Manfaat Buah Belimbing Untuk Kesihatan Dan Kehamilan

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Alhamdulillah. Entri kali ini bergema manfaat buah belimbing untuk kesihatan dan kehamilan. Dapat jugalah merasa makan makanan buah-buahan tempatan buah belimbing.

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Gambar buah belimbing bakal di korbankan

Gambar buah belimbing bakal di korbankan

“Kita harus bangga dengan hasil buah-buahan tempatan Malaysia dari buah-buahan dari luar negara!”

Ini buah cekup a.k.a beli dekat tesco sahajalah. Jadilah. Apa yang bestnya melayan buah tempatan ini. Nak tahu manfaat buah belimbing bagi kesihatan ibu hamil:-

  • Kandungan air dalam buah ini katakan mampu memberikan kesegaran serta menghilangkan rasa haus pada musim panas.

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

  • Terdapat pelbagai vitamin semulajadi seperti vitamin A, C dan E. Bukan itu sahaja bahkan buah belimbing ini turut mengandungi nutrisi lain seumpama serat, kalsium, kalium, magnesium, natrium, potassium, asam folat.
cili padi, kicap pekat dan gula pasir

cili padi, kicap pekat dan gula pasir

  • Mempunyai kandungan vitamin C untuk mengawal daya tahan tubuh dari serang penyakit virus dan penyebab penyakit mudah berjangkit.

 

  • Memudahkan sistem pembuangan air besar serta mampu mencegah sembelit.
Nak banyak sedap tapek bahan gaul tadi atas buah belimbing

Nak banyak sedap tapek bahan gaul tadi atas buah belimbing

  • Sekiranya kehamilan anda mempunyai paras tekanan darah tinggi makanlah buah belimbing ini boleh menurunkan tekanan darah  samping mencegah dari serangan penyakit jantung dan strok.
  • Baik untuk makanan sampingan diet sihat untuk membantu mengurangkan berat badan yang berlebihan.

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Baju Kurung Moden Sempena Hari Raya Haji 2014 !!

Pilihan terbaik untuk sentap buah belimbing ini selalunya

  1. Garam
  2. Gula campur kicap
  3. Gula halus campur cili padi dan kicap biasa/ pekat.

Syukur habis sudahlah hee… 😉

Ada pelbagai pilihan untuk kita menikmati makanan sihat seperti buah-buahan tempatankan.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Jubah Pengantin Sungguh Go..gOjes!!

Psst…kawan-kawan Suri di luar sana itu gemar makan buah-buahan tempatan apa?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

38 Responses to “Manfaat Buah Belimbing Untuk Kesihatan Dan Kehamilan”

  1. akubiomed

    Mar 16. 2015

    Memang layan. Ada yang kata boleh merendahkan tekanan darah tinggi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 17. 2015

      ya boleh buah tak rasa manis sangat tapi layan juga kalau jus ke makan begitu sahaja ya 😉

      Reply to this comment
  2. TehR

    Mar 16. 2015

    kat mana ada jual buah belimbing
    jemu dah rasa asyik makan pisang je

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 16. 2015

      haa..saya hari2 santap buah pisang sebab mudah jumpa beli harga mahal hu…kalau beli dapat sikit jer makan tak puas hu..

      buah belimbing ini susah gak nak jumpa seklai jumpa belilah tesco huu..cuba peladang ke mana tahu ada ke kat aeon ke 😉

      Reply to this comment
  3. Ani Haryani

    Mar 16. 2015

    Tertelan air liur tengok gambar buah belimbing Suri ni. Kena cari ni, lama dah tak makan 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 16. 2015

      kalau dekat kampung buah comel jer kalau kedia saiz besar sedap kunyah sambil tonton tv..

      jom ! 😉

      Reply to this comment
  4. Hery

    Mar 16. 2015

    belimbing bagus untuk darah tinggi, air kelapa juga baik untuk kehamilan

    Reply to this comment
  5. Alin Marlini

    Mar 16. 2015

    Ya Allah…sedapnya cecah ngan clili padi tu

    Reply to this comment
  6. onlajer

    Mar 16. 2015

    walawei kecur air liur tengok buah belimbing ini

    Reply to this comment
  7. mrhanafi

    Mar 17. 2015

    alamak..berkecur air liur saya..memang sedap buah belimbing..

    Reply to this comment
  8. Suriaamanda

    Mar 17. 2015

    Lama x singgah sini….masuk je dh terliur dh tgok belimbing tu makan ngan kicap..teringat masa kecik dulu selaku mkn mcm ni…..

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 17. 2015

      haa..kemana pergi heee..

      dulu makanan biah paling gemari tapi sekarang kena pelbagaikan.sb tak semua buah akan keluar setiap musim hu..

      Reply to this comment
  9. huda

    Mar 17. 2015

    memang dah lame tak makan belimbing star ni duk makan belimbing buluh je buat masak lemak. tapi sekarang memang hot betoi…saye minum performance drink untuk balancekan air dalam badan…

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 17. 2015

      hee.ada banyak cara nak cari manfaat buah sebenar.kita ada pilihan jadi buat yang terbaik

      Reply to this comment
  10. Manan Qayyim

    Mar 17. 2015

    layan giler makan buah yg masam2 ni…

    #belimbing buat air pun sedap

    Reply to this comment
  11. Mazni Azmi

    Mar 17. 2015

    Macam resepi orang mengidam je. 🙂

    Sedap sebab masam dan pedas campur manis

    Kecur air liur

    Reply to this comment
  12. wildan

    Mar 18. 2015

    Betulkah bisa menurunkan tekanan darah tinggi?

    Reply to this comment
  13. Suriya

    Mar 20. 2015

    lama tak makan buah ni. tah pernah lagi try makan dengan cili kicap tu. terliur dah ni. meh hantar sepiring.

    Reply to this comment
  14. islam di dadaku

    Mar 20. 2015

    belimbing ini memang buah yang banyak faedahnya bila diamalkan secara berterusan memakannya

    Reply to this comment
  15. zik

    Mar 21. 2015

    bagus tips nih.. buah2 han memang selalu makan.. belimbing jer jarang makan..

    Reply to this comment
  16. Azeni Ahmad

    Mar 21. 2015

    Sedap kalau kena belimbing yang manis.
    Nak-nak yang madunya kan.
    Kalau kena yang masam alahai tak tahan rasa.
    Tapi masam dikenakan dengan sambal kicap memang sedap.

    Reply to this comment
  17. azimah mohd zainuddin

    Mar 22. 2015

    Buah belimbing ini susah nak cari di sini. Harga pun boleh tahan juga

    Reply to this comment
  18. Imran

    Mar 22. 2015

    tak tau pulak buah belimbing baik untuk kesihatan.

    Reply to this comment
  19. myliferia

    Mar 22. 2015

    Kecur liurku…huhu
    Dah lama tak pekena belimbing, dulu memang suka sangat. Sekarang pun suka tapi macam jarang jer jumpa

    Reply to this comment
  20. dyonsalsabilah

    Mar 23. 2015

    memang sedap tuh buah blimbing, kalau di buat jus lebih sedap lgi

    Reply to this comment
  21. SuperNifz

    Mar 24. 2015

    Memang tangkap leleh aa biler di cecah ngan sambal kicap tuhh…

    Reply to this comment
  22. Mek ila Jual Vitamin

    Mar 31. 2015

    Sedapnya buah belimbing cecah gula dan kicap. Masam-masam manis. Buat tergoda je hihi!

    Reply to this comment
  23. Zul

    Apr 07. 2015

    berair pulak mulut baca ni pagi2…nyum3…cicah dengan air cuka bersama belacan dan gula..pergh ~~~~

    Reply to this comment
  24. Jasa Desain Logo

    Apr 15. 2015

    istri aku gak bisa makan blimbing,istriku punya tekanan darah rendah

    Reply to this comment
  25. yammi aku suka buah…ga cuma belimbing yg bagus buat ibu hamil semua buah juga bagus buat ibu hamil…vitaminnya banyk…apa lagi kelapa muda hasiatnya cukup bagus…

    Reply to this comment
  26. Aban

    Apr 06. 2016

    I suka sangat makan buah belimbing. Tapi buah ni mungkin ade musim. Bukan senang nak dpt buat seluruh tahun.

    Reply to this comment

Leave a Reply