Trick Mudahnya Bawa Anak Balik Rumah Opah Naik Bas Henti

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Trick Mudahnya Bawa Anak Balik Rumah Opah Naik Bas Henti. Entri hanya pengalaman seorang Suri rumah sahaja harapkan apa kongsikan sedikit sebanyak akan ada idea anda gemar membawa anak-anak jalan-jalan selain menaiki kenderaan sendiri.

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Al..kisahnya menaiki bas dari Ipoh ke Kuala Kangsar..

bapa dan anak menunggu bas hampir dua jam ngheee...  Mak suri tak pa dah terbiasa tunggu lebih dari 2 jam heeee...

bapa dan anak menunggu bas hampir dua jam ngheee… Mak suri tak pa dah terbiasa tunggu lebih dari 2 jam heeee…

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

Permulaan sahaja duduk dekat ibu katanya takut tapi mesti berani katanya..

Permulaan sahaja duduk dekat ibu katanya takut tapi mesti berani katanya..

Trick Mudahnya Bawa Anak Balik Rumah Opah Naik Bas Henti. Semasa kejadian ini berlaku ia kebetulanlah sangat sebab kereta encik suami ada masalah teknikal sedikit maka kami tiga beranak mengambil keputusan untuk menaiki kenderaan bas awam hii..

ada rasa lega di situ..muka berpeluh bagai hujan rintik..rintik..

ada rasa lega di situ..muka berpeluh bagai hujan rintik..rintik..

Anak Suri jenis tidak kisah dia makin gemar lagi adalah.

Anak: Katanya bila kita naik bas angin tiup muka maira macam belon haaa… !!

Ibu: Adoi.. ai..anak..Ibu dan ayah bukan belon ok. Kalau belon sudah lama kita bertiga terbangkan dek udara hii…

Anak: Alah cubalah ibu bayangkan..

Ibu: Erk..budak inikan…

Suka melihat gelagatnya semasa dalam perjalanan..ini salah satu kenangan terindah buat dia dan kami berdua kelak 😉

sampai ke perhentian bas dekat pekan ipoh whu...banyak bas..

sampai ke perhentian bas dekat pekan ipoh whu…banyak bas..

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Jubah Pengantin Saya  !!

mula meneroka apa ada dalam bas..? kenapa? sebab?   Ibu boleh ke tidak kita bercakap dalam

mula meneroka apa ada dalam bas..? kenapa? sebab? Ibu boleh ke tidak kita bercakap dalam bas??

Bagaimana nak membawa anak-anak pulang ke kampung halaman dengan menaiki bas henti-henti atau naik bas terus terminal katannya atau menaiki kenderaan sendiri.

  • Sehari sebelum waktu tersebut anda ceritakan pada anak tentang keseronokkan balik kampung.

Macam kampung Suri dekat Melaka belakang rumah ada laut jadi dia lebih gemar habiskan waktu pagi atau petang mandi -manda atau bermian pasir membuat tugu negara haaa. Kalau kata kami hujung minggu akan pulang ke rumah opah Kuala Kangsar dia lebih suka aktiviti memanggang ikan atau ayam bakar paling tidak pun taman mainan huu…kedua suka menyampuk kerja orang tua..tua bab mengipas bara bagikan dekat dia hiii.hi.hi.. 😉

Penat mengusik anak pun mula letih yalah asyik pandang kiri kanan depan belakang..jalan-jalan dalam bas..tengok orang keluar masuk akhirnya dia tertidur..

Penat mengusik anak pun mula letih yalah asyik pandang kiri kanan depan belakang..jalan-jalan dalam bas..tengok orang keluar masuk akhirnya dia tertidur..

  • Bersiap sedia untuk kelengkapan pulang ke kampung selain membawa beberapa helai pakaian selitkan juga makanan ringan kegemarannya.

Makanan yang sering Suri bawa terkadang air kosong, kacang putih, kerepek goreng, hot dog atau tambahan lain keropok dan minuman. Jadi tak jemu dan bosanlah dia dalam bas itu nanti. Kalau kata nak membeli boleh sahaja biasanya Suri dan suami akan beli kedai biasa dulu kalau beli dekat pekan mesti harga dia mahalkan. Apa pun ia bergantung pada keadaan anda ketika itu.

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Baju Kurung Moden Sempena Hari Raya Haji 2014 !!

Bila sudah sampai simpang tepi jalan baru dia terasa penat..merenung jauh lagi tuh..

baru dia terasa penat..merenung jauh lagi tuh..

  • Bawa aksesori yang paling dia gemari. Mak terpaksa sumbat bantal busuknya dalam beg lilo stich huhu..

Kebiasaannya anak Suri lebih suka memakai cermin mata sebab suka tengok mak Suri pakai hu..hu..mungkin juga sebab cuaca panas cermin mata atau topi membantu diri terkena sinaran matahari. Kebetulan hujung minggu itu matahari sungguh terik. Bawakan juga beg comel dia sekali ;). Masukkan dalam beg kipas kecil, buku bergambar agar  dia tahu bahawa sambil berjalan-jalan pun kita masih boleh membaca buku 😉

Yey!!! pak cik dah sampai ...

Yey!!! pak cik dah sampai …

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

  • Berbicaralah dengan anak anda tentang pengalaman pertama dia menaiki bas bersama anda atau bezakan mana satu kenderaan yang paling suka dia naiki bersama anda.

Ambillah masa yang ada untuk mendengar celoteh dan gelagat si kecil. Jika anda terbiasa memandu kenderaan sendiri dan sekali-sekala melayan anak apa kata masa ini anda lawan setiap apa yang dia bakal katakan nanti. Sedikit sebanyak hati kecil mereka akan terhibur. Tidak perlu tunggu anak petah berbicara baru hendak buka mula kita sebagai ibu bapalah terkadang perlu mulakannya dahulu.

DIY Princess Cut Polka Dotku Renungan Matanya Tajam

5 Homemade Jubah Cahayacinta.

Trick Mudahnya Bawa Anak Balik Rumah Opah Naik Bas Henti..Bagaimana seronokkan..sesekali bolehlah heee..kalau anak ramai huru-hara gak ya dak tapi itulah manisnya bila bersama insan yang tersayang dalam kehidupan berumahtangga ini. Bila melakukan sesuatu yang menggembirakan hati mereka secara automatik segala masalah terbeban fikiran mudah sahaja kita lupakan.

Ada pengalaman? mari kongsikan bersama saya 🙂

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

13 Responses to “Trick Mudahnya Bawa Anak Balik Rumah Opah Naik Bas Henti”

  1. Fiza Rahman

    Apr 02. 2015

    Bestnya sekali sekala balik kampung naik bas. Dah lama tak naik bas ni 🙁

    Reply to this comment
  2. Anim

    Apr 02. 2015

    balik kampung di johor selalunya makan masa 10 jam…
    bekal dah sedia dalam beg masing2..
    maklumlah kami ambil bas malam, pagi baru tiba destinasi..
    selalunya kami tidur saja dalam bas…
    saya lebih suka mereka pakai sandal sebab senang nak ke tandas dan berwudhuk utk solat subuh…

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 03. 2015

      sandal mudahkan lagi cepat jalan kaki tak lenguh heee…

      best kalau kita dapat jalan bersama anak dan suami sesekali ras ameriah sebuah perjalanan ni kanss 😉

      Reply to this comment
  3. ahmadyani

    Apr 02. 2015

    Kalau dekat OKlah, kalau jauh ‘perit’ juga.

    Reply to this comment
  4. islam di dadaku

    Apr 03. 2015

    aku ada anak gadis sebesar ini juga tapi kemana-mana naik moter je tak pernah jalan jauh

    Reply to this comment
  5. akubiomed

    Apr 04. 2015

    Bukan main bergaya nak balik rumah opah yer. Jangan lupa tolong kirim salam sekali. 🙂

    Reply to this comment
  6. emalinmohd

    Apr 04. 2015

    Pernah jugak plan nak bawa anak naik bas tapi terfikir kalau anak nak terkencing ke macammana pulak..
    Huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 04. 2015

      kalau naik bas boleh minta berhentikan mereka heee kena ajar anak kurnagkan minum air masa nak naik bas heeee…

      Reply to this comment
  7. ohcikgu

    Apr 19. 2015

    ohh..macam tu rupanya trik dia..

    Reply to this comment

Leave a Reply