Jangan Berdiri Hadapan Pintu Rumah Orang!

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Jangan Berdiri Hadapan Pintu Rumah Orang! Lain macam sahaja bunyinya..sekali dengar bunyi agak kurang enak kata ayat bernada amarah. Benarkah?

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Kita pernah menziarahi rumah jiran tertangga, sanak-saudara, rakan taulan dan sebaganinya tapi bagaimakan cara kita berhadapan dengan tuan rumah dalamnya.

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Baju Kurung Moden Sempena Hari Raya Haji 2014 !!

Mari kita ikuti sunnah Nabi kita..

Nabi Muhammad s.a.w mengajarkan kita agar si penziarah tidak berdiri betul-betul di hadapan pintu kerana takut-takut terpandang sesuatu yang mengaibkan apabila pintu tiba-tiba dibuka.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Jubah Pengantin Sungguh Go..gOjes!!

Ia membawa maksud:

Adalah Rasulullah s.a.w apabila mendatangi pintu rumah seseorang, Baginda tidak akan menghalakan mukanya betul-betul menghadap pintu. Akan tetapi Baginda mendatanginya dari bahagian kiri atau kanan pintu. Lantas Baginda s.a.w mengucapkan: Assalamualaikum! Asslamualaikum!

Riwayat Abu Daud No. 5186

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

23 Responses to “Jangan Berdiri Hadapan Pintu Rumah Orang!”

  1. shiqin sunshine

    Apr 03. 2015

    Owhh yela apa yg Islam ajar tu pasti ad sebab dan logiknya kan… Igt ape la td haha

    Reply to this comment
  2. Alin Marlini

    Apr 03. 2015

    kadang2 dah terbiasa buka2 pintu trs berdiri tengah2 pintu

    Reply to this comment
  3. Mek ila Jual Vitamin

    Apr 03. 2015

    Memang bagus info ni Suri. sebenarnya ada banyak lagi panduan atau adab ketika nak berziarah. Salah satu yang Mek ila ingat masa belajar dulu, bilangan salam yang paling afdal diberi ialah tiga kali salam. Jika masih tak dibuka, mungkin tuan rumah ada hal lain dan tidak bersedia menerima tetamu.

    Reply to this comment
  4. ahmadyani

    Apr 03. 2015

    Elok berdiri arah belakang pintu yang dibuka. Jangan dekat sangat..jauhlah sedikit.

    Reply to this comment
  5. MamaBard

    Apr 03. 2015

    setuju sangat..kadang-kadang ada orang tu siap terjengah2 kepala lagi ke dalam rumah..huhu…

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 08. 2015

      itu kalau orang kampung ke atau ingat diam lama tak de rornag dia jengah kot heee…bahaya..bahaya…

      Reply to this comment
  6. Anim

    Apr 04. 2015

    saya sendiri pun kalau ada orang muncul di pintu tiba-tiba, mesti gelabah capai tudung atau sorok apa2 benda tak patut tengok,, manalah tahu tengah makan depan TV, h

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 08. 2015

      haa.capai tudung ke tuala mandi mana done heeee..tapi umah mak mertua 24 jam le saya tutup huhu…tambah duk umah kampung ahai..

      Reply to this comment
  7. Hero Borneo

    Apr 04. 2015

    sepatutnya berdiri sebelah kanan pintu dan ia memang adab terbaik

    Reply to this comment
  8. Dr Fattah

    Apr 04. 2015

    takut kalau ternampak isi rumah yang tak kemas atau bersepah 🙂

    Reply to this comment
  9. islam di dadaku

    Apr 04. 2015

    memang perlu kita pelajari semua adab-adab bertamu semua sudah diatur sesuai Sunnah Nabi

    Reply to this comment
  10. Cetusan Minda

    Apr 04. 2015

    klu kat kg akan jadi mcm tu tapi selalunya mrk beri salam atas motor je . klu kat bandar , berdiri kat pagar . Tapi klu umah atas angin , tu yg selalunya hadap je pintu tu kan … dah lama tak ke sini . semoga suri sihat .

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 08. 2015

      apa nak buat ikut situasilah jangan depan rumah sudahlah ya huhu…

      bahaya..sungguh bahaya kalau salah guna triknya hoo..hooo..

      Reply to this comment
  11. emalinmohd

    Apr 04. 2015

    Bagus info ni Suri. Memang baru tahu. Kita pun selesa jika tetamu tak nampak terus dalam
    Rumah kecuali tetamu yang memang dijangka.

    Reply to this comment
  12. TehR

    Apr 04. 2015

    ada bahaya juga tu berdiri betul2 depan pintu
    hehe

    Reply to this comment
  13. Dyardian

    Apr 07. 2015

    Yang pasti ngak baik berdiri di depan pintu rumah orang.

    Reply to this comment

Leave a Reply