Petua Asli Mudah Bersalin Normal

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Petua asli mudah bersalin normal. Masa makin pantas berlalukan..tanpa sedar kita sudah menginjak ke bulan mei. Hurm..seronok mendengar rakan sekeliling hamil ada juga terbaca beberapa mom blogger sedang sarat hamil. Syukur dan tahniah ucapkan kepada mereka. Bagi masih belum ada tanda-tanda diri hamil usaha dan jangan putus asa ya. Amin.

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Petua mudah bersalin normal Suri kongsikan ini mengikut pengalaman sendiri, sumber bacaan dan amalan dari kampung ya. Yalah sekarang ini kalau boleh buat mom pengalaman bersalin pertama kali mesti rasa teruja dan takutkan sebab bercampur-baur.

Bagi bersalin keli kedua harap kala yang pertama bersalin normal kedua begitu juga. Ada juga sebahagian dari kita bersalin menggunakan kaedah vakum pertama kali pula, bersalin cara pembedahan bayi keluar dari tingkap lagi huhu..pun masih mengharapkan bersalin normal. Insyallah.

Jubah Pengantin Tutu Versi Saya!!

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Petua asli mudah bersalin  normal kali ini menyingkap beberapa menu tempatan  bagi menenangkan resah hati di penghujung kehamilan..

Makan buah kurma

Bagi ibu hamil galakkan mengambil buah kurma sebiji sehari. Katakan juga menurut sumber pembacaan Suri sepanjang tempoh kehamilan ini jika ibu mengamalkan makanan buah kurma ini secara kerap dapat membantu janin dalam rahim ibu menjadi seorang penyabar selain mendapat cukup vitaman terkadung dalamnya.

Bukan itu sahaja bahkan memakan buah kurma semasa tempoh kehamilan dan selepas bersalin dapat membantu proses bersalin berjalan dengan mudah selain memberikan tenaga dan mampu mengecutkan rahim ibu.

Makan telur ayam

Bagi memudahkan bersalin kelak, ibu galakkan mangambil sebiji telur ayam kampung mentah dan berselawat beberapa kali sebelum memakannya setiap pagi seminggu sebelum saat untuk melahirkan bayi. Insyallah proses kelahiran akan permudahkan.

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

Belajar Buat Kun Baju Kurung Tradisional & Pola Jubah Princess Cut Mengandung Menyusu

Minum air kelapa

Apabila usia kandungan menjangkau tujuh bulan, galakkan selawat dan minum air kelapa agar bayi mudah dilahirkan kelak. Katakan juga bayi yang bakal lahirkan nanti tubuh badanya bersih.

Bayi dikatakan cukup bulan apabila mencecah usia 38 minggu kandungan. Bayi pula dikatakan lebih hari jika masih belum dilahirkan selepas tarikh 40 minggu, jika melebihi 42 minggu pula dikatakan lebih masa.

Minyak kelapa

Cara paling mudah dan asli untuk memudahkan proses bersalin, minumlah satu sudu minyak kelapa setiap hari apabila usia kandungan berusia sembilan bulan. Inysallah berkesan.

Petua Asli Mudah Bersalin

Bendi.

Semasa kehamilan berlangsung, ibu juga sarankan agar lebihkan pengambilan memakan kacang bendi. Pastikan kacang bendi tersebut direbus terlebih dahulu di katakan lendir yang terdapat pada bendi memudahkan bayi keluar.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

DIY Jahit poket Baju Kurung Baby/ Kanak-Kanak Kain Susun Tepi Jer

Erk..

Nak tambah juga satu trik bagus katakan saat penghujung kehamilan suami dan isteri galakkan kerap bersama sebab air mani suami mampu mencetuskan bayi untuk mudah keluar. Walaubagaimanapun ia bergantung kepada keadaan janin dalam kandung si ibu jika ia tidak mengalami sebarang masalah uri lekang dan sebagainya.

Petua asli mudah bersalin normal. Jauh sudut hati setiap ibu mengimpkan pengalaman bersalin normal. Apa yang boleh  kita lakukan selain atas perbanyakkan baca ayat quran salah satunya surah Maryam selebihnya kita mencuba sambil iringan doa tanpa henti.

Jubah Meleret Moden Jenis Cekak Tangan

Selamat berjuang buat mom luar sana moga saat getir dan teruja ini dapat hadap dengan seribu kemanisan dan untuk suami berilah sokongan dan semangat untuk pasangan anda tanpa rasa jemu 😉

Ucapan Selamat hari ibu untuk hari ini dan selamaya dari cahayacinta.com !

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

30 Responses to “Petua Asli Mudah Bersalin Normal”

  1. Ani Haryani

    May 05. 2015

    Bagus tips ni. Betul, bersalin normal itu yang semua Ibu Mengandung harapkan 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      May 06. 2015

      ya kita harapkan semua ibu boleh capai apa inginkan harapkan mereka akan berusaha lebih keras berdoa selalu.amin

      Reply to this comment
  2. Dr Fattah

    May 05. 2015

    mudah-mudahan dapat saya ingat, jadi boleh beritahu isteri untuk mudahkan proses bersalin.

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    May 05. 2015

    Mudah-mudahan kelahiran dipermudahkan.

    Reply to this comment
  4. huda

    May 05. 2015

    si ibu pun mesti selalu aktif bergerak even time dah sarat pun sangat membantu memudahkan proses kelahiran

    Reply to this comment
  5. zara

    May 06. 2015

    Wah bagus sangat petua suri ni..tapi bab telur ayam kampung mentah tu tatau la boleh telan dak..alahan teruk haritu, telur masak pon belum berani nak makan ni..minyak kelapa dara tu kawan2 zara pon kata bagus..both untuk mudahkan bersalin dan kurangkan strechmark..tengah mencari juga ni..

    Reply to this comment
    • Suri

      May 07. 2015

      heee..kalau ada yang sanggup tak salah telan sambil totop mata ekekeke..cuma susah nak cari telur ayam kampungjan ahai..minyak kelapa dara kata bagus tapi kena pandai servay harga murah tapi berkesan insyallah berbaloi katanya.

      ada juga jual pasaran pasaraya kat aeon ada juga 😉 jenama puren kalau tka silap 😉

      Reply to this comment
  6. titan

    May 07. 2015

    okeh.

    camtu rupanyanya.

    leh la suruh bini baca nih..

    Reply to this comment
  7. Putri zakiyah

    May 07. 2015

    Siiip,!!! tips yang sagat bermanfaat’ terimakakih kak suri.

    Reply to this comment
  8. Mek ila Jual Vitamin

    May 07. 2015

    Makan kurma bukan sekadar mudahkan bersalin tetapi memberi tenaga kepada ibu-ibu untuk bersalin. Mek ila amalkan juga vitamin yang bagi tenaga dan cepatkan proses penyembuhan selepas bersalin.

    Reply to this comment
    • Suri

      May 07. 2015

      mudha dan segera dapatka ya tak..harap ibu lebuh kuat dan semangat masa hari tu nanti .amin

      Reply to this comment
  9. mrhanafi

    May 07. 2015

    bab bersama suami isteri ketika sarat mengandung boleh dilakukan penuh berhati-hati dan santai sahaja..opss..tips terbaik

    Reply to this comment
  10. ajumohit

    May 07. 2015

    ya suri moga dipermudahkan bersalin kan, wah suri dah check jantina bayi? moga sihat ibu dan bayi

    Reply to this comment
  11. Cetusan Minda

    May 07. 2015

    kurma mmg baik uk ibu yg mengandung krn kurma memberi tenaga …

    Reply to this comment
  12. Ila Halilah

    May 08. 2015

    Good tips! ban telur mentah tu challenging sikit, yang lain2 tu mmg ada amalkan, Alhamdullilah 3-3 anak mudah bersalin 🙂

    Reply to this comment
  13. nila anggraini

    May 08. 2015

    Bagus tips ini untuk diamalkan oleh ibu mengandung. Alhamdulillah masa sy mengandung dan nak bersalin dulu, selalu amalkan memakan kurma dan juga makan telur ayam kampung kuningnya sahaja semasa nak bersalin. Memang memudahkan masa kita nak bersalin.

    Reply to this comment
  14. onlajer

    May 08. 2015

    mudah sahaja ya , semuanya ada dekat dengan kita untuk dijadikan ramuan mudah bersalin

    Reply to this comment
  15. hafizi hamsan

    May 09. 2015

    tips yang boleh diguna pakai.. ermm info ni perlu diketahui oleh bapa bapa diluar sana

    Reply to this comment
  16. Hafizul

    May 10. 2015

    EMm bini saya dulu, memang makan telur ayam kg.. Tapi bukan yang mentah la..yang masak separuh..kalau yang mentah memang tak leh nak makan terus dia tu..haha

    Reply to this comment
  17. Myliferia

    May 12. 2015

    Bagusnya sharing suri. Kalo preggy lagi, harus search balik sini..hihi

    Reply to this comment
  18. AZENI AHMAD

    May 22. 2015

    Dulu selalu amalkan air kelapa.
    masa mengandung makan tanpa pantang langsung.
    Nanti dah lepas bersalin, kena pantang lama.

    Reply to this comment
  19. resep makanan

    Oct 10. 2015

    makasih banyak gan buat infonya 🙂

    Reply to this comment

Leave a Reply