Gigi Geraham Berlubang Tampal Part II Aku Bikin Kecoh

Bismillahir Rohmaanir Rohim dan Assalamualaikum buat sahabatku.

Entri lepas tentang gigi dan kehamilan boleh jejak INI. Al-kisah sambungan gigi berlubang wajib tampal PART II kembali lagi haaa….rata-rata itu yang doktor dan rakan taulan sarankan. Biarkan ia kekal sebab mudah kita nak menguyah makanan dengan lebih syahdu gitu haa..

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

CAKOI & KUAH AKU GEBUH LAGI MONTEL

DONUT MONTOK ALA BIG BIG APPLE!!

Sebelum rawatan gigi dilakukan ada juga cakap dengan doktor saya punya gigi ini doktor tampalkan gigi kekal ya. Bukan apa takut juga sekali sudah siap doktor buatnya tampal gigi tak kekal kes azab pada aku dibuatnya. Sebelum bermula baik aku tanya itu ini.

Eiiiiii..

Soalan kedua saya kepada doktor gigi lagi..

Doktor seminggu sekali gigi saya ini makin kerap sakitnya boleh tak doktor cabut gigi geraham saya ini supaya ia tak datang sakit sekali lagi?

Doktor kata lubang gigi saya besar dan kedalam. Kalau semasa dan selepas dua ke tiga hari gigi sakit baru kita akan cabut dan buang gigi bongsu itu. Untuk rekod terbaru gigi awak ini saya lihat sungguhpun ia lubang besar dan kedalam tapi gigi bongsu atas dan gigi bongsu bawah masih elok dan kukuh lagi.

JIKA selepas rawatan gigi tampal ini masih sakit awak sarankan datang klinik kembali untuk mencabut gigi sedia berlubang itu untuk elak rasa sakit berulang.

Doktor ada kesan sampingan ke jika gigi geraham saya bahagian kanan bawah ini cabut?

Ya. Ada kesan sampingan menurut kata doktor jika gigi bongsu di bawah telah buang kemungkinan gigi bahagian atas akan sakit dan buang juga. Sebab salah satu pasangan gigi ini telah buang ia akan makan masa lama untuk sakit dan terpaksa juga untuk gigi cabut.

5 RESEPI BUAT PIZZA SENDIRI

Pengalaman tampal gigi geraham a.k.a gigi bongsu kanan bahagian bawah klinik kerajaan

  • katanya menggunakan rawatan laser dengan cara matikan akar dibahagian bawah gigi sakit.
  • gigi geraham yang siap di tampal akan berwarna putih susu bukan warna kelabu macam simen itu.

Selepas itu sambung lagi buat rawatan mencuci gigi klinik kerajaan:-

Tak minta buat SCALLING a.k.a mencuci karang gigi kerana getaran ini buat mulut rasa nyilu tapi doktor kata boleh buat kebetulan pesakit tak ramai masa kejadian ini heee..

Selepas beberapa jam tampal gigi dilakukan..

  • Masih rasa denyut selepas gigi geraham tampal. Rasa sakit dari dari awal jam 10.00 pagi sehingga jam 3.00 petang.
  • Waktu ini kepala rasa nak pecah air mata mudah sahaja menitis. Lagi tension bang huiii nak menyusukan bayi yang baru lahir beberapa bulan strees gak buatnya..
  • Mujur ada pandol telan jugalah sebiji sahaja. Ya, masih ada ubat tahan sakit jual kedai farmasi atau klinik pergigian swasta tapi mereka tidak berani bagi ubat pada suami sebab Suri minta ubat tiada kesan sampingan pada bayi huhu..

KOLEKSI JUBAH PILIHAN KALBU!!

DIY JAHIT BAJU KURUNG SEKOLAH BUDAK

PAKEJ SIAP BAJU KURUNG BABY BOY GIRI

Menu makanan sesuai  selepas menerima rawatan tampal gigi:

  • Galakkan makan makanan yang lembut seperti bubur.
  • Menu bihun sup juga galkkan juga.
  • Banyakkan minum air kosong.

P/S: Ini draf entri penghujung tahun punyalah ada dalam sekitar bulan november. Tapi tak sempat nak publish. Baru awal tahun nak publish ekeke…Oopss.. PART III korang wajib tunggu apa akan jadi yang keseterusnya huaaa…

Sungguh tension gilo tapi tak apa redha sahaja .. 😉 sesungguhnya rasa sakit itu datang dari Allah dan yang memulihkannya juga dariNYA.

Kecohlah aku asyik tanya itu ini kata doktor aku ini ramah -tamah bangat haa..jadinya aku senyum dan abaikan jerlah..

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

27 Responses to “Gigi Geraham Berlubang Tampal Part II Aku Bikin Kecoh”

  1. akubiomed

    Jan 28. 2016

    Serius tidak selesa ketika mengunyah. 🙁

    Reply to this comment
  2. ajumohit

    Jan 28. 2016

    samalah sakit gigi juga lepas bersalin aritu, dengan bengkak susu lagi, akhirnya cabut je terus, lega

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 28. 2016

      ada pilihan ya sis aju terpaksa cabut jugalah..kalau boleh tampal kita tampal ok gak tu..mana rasa ok kita buat yang terbaik ya dak

      Reply to this comment
  3. mrhanafi

    Jan 30. 2016

    kalau dah kronik sangat apa kata cabut sahaja terus

    Reply to this comment
  4. Zurainny Ismail

    Jan 30. 2016

    Adui…sengsaranya! Skrg ni akak pun tgh sakit gigi, try papain dulu. Dah jumpa doc 2 bln lps sbb sakit, tp doc ckp x ada yg perlu ditampal/cabut. Buat scaling tp masi sakit, so ambik papain & trus ok. Skrg sakit balik. Mgkn geraham bungsu nak kluar lg…. Boringnya…. :C

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      kalau gigi bongsu nak tumbuh sungguh sakit.
      bila sudah tumbuh kalau tumbuh cantik ok lagi nak cabut.kalau tumbuh senget kedalam apa susah kos rawatan mahal pulak eiii.

      selalu kalau gigi sakit tang gusi sahaja akan buat rawatan cuci karnag gigi. kalau masih sakit lagi kemungkinan gigi sis berlubang kot..

      bukan boring dugaan lagi ada lah huu..sob…yea

      Reply to this comment
  5. Asep Nugraha

    Feb 01. 2016

    kalau sudah dewasa susahlah cabut gigi

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      masa kecil gigi skait tapi rasa itu sekejap s ahaja sudah lupa sakitnya gi mana 😉

      Reply to this comment
  6. Uncle Zuan

    Feb 01. 2016

    i hate jumpa doc gigi

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      suka jumpa doktor kalau boleh mau jumpa sebulan sekali risau gigi ni ad ajer larang dha buang datang lagi deiii

      Reply to this comment
  7. zik

    Feb 02. 2016

    masa check dengan doktor. tanya dengan doktor boleh tampal tak, dah dia marah kalau dah sakit baik cabut jer… lepas tuh dia tengok2… ok boleh tampal. dia tampal jugak ..hehe.. kalau tak rongak lah gigi tepi nih..hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      ada sebab kenapa tak perlu di cabut.kadang bila gigi kita ok maksud masih kuku tu dia tak sarankan untuk cabut lebih lagi kalu itu bukan gigi bongsu.

      Reply to this comment
  8. ema

    Feb 02. 2016

    bab nak jumpa doktor gigi memang rasa seriau…akak nak pergi tampal pun tak pergi-pergi lagi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      haaa.kalau biar laa tak done buat kerj aitu ini..selagi sakit menjelma memeg tak puas hati..dah setel baru rasa lega..tidur pun lena

      Reply to this comment
  9. cik tom

    Feb 02. 2016

    gigi geraham bongsu cik tom baru gak cabut akhir tahun aritu..
    ciktom cakap suh tampal je..doc bagitau baik cabut je..xde function pun gigi bongsu tu.kita ikut je la doc cabut..sakit wooo sbb gigi besaqq….

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 03. 2016

      ya sesungguhnya tak ada “kepentingan langsung” kata doc saya juga heeee..

      yah!! hooo…. 😉 lega sungguh!

      Reply to this comment
  10. semak

    Feb 03. 2016

    dulu tampal warna hitam kan..skg ni dah warna putih..merasalah tampal warna hitam time sekolah dulu..gigi geraham semua warna hitam bertampal.

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 04. 2016

      haa…bila dah beralih zaman semua kasi tukar hik..hik..

      memamg untung sungguh 😉

      Reply to this comment
  11. zara

    Feb 03. 2016

    hmmm walaupun dah besar panjang, kalau sebut pasal dentist mmg ade gerun sikit..tapi memikirkan sakit gigi tu…terpakselah kan..

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 04. 2016

      ya serha diri tamda rela dalam paksa katanya heee..asal gigi sakit akan stop tu kira lega jiwa dan raga

      Reply to this comment
  12. titan

    Feb 06. 2016

    memang sengsara beb bab cabut gigi geraham nih.

    Reply to this comment
  13. Noriza Rahman

    Feb 11. 2016

    Memang tak mau la cabut gigi dah umur dewasa ni, sakit tak tertahan..pastu nak melayan anak-anak lagi kan..ujian besar tu

    Reply to this comment
  14. olaoli

    Feb 13. 2016

    saya ni baru umur 34 tapi dah 3 batang gigi geraham kena cabut..

    Reply to this comment
  15. Norasikin

    Feb 17. 2016

    Pernah buat rawatan matikan akar gigi geraham ni. Lepas tampal memang tak sakit lagi. Beberapa bulan lepas tu gigi terus pecah. Setahun lepas tu saya cabut sendiri gigi tu dengan tangan. Dah reput pun. Bila tanya doktor, barulah dia bgtau, lepas buat rawatan akar dan tampal kena buat crowning. Lebih kurang sarung gigi la. Sayangnya dah terlambat.

    Reply to this comment
  16. RICOLOGI

    Mar 25. 2016

    gigi ku berlubang aku cabut saja…tersiksa…

    Reply to this comment

Leave a Reply