Bukan Beg Plastik Saiz Besar Atau Kecil?

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Alhamdulillah. Baru ada kesempatan untuk up entri dekat blog. Sehari dua ini Suri sedikit penat huhu..Kali ini mahu buat entri merepek sedikit boleh haaa..Bukan beg plastik saiz besar atau kecil? apa tu..

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Benda ini satu perkara yang wajib bagi Suri yang bergelar Suri rumah sering kali ke pasar basah or kering untuk membeli barang seharian untuk memasak di dapur.

Saat ini hatiku  tengah ulit bahagian tersangat sebab ada satu beg yang comel berjaya menarik perhatian Suri. Jenis yang bagaimana agaknya beg comel Suri ini. Adakah beg tangan berjenama ngheee..atau jenis berbulu ala-ala kambing biri-biri tu heee.

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

Bukan beg plastik saiz besar atau kecil. Bawah ini beg duit made of Thiland sebab ada gambar cap gajah kata Surilah. Ia pemberian dari adik -beradik mak Suri. Agak setahun jugalah Suri menggunakan beg duit ini untuk ke pasar.

Masalah baik dan buruk menggunakan beg duit kecil :-

  • Jika menggunakan beg duit bersaiz kecil ini Suri terpaksa melipat-lipat wang kertas ini dengan bentuk memanjang atau empat segi tepat. Ada masa bila Suri ingin mengeluar wang kertas atau wang syiling wang kertasnya tersepit dekat bahagian zipnya. Pernah beberapa kali garu kepala juga saat mahu mengejar masa nak membeli barang keperluan lain masalah ini sering timbul.

  • Bagusnya duit syiling boleh masukkan sekali. Sebab memang padan dengan kapasiti isinya yang lebih kurang lebarnya satu jengkal sahaja ukurannya.
  • Opss! beg kecil ini tidak muat untuk menyimpan kunci bersama dengan lesan motosikal huhu..Bayangkan tangan kanan memilih barang-barang manakala tangan kiri memegang beg kecil ini. Bahkan terpaksa memasukkan gelung besi kechain motosikal ke dalam lubang jari tengah huhu.. Sebenarnya risau juga buatnya leka memilih sayur, ikan ke tetiba kuncinya hilang bagaimana ya huhu..

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

  • Bila sudah memilih barang keperluan yang inginkan selalunya Suri tidak akan cukup tangan untuk memegang beg duit dan kunci motosikal. Kalau ada anak dialah yang akan memegang beg kecil atau menjinjing sebahagian beg plastik. Bayangkan jika Suri sahaja yang ada ketika itu mahu juga satu barang yang pilih letak dekat sayur, satu lagi barang tinggal dekat bahagian ikan. Sudah menjadi dua tiga kali kerja mahu ulang alik mengambil barang dan ke kaunter untuk angkat barang dan membayarnya sekali.

Baju Kurung Moden Sempena Hari Raya Haji 2014 !!

  • Bagusnya jika mom yang berkerja beg kecil selalunya wajib ada untuk mengasingkan duit syiling sahaja. Beg sederhana hanya menyimpan duit kertas. Bolehlah sekiranya anda berkerjaya kalau macam Suri ini tak akanlah mahu ke kedai biasa atau pasar semata-mata mahu bawa beg tangan kot hee..Hentikanlah wa..wa..wa..

Tawaran hebat untuk beg tangan yang comel terlalu bagus katanya. Baik dan burukknya menggunakan beg duit teady bear berbulu siap bertangkai tu..

  • Saiz muat untuk mengisi kunci siap tersangkut dengan lesen motosikal. Keselamatan agak terjamin kerana peratus untuk kehilangan kunci motosikal untuk hilang tidak tinggi.
  • Isi dalamnya ada kain licin yang jenis kalis air. Jadi isi dalamnya tidak basah kalau kata hujan turun masa Suri mahu ke pasar nanti.

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

  • Tangkainya memudahkan Suri memegang atau menyandangnya ke atas bahu atau paras siku boleh.
  • Wajib bila mana beg ini di letakkan pada tempat terselindung jangan sesekali letak atas bakul motosikal nanti kena ragut. Berbanding beg duit kecil atasnya kita boleh meletakkan sebarang tuala kecil atau kain alas bagi mengelakkan  si pencuri ternampak beg kecil kita ya dak hee..

Bukan beg plastik saiz besar atau kecil..Apa pun setiap saiz beg kecil mahupun besar mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri. Manfaat dan berhati-hatilah kala kita menggunakannya beg. Walimah kita berada di tempat awam, bersendirian sekalipun haruslah berjaga-jaga sebab musibah datang tidak mengira waktu.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Jubah Pengantin Sungguh Go..gOjes!!

Anda suka pilihan beg yang kecil atau bersaiz besar?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

25 Responses to “Bukan Beg Plastik Saiz Besar Atau Kecil?”

  1. islam di dadaku

    Mar 24. 2015

    sebuah tips yang baik untuk wanita semoga banyak yang mengambil manfaat dair artikel ini

    Reply to this comment
  2. Suri

    Mar 24. 2015

    ya harapnya kita akan buat piliahan yang tepat untuk memilihnya 😉

    Reply to this comment
  3. SuperNifz

    Mar 24. 2015

    Hahah.. bag kecik yang ada gambar gajah tuh, saya pun ada jugak tuh…mmemang sesangat membantu tuh…

    Reply to this comment
  4. akubiomed

    Mar 24. 2015

    Satu lagi tabiat yang perlu dielakkan apabila pergi pasar bawa beg plastik dan letak bed duit didalamnya. Dari jauh dah nampak.

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 24. 2015

      itu bahayakan bro..jangan buat..mujur motor saya tak ada bakul cuma simpan bawah tempat duduk sahaja.. 😉

      kita leka tapi itu harus alert selalu 😉 thnks bro ab

      Reply to this comment
  5. Dr Fattah

    Mar 24. 2015

    kalau beg besar, boleh masukkan banyak barang.

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 24. 2015

      ya hati..hati selalu baik besar atau kecil..

      beg pasaraya ke beg duit tangan ker neg duit kepit berjaga..jaga walau di mana kita berada

      Reply to this comment
  6. Imran

    Mar 24. 2015

    cantik jugak beg tu

    Reply to this comment
  7. zara

    Mar 24. 2015

    saya suka beg plastik yang besar..balik rumah boleh reuse jadi plastik sampah 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 26. 2015

      ada bagus isi sampah sahaja..kalau tak ada plastik smapah haru gak mana nak buang smpah bekas sisa makanan ya tak 😉

      Reply to this comment
  8. Noriza Rahman

    Mar 24. 2015

    Kekadang suka bawa yang kecik ja bila keluar dengan suami, tapi bila keluar dengan anak-anak wajib guna beg yang besar la..hihi

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 26. 2015

      haa..kita ada banyak pilihan untuk bergaya..wanita memang bijak bergaya asal ke mana sahaja mau pergi ewah 😉

      Reply to this comment
  9. SaniYunus

    Mar 25. 2015

    Qute lah beg teddy bear ni..Kalau ibu yang beli anak pempuan yang nak pakai nanti..:-)

    Reply to this comment
  10. Mek ila Jual Vitamin

    Mar 25. 2015

    Comelnya beg teddy bear itu. Pasti orang pandang-pandang bila kita bawak berjalan 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 26. 2015

      hhaa pandang dkeat pasar jelah mek ila heeee…dalam ada berapa puluh sahaja tak sampai rm30.00 hinggit heeee…

      Reply to this comment
  11. Ani Haryani

    Mar 25. 2015

    Beg kecik memang selalu letak duit syiling kan? 🙂

    Kalau pergi pasar cari beg tangan macam beg teddy bear Suri

    Senang dan sangat menyenangkan 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 26. 2015

      para mom akan bijak bawa comel sahajakan lagi mudah kerjanya…

      duit syiling jadi keutamaan pula tambah beli barnag dekat pasar heee.. 😉

      Reply to this comment
  12. arnie

    Mar 25. 2015

    Comelnya beg teddy bear tue!! 😉

    Reply to this comment
  13. myliferia

    Mar 25. 2015

    Comels nyer. Kalau dapat dua-dua pun oke nie…hehe

    Reply to this comment
  14. Azeni Ahmad

    Mar 25. 2015

    Alolo comei nye.
    Saya pun ada beg duit yang kecik khas untuk duit dapur.
    Kalau ke pasar memang bawa ibeg duit tue je.
    Memang tak bawa purse pun.
    Banyak sangat kang mudah tercicir.

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 26. 2015

      hee…boleh muat apa patut katanya isi gula-gula getah pun lepas…
      cepat dan mudahkan bawa yang saiz bertangkai ni leh kepit leh sandang ker hiii..

      bila banyak barang memang mudah berlaku keciciran dak duit beg plasik barnag plk tercicir kat kedai haaaa.. 😉

      Reply to this comment
  15. Mak Jemah Jual Vitamin

    Mar 26. 2015

    senang nak bawak ni kalau gini, comel pulak tu hehee

    Reply to this comment
  16. Mama Nadia

    Apr 12. 2015

    Beg kecik sangat2 diperlukan untuk keluar lunch di opis heheh

    Reply to this comment

Leave a Reply