Petua Meredakan Buah Dada Bengkak Dan Mengeras Semasa Selepas Berpantang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Petua Meredakaan Buah Dada Bengkak Dan Mengeras Semasa Selepas Berpantang. Buah dada bengkak selepas bersalin ada kata bengkak susu selepas bersalin cakap pula  cakap belakang punca bengkak susu terjadi memang ia satu perkara yang normal.

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

CAKOI & KUAH AKU GEBUH LAGI MONTEL

DONUT DEBAB BOM ! BOM! SAYA!

Petua meredakaan buah dada membangkak mengeras tegang membesar sebelah semasa berpantang merupakan satu pengalaman yang sungguh menyerikan.

Kala ini kalau kedua payudara mengeras dan bengkak kata orang ia boleh mengundang demam bengkak susu katanya..hesyh..

Petua meredakan buah dada bengkak dan mengeras semasa selepas berpantang. Pengalaman cara mengatasi payudara bengkak susu pernah Suri alami semasa menyusukan anak pertama. Waktu itu tiada pengalaman lansung cuma bila selidik mata puting susu tersumbat itu yang tak keluar air susu uh..uh..

DIY POLA JUBAH MODEN KEMBANG PAYUNG & BAJU KURUNG BUDAK KAIN LIPAT TEPI

FESYEN JUBAH MUSLIMAH JEANS BIDANG 45 HARI RAYA 2015

Pengalaman menyusukan anak kedua sedikit berlainan bengkak rasa tegang sebelah tetap ada tapi lebih mencabar bila anak kedua ini sakit kuning yang berpanjangan. Biasanya bayi yang sakit kuning ini lebih kerap tidur dari terjaga hu…hu..

Waktu payudara sebelah semakin lama makin membengkak siap boleh nampak urat mahu juga menitik air mata buatnya. Saat itulah bahu sebelah kanan mula rasa sengal-sengal dan rasa lenguh.

Ya, saat sungguh tertekan semasa  payudara sebelah makin membesar sebelah atau kedua -dua belah payudara mengeras, rasa berketul-ketul menyebabkan sebahagian dari kita akan mencari jalan penyelesaian untuk meredekan keadaan tersebut. Jadi apa Suri lakukan..

Petua 1

Bahan-bahan:

  1. Kelopak kobis

Cara:

  • Tekap pada payudara yang membengkak. Ulang beberapa kali sehingga ia reda.

Petua 2

Bahan-bahan:

  1. Ais panas suam-suam kuku
  2. mangkuk – isikan air
  3. Kain

Cara:

  • Basahkan tuala denga air panas, kemudian tekap pada payudara bengkak susu atau payudara tegang. Lakukan beberapa kali rasa sakit berkurangan.

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

TERHAD!! Kelas Baju Kurung Pesak Betawi, Abaya A Cut Menyusu/Moden

Petua 3 semasa anak pertama Suri gunakan pam manual  manakala anak kedua Suri gunakan pam elektrik tunggal.

Bahan-bahan:

  1. Pam susu elektrik/pam manual
  2. Bekas mengumpul menyimpan susu

Cara:

  • Pam susu anda dengan segera tidak kira pam manual atau elektrik anda harus mengosongkan payudara segera dan kemudian simpan susu anda untuk jadikan stok akan datang.

 

Petua 4

  1. Bahan-bahan:
  2. Botol mineral saiz sederhana
  3. Ais panas

Cara:

  • Masukkan air panas sedikit ke dalam botol bekas minuman mineral.
  • Gulingkan ia pada sekitar buah dada membengkak secara perlahan-lahan sambil mengurutnya dengan tangan.
  • Rasa nyeri akan berkurangan.

Untuk anak yang kedua Suri gunakan petua ini sahaja syukur alhamdulillah ia sungguh berkesan dan pratikal.

DIY Jahit poket Baju Kurung Tradisional

DIY JAHIT BAJU KURUNG SEKOLAH BUDAK

Petua 5

Bahan-bahan:

  1. Ais ketul atau  ice pack
  2. Air suam/ air paip

Cara:

  • Ambil ais ketul dan buat pusingan pada sekeliling payudara yang mengeras sedia membengkak selama lima ke sepuluh minit.
  • Biarkan seketika kemudian alirkan payudara bengkak itu pada air paip.
  • Buat urutan bulatan payudara dan sedia picit payudara anda secara manual ataupun menggunakan pam payudara. Kalau susu banyak buatlah stok simpanan susu.

yAHOOO!! Siap Potong Kain Jubah Ala Arab

SIAP !!Jubah Edisi Limited Cahayacinta.com

Petua 6

Kaedah tenaga:urut payudara untuk keluarkan susu

Dengan urut payudara untuk keluarkan susu dan perah susu.

Ingat jika di rumah kita tiada kemudahan pam elektrik atau pam manual kita juga masih boleh mengguankan kaedah urutan tangan kemudian susuli dengan mengeluarkan susu dengan menggunakan kaedah tenaga dengan menggunakan tangan.

Lakukanlah sesuatu untuk cuba mengosongkan payudara dari terus membengkak untuk mengelakkan di kita serang demam dan alami tekanan.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Petua meredakan buah dada bengkak dan mengeras semasa selepas berpantang. Fahamilah situasi seperti ini para ibu perlu tagani dengan bijak semoga kita tidak cepat rasa putus asa atau bigung saat perkara sebegini terjadi.

Suri mohon jika mom or dad ada petua baharu atau lama ayuh kongsikan pengalaman di sini. Terima kasih.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

27 Responses to “Petua Meredakan Buah Dada Bengkak Dan Mengeras Semasa Selepas Berpantang”

  1. paridahishak

    Oct 19. 2015

    bagus sekali tips perkongsiannya…tq.

    Reply to this comment
  2. Noriza Rahman

    Oct 19. 2015

    MV pernah kena, memang ambik tungku la…itu paling tragis..sakit sangat

    Reply to this comment
  3. ajumohit

    Oct 19. 2015

    aritu bengkak juga lepas tu urut dan guna sikat, dan pam, syukur lega dah lepas 2 hari

    Reply to this comment
  4. Hero Borneo

    Oct 20. 2015

    saya segan nak bagi komen…better speechless

    Reply to this comment
  5. Hafizul

    Oct 20. 2015

    Huhu..terima kasih kongsikan..leh cuba untuk anak ketiga pula..hehe

    Reply to this comment
  6. Uncle Zuan

    Oct 20. 2015

    ok ilmu ni

    Reply to this comment
  7. mrhanafi

    Oct 21. 2015

    apabila bayi lambat untuk menyusu badan maka itulah jadinya

    Reply to this comment
  8. Citra kirana

    Oct 21. 2015

    terima kasih sudah share… this is the article that i’m looking for

    Reply to this comment
  9. reezluv

    Oct 21. 2015

    untuk yang bujang, ilmu ni digunakan kalau dah beristeri nanti.tak salah baca..dah dewasa..:D

    Reply to this comment
  10. Mizz Aiza

    Oct 21. 2015

    bagus perkongsian petua ini kepada mereka yang mengalami masalah ini..

    Reply to this comment
  11. abg jay

    Oct 22. 2015

    maklumat yang sangat2 bermanfaat buat wanita….

    Reply to this comment
  12. titan

    Oct 25. 2015

    ehh..

    leh sampai bengkak eh..

    Reply to this comment
  13. Ikhwan

    Oct 25. 2015

    segan, tapi suami kena tahu hal kesihatan isteri 🙂

    Reply to this comment
  14. cik tom

    Oct 28. 2015

    eh dah bersalin ke suri?? sori cik tom xde akaun facebook..nanti ciktom email no hp cik tom ye…

    Reply to this comment
  15. si bongkok

    Nov 20. 2015

    ooo…pakai kelopak kobis…padan laa saya buat untuk orang rumah tak jadi…saya pakai daun kesum..ishh tenkiu2 heh…

    p/s: Lepas pakai daun kesum tak jadi, saya cakap kat orang…kalo teknik daun kesum tak jalan, pakai urutan semulajadi petua ke-6 yang ada suri cakap tue….dari tangan ghaib abang dier yg tak berapa nak sado nie…alhamdullilah berkat belajar dengan si polan nie…jual jamu laa katankan..:D

    Reply to this comment

Leave a Reply