Cara Petua Memasak Cili Kering Kisar Mudah Dan Kurang Pedas

Bismillahir Rohmaanir Rohim  dan Assalamualaikum buat sahabatku.

Cara petua memasak cili kering kisar mudah dan kurang pedas. Cuaca yang baik hati banyak gembira kalau tak susah juga nak hadap situasi ini sepanjang hari.

eH ada kaitan kah haaa..tapi kalau mulut sapa celupar meh buh cili kisar kat mulut depa gerr… hiii.. 😉

Deiiii..

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

CAKOI & KUAH AKU GEBUH LAGI MONTEL

DONUT MONTOK ALA BIG BIG APPLE!!

Dua bahan penting perlu ada cili kering dan bawang merah

Dua bahan penting perlu ada cili kering dan bawang merah

Hurm..daku masih ada masa untuk buat toturial dari ceruk dapur bagaimana cara nak potong cili kering dengan mudah dan bijinya kecil itu bertaburan sekali harung heee..mudah..mudah..kalau biji cilinya banyak yang terkeluar agak kurang pedaslah cili yang kita nak buat laut lauk nanti heee..kena pula cili kering yang berkeriting dihujung itu sure itu cili  kering  pedas laaaaaaaa! hah.hah..

DIY POLA JUBAH MODEN KEMBANG PAYUNG & BAJU KURUNG BUDAK KAIN LIPAT TEPI

Apa bahan perlu ada lagi..?

  • Air secekupnya
  • Bawang merah secukupnya belah empat
  • Minyak masak

Macam mana nak gunting cili kering?

Cara potong  gunting cili kering part ini kalau kaum adam tidak tahu tak mengapa tapi sekaranglahkan lelaki rata-ratanya lebih mahir dari golongan wanita dalam bidang masakan yer tak kan..kan..kalau tak tahu mari den ajarkan haaa..

FESYEN JUBAH MUSLIMAH JEANS BIDANG 45 HARI RAYA 2015

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Ada dua cara memotong cili kering kisar.

Cara menggunting bahagian tengah cili kering

menggunting bahagian tengah cili kering

 

menggunting cili kering menjadi tiga bahagian

menggunting cili kering menjadi tiga bahagian

Mana satu cara yang terbaik menggunting cili kering . Jika Suri lebih selesa menggunakan kaedah pertama gunting cili kering dengan mengguntingkannya bahagian tengah kerana bijinya lebih banyak keluarkan.

Apa pun cara kedua boleh juga lakukan jika keadaan nak cepat. Asal cili keringnyan di gunting itu sudah memadai asal biji keluar sedikit sudah cukup jangan tidak keluar langsung nanti cili yang bakal di kisar akan jadi lebih pedas memijar.

yAHOOO!! Siap Potong Kain Jubah Ala Arab

SIAP !!Jubah Edisi Limited Cahayacinta.com

Cara Petua memasak cili kering kisar mudah dan kurang pedas:-

Ini cili kering sudah di rebus bersama air. Angkat toskan dengan penapis beberapa kali bagi membuang bijinya

Ini cili kering sudah di rebus bersama air. Angkat toskan dengan penapis beberapa kali bagi membuang bijinya

Barulah letakkan dalam bekas besar. Cili panas tadi kurang rasa hangatnya. Waktu ini nak masuk dalam mesin pengisar dah ok..sebab cili kering sudah sejuk.

Barulah letakkan dalam bekas besar. Cili panas tadi kurang rasa hangatnya. Waktu ini nak masuk dalam mesin pengisar dah ok..sebab cili kering sudah sejuk.

Ambil sedikit cili kering toskan sekali lagi

Ambil sedikit cili kering toskan sekali lagi

Bahagian paling bawah letak bawang merah belah empat, cili kering, air atas paras cili dan sedikit minyak masak sebagai pelincir

Bahagian paling bawah letak bawang merah belah empat, cili kering, air atas paras cili masak dan sedikit minyak masak sebagai pelincir bagi tahan lama

Kisar beberapa kali cili kering akan bertukar menjadi cili kisar

Kisar beberapa kali cili kering akan bertukar menjadi cili kisar

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

TERHAD!! Kelas Baju Kurung Pesak Betawi, Abaya A Cut Menyusu/Moden

Kenapa cili kering perlu rebus sebelum di kisar?

  • Untuk memasak serta melembutkan cili kering supaya ia lebih mudah kisar.
  • Mengelakkan sakit perut jadi amat perlu cili kering rebus sehingga menggelegak dengan sebaiknya.
Menu sambal sardin bujang haaa..

Menu sambal sardin bujang haaa..

DIY JAHIT BAJU KURUNG SEKOLAH BUDAK

Cara petua memasak cili kering kisar mudah dan kurang pedas..

Kenapa bawang di perlukan dalam mengisar cili kering? untuk mengelakkan rasa pedas pada cili yang dikisar nanti bila nak memasak tidaklah lauk kita terlalu pedas.

Cukuplah Suri mahu buat sambal sotong polok 😉 daaa.. 🙂

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

24 Responses to “Cara Petua Memasak Cili Kering Kisar Mudah Dan Kurang Pedas”

  1. Anim

    Nov 26. 2015

    salam singgah suri…
    lama tak bersembang kan kita?
    petua yang bagus. kak anim biasa main ramas2 aja. maklum, dari kecil blender cili kering, tangan pun dah tak pijar lama. tangan dah tepu dengan rasa pedas cili..camner tu?

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 30. 2015

      wsalam sis anim 😉
      ya itulah heeee..
      kalau biasa kerja lagi pantas dari saya lah yer heee..

      Reply to this comment
  2. Mizz Aiza

    Nov 26. 2015

    aiza selalu tolong mak masak gunting cili kering cara yang pertama tu..

    Reply to this comment
  3. Mizz Aiza

    Nov 26. 2015

    sedapnya sambal sotong..

    Reply to this comment
  4. akubiomed

    Nov 26. 2015

    Tak suka makan cili terlalu pedas tetapi sekali sekala bolehlah.

    Reply to this comment
  5. Sync

    Nov 28. 2015

    jarang makan pedas, tapi bila ada makan je 🙂

    Reply to this comment
  6. si bongkok

    Nov 29. 2015

    Wahh…lawa pinggan tue… corak bunga2 lagi… 😀

    Ada orang cakap kalo tak buang biji dalam cili kering tue bahaya heh..saya selalu rebus jek utk masak ayam sambal…anak2 cakap laa..sedap sket jek dari org rumah masak… 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 01. 2015

      syukur biasa jer tu heee…

      kalau ayah masak memamg sedap nak ayah masak masa waktu dia benar..benar rajin

      Reply to this comment
  7. Dato Sitiee

    Nov 29. 2015

    Buat sendiri cili kisar lebih sedap dari beli di kedai.

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 01. 2015

      jual banyak letak cuka untuk bagi tahan lama..kalau yang tak tahan perut tu musah je ke tandas heee

      Reply to this comment
  8. Zurainny Ismail

    Nov 30. 2015

    Saya jarang guna cili kering ni, tapi mmg byk dlm peti sejuk. Kalau guna mmg x kisah samada biji ada atau x. Baru2 ni jumpa pakcik & dia seriously bgtau saya supaya elak mkn biji cili, biji jambu, dsbnya. Katanya x baik utk kesihatan, dlm jangka pjg. Tgh fikir lg smd nak ikut atau x… 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 01. 2015

      bji cili bahaya makan ada kes tu kena potong sebab cli banyak bahagian dalam badan huhu..makan berpada..pada ya

      Reply to this comment
  9. Raihanah Ahmad

    Dec 02. 2015

    mudah la ni masak untuk anak-anak

    Reply to this comment
  10. Sani

    Dec 02. 2015

    Cilii kering tu pun kena beli yang kurang pedas punya…

    Reply to this comment
  11. Noriza Rahman

    Dec 05. 2015

    Selalu memang buh bawang dengan tomato tak nak bagi pedas, kalau ada arwah mama dulu, petuanya buh betik masak, blender sekali dengan cili tu

    Reply to this comment
  12. cik tom

    Dec 05. 2015

    emak ciktom pun ajar perkara yg sama utk blend cili kering..mmg bagus..

    Reply to this comment
  13. azimah mohd zainuddin

    Dec 07. 2015

    Barulah tahu bawang merah untuk kurangkan pedas. Kak Yong memang kisar cili begitu sahaja dengan sedikit minyak untuk disiman dalam peti sejuk

    Reply to this comment
  14. Ayat Kursi

    Dec 11. 2015

    sangat menarik sekai,,,,boleh dipraktekan nih resep masakannya Ayat Kursi

    Reply to this comment
  15. Surat Yasin

    Jan 06. 2016

    ini makanan kesukaanku,,,,,terimakasih banyak atas informasinya.

    Reply to this comment

Leave a Reply