5 Panduan Elak Letih Ketika Hamil

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Erk..panduan ketika hamil. Suri tilik jam tangan sebelah kiri menandakan jiwa berkutik tersenyum sendiri semasa menyusuri entri 5 Panduan Elak Letih Ketika Hamil kali ini.. 😉

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Ada ke para ibu yang sedang hamil di sini..? Alhamdulillah. mungkin..mungkin..mungkin tips ini sedikit sebanyak dapat membantu anda. Bagi bapa harapkan kehadiran anda akan mampu menenangkan pasangan amatlah di galakkan.

“Awak baik hatikan tolonglah picitkan bahu saya aeh..”

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

Panduan elak letih ketika hamil merungkai buat hati si ibu yang sering keletihan dengan harapan walaupun ia  dapat atasi masalah anda seratus peratus  kemungkinan cara alami Suri ini boleh anda mencubanya juga manalah tahu dalam sedikit sebanyak trik yang berikan ini amat berguna dan manfaat bagi anda sedang mengalaminya dari terus membiarkan badan berlangsung dengan keletihan begitu sahaja.

Oh tidak!

Sudah lama Suri tidak membuka posting kehamilan..masihakah ada yang sudi membacanya lagi…

Benarlah kata orang..

Setiap kehamilan yang berlangsung sungguh berbeza!

Tidur sebentar.

Bisanya Suri akan tidur sebentar. Antara waktu yang sarankan selepas makan tengahari agak-agak perut sudah surut dari kekeyangan maka kita bersandar dan tidurlah untuk seketika. Saat itulah badan kita bertindak berehat dan tidur sebentar.

Cara: Untuk lebih selesa apa kata ambil sebuah kerusi pejabat lain dan luruskan atau julurkan kaki anda atas kerusi tersebut pastikan paras kedua kaki anda sama dengan keadaan anda bersandar atas kerusi yang anda duduk.

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Gerak badan.

Lakukan senama dalam dua puluh ke tiga puluh minit setiap hari. Badan yang sihat dan bergerak sebenarnya mampu membuatkan anda lebih bertenaga walaupun ia sedikit penat tapi rasa ini akan membuatkan anda mudah untuk tidur.

Cara: Mencukupi jika anda mengeluarkan sedikit peluh dengan cara lakukannya dengan kaedah berjalan kaki mengelilingi rumah, menaiki tangga, berenang juga amatlah galakkan.

Cecair.

Air memang amat di perlukan oleh tubuh lagi-lagi anda sedang hamil. Waktu ini darah anda sedang mengepam jantung anda dan janin dalamnya. Kekurangan air akan membuatkan anda cepat lesu dan letih atau lebih tepat bakal dihidrasi sekiranya bekalan air kurang dalam tubuh.

Cara: Masih boleh ambil tapi elakkan mengambil sebarang jenis cecair tiga jam sebelum waktu tidur. Kerana ia akan mengganggu anda dalam keadaan tidur.

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Tempoh bertenang.

Sebagai suri rumah tangga memang terkejar jugalah masa untuk Suri menguruskan rumah, kedai, anak, blog dan melakukan aktiviti yang di gemari. Jangan berasa tertekan tetapi selalulah memberikan motivasi pada diri sendiri bahawa perkara yang terbaik adalah apabila kita buat dalam keadaan terancang bukan dengan melakukan sesuatu kerja dalam situasi kelam-kabut.

Cara:Amalkan teknik pernafasan dengan betul agar anda dapatkan kembali menenangkan perasaan sedia kusut. Perdengarkanlah muzik yang anda gemari, berzikir dalam hati, membaca beberapa lembaran ayat al quran, mengimbas kenangan indah bersama pasangan mungkin serba sedikit membantu tempo perasaan hati anda dalam keadaan selesa.

Jubah Pengantin Sungguh Go..gOjes!!

Menu sihat.

Ibu hamil galakkan mengambil makanan yang seimbang. Selain pengambilan makanan tambahan seperti asid folik, ubat tambah darah dan sebagainya.

Cara: Cuba kayakan makanan ada dengan sumber protein dan zat besi. Ingat jumlah yang di ambil seharusnya berpatutan.

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

5 Panduan Elak Letih Ketika Hamil mengajak para ibu lebih menghargai diri sendiri dan bayi dalam kandungannya. Kerana apa setiap saat yang lalui adalah salah satu tempoh untuk anda mengenal bahasa tubuh badan sendiri.

Dah..dah cukup.. Suri tidak boleh berlama di sini time up untuk masak dekat dapurlah heee.. 😉

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

28 Responses to “5 Panduan Elak Letih Ketika Hamil”

  1. akubiomed

    Feb 11. 2015

    Maklumlah ketika hamil perlukan tenaga dan berehat supaya tidak terjejas perkembangan kandungan nanti.

    Reply to this comment
  2. shukran

    Feb 11. 2015

    Bgus tips ni … happy blogging

    Reply to this comment
  3. Iza

    Feb 11. 2015

    Terima kasih dengan tips ini.Nanti preggy lagi boleh praktikkan…hihi..:) tapi yang tips tempoh bertenang tue menarik…

    Reply to this comment
  4. Siti

    Feb 11. 2015

    Ibu hamil memang patut dapat rehat yang cukup di samping makanan yang berkhasiat..

    Reply to this comment
  5. Imran auff

    Feb 11. 2015

    terima kasih dengan tips ni, boleh diambil untuk rujukan bersama.

    Reply to this comment
  6. AZENI AHMAD

    Feb 11. 2015

    Memang akan keletihan kalau mengandung.
    Biasala badan bawa 2 orang kan.
    Pastikan sentiasa tenang dan rileks je.
    Kalau stress bertambah letih.

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 11. 2015

      haa kalau lagi manyak masalah badan cepat letih minda rasa lelah dan sesak.bagaimanapun keadaan ibu harus kawal dengan baik..kalau kala tension gak cepat2 dekat padaNYA..

      Moga segala hadapai dapat lalui dengan sabar redha tenang hendaknya

      Reply to this comment
  7. Ain Ridzuan

    Feb 11. 2015

    Saya masa mengandung kalau dah penat sangat tidur bawah air-cond. Fuh! nikmatnya…

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 11. 2015

      alahai rumah kita tak ada ekon..kalau pejabat dalam lelap pas makan memang syiok katanya

      Reply to this comment
  8. zara

    Feb 11. 2015

    Thanks for the tips..memang penatla pregnen ni lagi2 kalau kene alahan teruk..rasa mau melepek je sepanjang hari..

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 11. 2015

      lepak jadi malas.buat kerja tak rasa penat dah siap kerja sungguh terasa lelahnya..tdo pun terus lelap..malam susah nak tidur heeee

      Reply to this comment
  9. Noriza Rahman

    Feb 11. 2015

    Memang masa hamil badan akan fragile..sebab tu la ada yang morning sickness berbulan bulan lamanya..tapi alhamdulillah sepanjang kehamilan takda kena sakit mengkarung..sakit belakang pun kurang..syukur

    Reply to this comment
  10. Oja Samid

    Feb 12. 2015

    yg penting, jangan paksa diri. badan masa mengandung dengan masa tak mengandung memangs gt berbeza. 🙂

    Reply to this comment
  11. Nadri Mohd

    Feb 12. 2015

    nasib baik isteri dah tak nak hamil lagi..haha..

    Reply to this comment
  12. islam di dadaku

    Feb 12. 2015

    patutlah jika ibu wajib dimuliakan oleh anak begitu berat hal yang ditanggung sewaktu mengandung

    Reply to this comment
  13. Dr Fattah

    Feb 12. 2015

    encik suami kena bantu kerja isteri masa dia hamil baru tak penat.

    Reply to this comment
  14. Mak Jemah Jual Vitamin

    Feb 12. 2015

    makan seimbang amat penting untuk ibu hamil, tambah lagi kalau ibu yang ada masalah kesihatan semasa hamil, jangan lupa skip vitamin yang doc berikan..

    Reply to this comment
  15. ajumohit

    Feb 12. 2015

    tahniah suri mengandung ya? aju pun pregnant dah 3 bulan, mmg penat dan nak tidur aje 😉

    Reply to this comment
  16. huda

    Feb 12. 2015

    1st trisemester memang penat, tapi lepas tu alhamdullillah ok cket…habia fasa muntah pun badan dah tak penat sangat. Makan makanan yang baik-baik insyaAllah sihat ibu dan anak

    Reply to this comment
  17. Hafizul

    Feb 12. 2015

    Huhu..sempat lagi dia update blog..pergi masak cepat aaa…haha

    Reply to this comment
  18. Lyn™

    Feb 13. 2015

    Tips yang sangat bermanfaar untuk ibu-ibu yang sedang hamil.

    Reply to this comment
  19. emalinmohd

    Feb 14. 2015

    Nutrisi kena cukup masa hamil ni. Air pun penting juga tapi yelah ibu hamil kan banyak minum banyak kali juga ke tandas ..

    Reply to this comment
  20. kedaibaru

    Feb 25. 2015

    panduan yang sangat bagus, untuk ibu hamil

    Reply to this comment
  21. iya letih saat hamil ga bisa dihindari bgt bentar2 cpe lelah lesu..itu setiap saat wanita alami..makasih ya infonya…semoga berguna untuk yg sedang hamil…

    Reply to this comment

Leave a Reply