Resepi Mee Hailam Sedap Gelap Asyik Cahayacinta.com

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Resepi Mee Hailam Sedap Gelap Asyik Cahayacinta.com haaa..ada ke namaya gelap? asyik? urm..

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Resepi Mee Hailam Sedap Gelap Asyik Cahayacinta

Tak ada sahaja adakan cerita atau sememangnya U tiada kerja atau sengaja merosakkan nama resepi membuat kuah mee hailam pekat, sedap lagi mudah sehingga menjilat hujung sudu.

Ah..apa yang penting I tahu apa isi dalamnya ya tak. Halal, bersih dan sepaspastinya ia dari air tanganku sendiri hiii..

Bahan membuat resepi mee hailam sedap gelap asyik cahayacinta.com kata Surilah..

  • Mi kuning
  • 3 ulas bawang putih-ketuk
  • Sedikit daging ayam-hiris
  • Sedikit daging lembu-rebus
  • Sayur sawi
  • 2 cawan air rebusan daging
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu tepung jagung + air
  • 1 sudu serbuk lada hitam
  • Minyak bijan/ minyak masak biasa
  • Garam
  • Bawang goreng-hiasan

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Cara membuat mee hailam sedap, kuah pekat, pedas !

  1. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang putih hingga naik bau manja-manja gitu..
  2. Masukkan cili kisar, sos tiram, kicap pekat, sos tomato, dan air rebusan daging.
  3. Apabila mendidih masukkan daging ayam, daging lembu. sawi dan serbuk lada hitam. Kacau hingga mesra alam dan biarkan ia mendidih seketika.
  4. Masukkan minyak bijan dan bancuh tepung jagung dengan sedikit air. Kacau hingga rata dan masak ia selama 3 minit. Siap makan panas-panas.

Belajar Buat Kun Baju Kurung Tradisional & Pola Jubah Princess Cut Mengandung Menyusu

DIY Jahit poket Baju Kurung Baby/ Kanak-Kanak Kain Susun Tepi Jer

Idea:

  • Resepi mee hailam mudah tidak semestinya bahan utamanya daging ia boleh pelbagaikan dengan memasukkan menu makanan laut seperti udang, bebola ikan dan sebagainya.
  • Jika tiada tepung jagung boleh sahaja gunakan kentang untuk memekatkan kuahnya.
  • Resepi mee hailam sedap gelap asyik cahayacinta.com gunakan sayur sawi adalah lebih baik  tapi sekiranya tiada boleh juga gunakan sayur brokoli banyak khasiatnya untuk tubuh walaubagaimanapun ia perlu rebus terlebih dahulu agar vitamin dan rasa aslinya tidak hilang atau gunakan sahaja sayur kobis dan sebagainya.

Jubah Polka Dot..

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy

Memasak apa juga menu memerlukan perasaan keikhlasan, kasih sayang barulah rasa masakan kita akan nampak sedap walaupun terkadang bahan yang guankan tidak sama dengan bahannya di kehendakan.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

32 Responses to “Resepi Mee Hailam Sedap Gelap Asyik Cahayacinta.com”

  1. Dr Fattah

    May 14. 2015

    kreatifnya suri rumah ini ialah campak campak saja terus menjadi menu yang sedap.

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2015

      main campak sahaja kalau bahan ad aok kalau tak de pakai apa sahaja yang ada kan..kan..kan…

      Reply to this comment
  2. zara

    May 14. 2015

    wah wah sedap ni..bolehlah cuba nanti..

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2015

      mari mencuba sedap punya bila buat kuah pekat mekat ni gebus sahaja dalam mulut bila makan panas..panas..

      Reply to this comment
  3. islam di dadaku

    May 14. 2015

    boleh buka kedai khusus mee hailam kat rumah bahannya mudah didapat pula

    Reply to this comment
  4. myliferia

    May 14. 2015

    Hitam manis tu kan menawan.
    Nampak mee hailam ni pun memang sodap.
    Kalau berjiran, ai hantar mangkuk kosong harini…hahaha

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2015

      ya kalau berjiran kalau jumpa nak bagi jugalah 😉

      manis pekat hitam buat mengiurkan

      Reply to this comment
  5. Hero Borneo

    May 14. 2015

    Suri kumpul semua resepi ini..dan buat dalam bentuk ebook..lepas tu jual guna Ashadee..saya boleh tukang promote..apa macam ok tak idea nie..

    Reply to this comment
  6. Cetusan Minda

    May 15. 2015

    klu saya buat , kena buang minyak bijan … sedap melilih ni .

    Reply to this comment
  7. Kamal mustafa

    May 15. 2015

    Mee hailam nie kalau takdo lado hitam tak menjadi, kureng. Ado yang suko lotak tolur separuh masak.

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2015

      ada saya kekadang letak juga ikut permintaan juga km.. waduh sedap khasiat lagi letak telor sebiji kan 😉

      Reply to this comment
  8. Fiza Rahman

    May 15. 2015

    Perghhhhh…kecur ailio ☺☺

    Reply to this comment
  9. Hafizul

    May 15. 2015

    Huhhh…baru makan nasi sakni..tapi lapar balik rasanya..ada lebih tak? bak sini sikit..hehe

    Reply to this comment
  10. Noriza Rahman

    May 15. 2015

    Lamanya tak pekana makan mi hailam…

    Reply to this comment
  11. ajumohit

    May 15. 2015

    sedapnya suri, baby teringinlah tu ya ;), rajin suri masak, aju tak larat dah 😉

    Reply to this comment
  12. titan

    May 15. 2015

    tu dia…

    mee hailam lagi tuhh..

    bak 2 pinggan!

    Reply to this comment
  13. zik

    May 16. 2015

    jemput makan semua… hehe.. jangan malu.. tambah lagi.. yer

    Reply to this comment
  14. Mek ila Jual Vitamin

    May 16. 2015

    Wah sedapnya Suri, teringin nak rasa. Mek ila setakat ni pandai masak mee goreng je hihi

    Reply to this comment
  15. Jie Susanos

    May 16. 2015

    sedap2..pndai buat tu..cntik cawan teh tu..hihi

    Reply to this comment
  16. hasrozi

    May 16. 2015

    selalu ke suri bt mee hailan ni..

    Reply to this comment
  17. Nampak menyelerakan dan boleh dicuba nanti..:-)

    Reply to this comment
  18. mata camey

    Jun 10. 2015

    adui… lapar plak perut ni..
    sedap tgk mee hailam nih..

    Reply to this comment
  19. jadi laperrrr nich……

    Reply to this comment
  20. resep kuliner

    Oct 07. 2015

    mantep

    Reply to this comment
  21. Makasih buat tipsnya masakanya 🙂

    Reply to this comment

Leave a Reply