Aku Hairan Melihat Manusia Menyuci Wajahnya. Tapi Kurang Menyuci Hatinya

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Alhamdulillah jumaat Maha Hak memberikan Suri kesempatan untuk membuat ulasan salah satu buku dari entri INI. Buku bertajuk Penyucian Hati Dengan 99 Asmaul Husna hasil garapkan sepenuhnya oleh Profesor Madya Dr Wan Maseri Wan Mohd.

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Pertama kali menatap kulit buku ini hati berfikir juga berkali-kali akan bait-bait kata dari Imam Ghazali. Kemungkinan ini moto utama buku ini diterbitkan agaknya kata hati Suri..

Bunyinya begini..

“Aku hairan melihat manusia menyuci wajahnya. Tapi kurang menyuci hatinya”

Jika sebut asmaul husna masih ramai yang akan tahu bacaan awal hingga akhirnya bukan. Tapi tak ramai yang mengetahuinya setiap 99 kuasa kata nama-nama indah ASMAUL HUSNA  ini sebenarnya mampu menyucikan hati kita manusia sering kali kering dan terkadang imannya surut tidak menentu.

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

Jubah Meleret Moden Jenis Princes

Kandungan buku ini mengandungi empat buah tajuk besar. Setiap tajuk besar di perincikan kepada beberapa bab di ketangahkan dari segi asal kehidupan tujuan manusia itu hidup, ketidak senangan hati dan jiwa celaru, penyakit hati manusia satu, zikir dan kesimpulan hati. Setiap bab yang bawakan perincikan dengan bacaan mudah siap dengan teknik-teknik yang tertentu dan mudah untuk pembaca ikuti dan teladani serta lakukan. Kebanyakkan hal ini bersentuhan dengan pertanyaan hati manusia itu sendiri.

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

Kasih ku campak sepasang baju kurung moden kain kipas belakang & baju melayu seluar

Di sini penulis membawa pembaca dengan penuh santai dan penerangan dengan setiap 99 nama-nama asmaul husna sampai kita akan kata  adakah ini satu ceramah oh tidak ia sebenarnya dari sumber pembacaan yang seolah-olah memandu kita berubah melalui diri sendiri, persekitaran dan padaNYA nyata.

Untuk berubah banyak aspek kita akan pertikaikan tapi dalam bingkisan muat naik dalam kosa kata yang di bawakan oleh penulis ini banyak menyedarkan kita bahawa kita masih mampu menilik setiap kelemahan diri kita sama ada sedar atau tidak. Bahkan dengan bacaan asmaul husna yang ketengahkan membuatkan kita lebih rasa dekat dan daif denganNya sentiasa.

Pembersihan hati tidak gapai melalui sikap kita tapi melalui perbuatan dan amalan juga. Terkadang kita sangka itu antara tunggak utama  dalam pengisian untuk bersihkan hati kotor tapi siapa sangka asmaul husna sebenarnya juga mampu untuk mampatkan diri kita tersedar bahawa kuasa untuk berubah meliputi segalanya. Di situlah kita akan pandu oleh cahaya Nur menjadi lebih baik bukan hanya setakat bacaan sahaja tapi melalui latihan sehari-hari. Buku ini menjerumuskan kita untuk beralih kepada pada perkara baik kesudahnya akan permudahkan.

Dalam banyak bab Suri tertarik pada satu bab “penyakit hati tidak takut kepada Neraka Allah” sentuhan dari kaca mata pembaca membuatkan hati berasa gerun takut sangat-sangat umpama percikan api panas terkena batang tubuh kecil ini. Andai kata waktu ini tarik nadi itu mati maka syahadah itulah akan harap ucapkan. Neraka Allah ada pengubat kerinduan pada memahaminya menyimpul hati menguatkan iman.

Panduan DIY Jahit Baju kurung bayi beli @ buat ? ?

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Belajar Buat Kun Baju Kurung Tradisional & Pola Jubah Princess Cut Mengandung Menyusu

Bacaan amat bagus baca oleh pelbagai peringkat umur dan  wajar jadikan salah satu bahan wajib harus ada rumah. Ingat asmaul husna kuasanya tiada tandingan juga selain dari bacaan penghayatan al quran jika ia gabungkan insyallah akan bersihlah hati-hati manusia itu. Insyallah.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

14 Responses to “Aku Hairan Melihat Manusia Menyuci Wajahnya. Tapi Kurang Menyuci Hatinya”

  1. musadun

    Jun 05. 2015

    Kena muhasabah diri. Kadang-kadang diri ini terleka dengan dunia. Hari-hari buat kerja dunia, entah bila nak persiapkan diri untuk buat kerja akhirat yang tentunya di sana yang akan kekal abadi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2015

      bila leka kena ingat balik bab mati tu salah satu cara termudah muhasabah diri..kalau payah selalu masa sakit baru kita sedar masa itu nak buat benda baikkan..

      kelekaan dunia sungguh asyik kala layan sampai ke umur lanjut tak akan habis punya.

      hebatnya godaan syaitan menyesatkan manusia adam dan hawa tanpa rasa jemu..

      Reply to this comment
      • musadun

        Jun 06. 2015

        yup betul tu. salah satu cara mudah ialah dengan mengingat mati. Kerana mati ni adalah penghapus kelazatan dunia.

        Reply to this comment
  2. Mek ila Jual Vitamin

    Jun 05. 2015

    Pertama kali menghafal asmaul husna semasa di darjah 5. Masa tu ada pertandingan nasyid. Dah tua ni jarang pula Mek ila baca. Kena amalkan balik lepas ni.

    Reply to this comment
  3. Noriza Rahman

    Jun 06. 2015

    Memang selalu kena buat penyucian jiwa kan sebab kita hamba yang selalu buat dosa..

    Reply to this comment
  4. Dr Fattah

    Jun 06. 2015

    teringat lagu suci dalam debu, al-quran itu kitab suci tapi kalau dibiarkan ia akan berdebu.

    Reply to this comment
  5. mrhanafi

    Jun 06. 2015

    saya nak carilah buku ini..sebab macam best je..

    Reply to this comment
  6. Dato Siti

    Jun 06. 2015

    Mmg bagus menambah ilmu dlm bab2 agama. Hati kita akan tenang nanti..

    Reply to this comment
  7. zik

    Jun 06. 2015

    lagi kita tambah ilmu.. lagi rasa diri ini banyak lagi kurangnya…

    Reply to this comment
  8. ajumohit

    Jun 07. 2015

    terima kasih atas perkongsian ini suri, kita memang perlu saling ingat mengingati 😉

    Reply to this comment
  9. zool

    Jun 07. 2015

    yup memang ramai yang lebih menyuci muka berbanding hati.. mungkinkah kita? wallahualam

    Reply to this comment
  10. Sani

    Jun 08. 2015

    Bila manusia mementingkan kecantikan wajah dari kecantikan hati… Hanya Allah swt yang Maha Mengetahui hati-hati mereka..Doakan hati-hati kita sentiasa diperlihara oleh Allah swt..

    Reply to this comment
  11. zara

    Jun 08. 2015

    bagus buku ni..asmaulhusna memang banyak khasiatnya..ayah saya sendiri selalu ajarkan kami untuk baca ya hayyu ya qayyum 1000x sehari..

    Reply to this comment
  12. berbanyak ikhtiar, baca al qur;an dan sholat.!

    Reply to this comment

Leave a Reply