Qurfasha Cara Duduk Yang Makruh

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Qurfasha cara duduk yang makruh. Alhamdulillah bersyukur kerana dapat meniti hari jumaat yang penuh dengan kebahagian ini. Haisy.. kita masih punya masa lagi untuk berbuat amalan kebaikan lagikan serta menjauhkan diri dari melakukan perkara-perkara yang mungkar. Jadi sisa yang masa ada ini seharusnya kita hargai dengan sebaiknya.

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Sebelum ini kalau kita terasa penat kita akan cari tempat untuk duduk berehat atau bersandar seketika. Tapi dalam banyak cara-cara duduk yang katakan makruh ini cara yang satu ini amat pandang tegas oleh Baginda kita Nabi Muhammad s.a.w.

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Wah..cara duduk bagaimana yang Nabi kita larangkan itu ya..adakah cara duduk mendogak dagu..cara duduk sambil menunggu kekasih hati yang tak pasti si dia itu bakal jadi suri hidup kita ke tidak..

Bagaimana ya cara duduk yang maksudkan oleh baginda petikan ayat ini pernah di rekodkan oleh Abu Daud Dan Tirmizi.

Muaz Bin Anas Al-Juhani ada melaporkan..

“Nabi Muhammad melarang duduk memeluk peha ke perut semasa imam sedang berkhutbah pada hari jumaat. “

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

Jubah Meleret Moden Jenis Cekak Tangan

Qurfasha cara duduk yang makruh simpulannya mengapa duduk memeluk lutut, duduk memeluk peha atau erti kata lain cara duduk qurfasha  tegah:-

  • Ia menggambarkan seorang muslim itu menjadi seorang yang pemalas ketika mendengar bacaan khutubah yang sedang berlangsung. Bukankah molek sekiranya orang yang mendengar majlis ilmu agama sunatkan menuntut ilmu duduk dalam keadaan tertib dan bersopan. Hormatilah ilmu sekiranya ingin ilmu itu masuk dalam hati dengan rasa senangnya.

 

  • Cara duduk mengepit kaki juga boleh membawa seseorang individu itu mengalami fasa untuk mengantuk dan tertidur. Menghadiri, mendengar dan memahami itulah sebahagian inti dalam kewajipan menunaikan solat jumaat setiap kali hari jumaat tiba. Tahukah kita betapa ruginya dalam kehidupan ini kerana kita berjaya di tawan oleh sang syaitan dengan segala tipu dayanya dek kerana enak melayan nafsu tidur itu. Sesungguhnya orang yang beruntung itu adalah orang yang berjaya melawan ajakan syaitan!

Belajar Buat Kun Baju Kurung Tradisional & Pola Jubah Princess Cut Mengandung Menyusu

Jangan sesekali berbuat laku sedemikian rupa apa penting sebelum datang ke masjid luruskanlah niat kita terlebih dahulu mulakan dengan langkah kaki kanan moga apa kita pelajari selesai dari solat jumaat kelak dapat di manfaat ke arah kebaikan nanti.

Wallahu a’lam.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

20 Responses to “Qurfasha Cara Duduk Yang Makruh”

  1. islam di dadaku

    May 08. 2015

    memang banyak lagi yang tak tahu kalau sedang dengar kutbah dan melakukan seperti ini

    Reply to this comment
  2. diana

    May 08. 2015

    Oh tak tahu pun. Terima kasih. Selalu duduk macam ni kalau tunggu merentas desa kat padang ke. Memang malas perasaannya tu hehe

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    May 08. 2015

    Nampaknya perlu mengelak tabiat ini.

    Reply to this comment
  4. zara

    May 08. 2015

    baru tau makruh..patutla orang tua2 selalu marah kalau duduk camni..

    Reply to this comment
  5. zool

    May 08. 2015

    kadang kala kita tak perasan kita buat camni

    Reply to this comment
  6. Dyardian

    May 09. 2015

    Inilah yang perlu diberi tau buat yang belum tau 🙂

    Reply to this comment
  7. Mak Jemah Jual Vitamin

    May 09. 2015

    terima kasih perkongsian bermanfaat, MJ baru tahu nama dia qurfasha

    Reply to this comment
  8. titan

    May 10. 2015

    haa, tu dia.

    baru lah tahu cara duduk yang makhruh tu macam mana..

    Reply to this comment
  9. Hafizul

    May 10. 2015

    Huhu…terima kasih kongsikan..sebelum ni pernah gak buat cara duduk macam ni..tapi lepas ni tak nak buat dah..hehe..sekali pandang nampak macam tak manis jer kan..

    Reply to this comment
  10. loker aceh

    May 18. 2015

    sebagian orang sambil makan duduknya seperti itu, itu gimana tu gan, makruhkan nasi yang dimakannya?

    Reply to this comment
  11. hemmm aku kira duduk hanya sebatas duduk saja

    Reply to this comment

Leave a Reply