Cara Mudah Menyuburkan Pokok Bunga Mengantuk Kesayanganku

Bismillahir Rohmaanir Rohim dan Assalamualaikum buat sahabatku.

Jangan kata tidak wujud nah inilah penangan entri untuk pendahuluan bernada cara mudah menyuburkan pokok bunga mengantuk kesayanganku.. hik..hik..hik..

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

CAKOI & KUAH AKU GEBUH LAGI MONTEL

DONUT MONTOK ALA BIG BIG APPLE!!

Ada wujudkah pokok bunga mengantuk sayang??

Tak pasti ayuh baca butir ni haa.. hula.lalaa…

Bagaimana nak bagi pokok bunga yang kita tanam menjadi subur, gebu, mekar selalu dengan keadaan suri rumah yang katanya sibuk sahaja dari awal pagi sehingga menginjak ke malam.

Mari lihat bahan apa yang diperlukan sebagai cara terbaik, mudah, jimat pernah daku lakukan sepanjang jadi Suri rumah kataku nak buat kerja semua mesti laju…laju ak..ak..ak 😉

KOLEKSI JUBAH PILIHAN KALBU!!

PAKEJ SIAP BAJU KURUNG BABY BOY GIRI

Bahan-bahan yang comel semua ada dekat ceruk dapur rumah masing-masing..

  • Air
  • Beras
  1. Kaedahnya ya teman sekalian alam buana hii…macam biasa beras kita rendam dengan air. Jadi kita akan dapat air basuh beras dan selawatlah air beras dan itu jangan sekali di buang sayang..di ulang sayang..
  2. Ambil air yang takung itu cukup ambil basuhan dalam dua ke tiga basuhan atau bilasan air beras itu kita tadah.
  3. Masukkan dalam satu bekas khas. Gambar macam bawah ini. Ikutulah banyak mana pokok bunga korang tanam itu hee..

5 RESEPI BUAT PIZZA SENDIRI

Nota idea: Kalau kata dekat rumah ada banyak tanam bunga ambil pati basuhan beras tadi bahagikan tiga bahagian dan campurlah dengan air paip ya. Kalau nak tuggu masak nasi dalam sehari empat kali agak mustahilkan hiii..

Cara mudah menyuburkan pokok bunga mengantuk kesayanganku. Inilah dia hasilnya.. sapa tahu bawah ini pokok apa? heee..

Sure pokok ini Suri pakai air siraman beras sahaja. Nak tahu kisah yang sebelumnya pasal pokokbunga ros ada SANA dan SINI masih cukup molek suburnya.

Maaflah gambar yang Suri ambil kurang terang tapi suka bunganya lebat. Manakala bahagian bawah dia masih ada anak-anak daun tengah nak tumbuh gitu.

Pengalaman dan cara siram pokok bunga guna air basuhan beras..Mencanak-canak kalau di siram hari-hari. Apa pun Suri tak siram pokok bungan ini setiap hari tapi sesekali sahaja. Mengikut pengalaman Suri kalau guna air paip biasa masa siram pokok bunga tengoklah sehari dua ke nak seminggu tak siram pokok cepat sahaja layu macam nak mati..tapi bila Suri guna air siraman beras ok sahaja tetap segar gebuh..masih kuat bertahan lagi segarnya.

DIY JAHIT BAJU KURUNG SEKOLAH BUDAK

Nampak itulah bekas air basuhan beras Suri heee..ada dua bekas sahaja. Takat ini jelah yang mamapu yang lain pokok daun like daun kari daun-daun hiasan sahaja alahai..

Cara mudah menyuburkan pokok bunga mengantuk kesayanganku …masih ada pelik kenapa diberi tajuk pokok bunga mengantuk?

Kerana tuannya bukan selalu siram pokok bunga..pokok berdaun asyik kemas rumah, layan anak, tertido idak bersiram pokoknya hari-hari haaa…katanya tuannya sedang enak di buai tidur. Apa nak buat kita layan sahaja siram beras jangan risau pandai-pandailahlah dia nak hidup nanti. 😉

Jubah Leret Pengantin

KOLEKSI JUBAH PILIHAN KALBU!!

Satu lagi tips lepas siram jangan korang blah sahaja cakap-cakaplah sama itu pokok dia orang pun bernyawa cam kita juga hee..

..rindu sama belog ini..

..terima kasih kerana kamu semua sudi menjeguk..baca entriku ini.. 😉

 

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

24 Responses to “Cara Mudah Menyuburkan Pokok Bunga Mengantuk Kesayanganku”

  1. permohonan upu

    Mar 02. 2016

    boleh try ni..tengok pokok bunga kat depan rumah ni dah layu dah.. mekar tapi tak cantik.

    Reply to this comment
  2. Suri

    Mar 02. 2016

    haa..pokok hari mau siram kalau tak cepat mati huhu..alahai sayang tu kalau lama tanama mati tiba sedihkan ;(

    Reply to this comment
  3. Padin

    Mar 02. 2016

    Jangan disiram dengan beras sekali sudahla hahaha
    bunga tak ngantuk, laki yang ngamuk 😀

    Reply to this comment
  4. Noriza Rahman

    Mar 02. 2016

    Pelik nama yang suri bagi tu, tapi harap-harap pokok tu segar la lepas disiram air beras

    Reply to this comment
  5. akubiomed

    Mar 02. 2016

    Wah cantik pokok bunga cuma batangnya agak berduri perlu berhati-hati. 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 03. 2016

      ya..itu sebab letak luar rumah…heeee..anak suka usik…pokok daun lain letal dalam umh tempat letak kereta heee

      Reply to this comment
  6. cik tom

    Mar 03. 2016

    rajinnya suri menanam..tu hasilnya pokok pun cantik2…

    Reply to this comment
  7. Hero Borneo

    Mar 03. 2016

    cantik sungguh bunga tu..dan menarik juga nama pokok bunga mengantuk

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 03. 2016

      ni pokok berduri cam kakstus juga heee..apa nama sainstifik saya kurang tahu heee..

      Reply to this comment
  8. aimannajmy

    Mar 04. 2016

    So belah utagha ni boleh la nak kata “pokok lena” .. hehe ingat air beras untuk basuhan ayam saja huhu

    Reply to this comment
  9. seri nian

    Mar 07. 2016

    pokok saya hampir mati kerana jarang siramm…huhu sebabnya jauh nak gi siram kene beli getah paip

    Reply to this comment
  10. Hafizul

    Mar 11. 2016

    Hehe.. Kalau siram air jer pernah buat la.. tapi dengan air beras ni tak pernah buat lagi.. boleh cuba nanti ni..hehe.. Terima kasih kongsikan..

    Reply to this comment
  11. Uncle Zuan

    Mar 13. 2016

    wah, segar bugar pokok akak 😀

    Reply to this comment
  12. sabree hussin

    Mar 20. 2016

    Guna air basuhan beras, memang selalu jugak buat hihi

    Reply to this comment
  13. Khairul Zamri

    Mar 23. 2016

    Terbaik good sharing dapat juga tambah ilmu tentang pokok bunga

    Reply to this comment
  14. huda

    Jun 17. 2016

    macam2 kegunaan air beras ni, abg saye dulu gune tuk hilangkan parut demam cacar die

    Reply to this comment
  15. Zurainny Ismail

    Jul 23. 2016

    Emak saya pun ada pokok bunga ni – kiut sangat. Air basuhan beras mmg baik utk tanaman, cuma kekadang saya terlupa nak simpan, terbuang pulak. 😀

    Reply to this comment
  16. Introducer maybank

    Sep 01. 2016

    Boleh cuba petua berguna ni….moga2 pokok layu kembali segar….

    Reply to this comment

Leave a Reply