Cara Membuka Tetas Dan Menjahit Langsir Pintu Gelongsor

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sedikit penat uh…tarik nafas sedalam mana yang mampu. Barulah terasa beban berat terasa lega dada..lepas satu kerja selesai Suri mengadap task Cara Membuka Tetas Dan Menjahit Langsir Pintu Gelongsor waduh… masyallah tiga keping langsir perlu ku hadap katanya uh…

Entri lepas rempit sama langsir jeguk SANA

Yang Mana Satu Pau Kukus Ke Pau Bakar?

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

kain langsir yang di hantar kepada Suri bahagian kiri

kain langsir yang di hantar kepada Suri bahagian kiri

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

5 Homemade Jubah Cahayacinta..

Sebab utama kain langisr ini hantar kepada Suri:-

Sebab kain langsir ini jahitan jalur lurusnya di jahit secara melintang. Bukan menegak seperti gambar langsir bahagian kanan. Kesukaran, memenatkan..sungguh kerana menjadi satu kerjalah pula untuk menetaskan jahitan atau membuka kembali jahitan yang telah jahit.

Kerja-kerja membuka tetas kain langisr memerlukan kesabaran..

Kerja-kerja membuka tetas kain langsir memerlukan kesabaran..

Renungan Tajam Princess Cut Polk Dotku..

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Perkara asas sebelum menjahit langsir rumah:-

  • Lihat jenis jalur, lakaran bunga pendek kata reka bentuknya harus peka. Jangan gambar daunnya menegak anda pula pergi menjahit melintang. Tak patut sungguh.
Cara Membuka Tetas Dan Menjahit Langsir Pintu Gelongsor

tiga keping kain langir yang telah dibuka tetasnya..

  • Perhatikan bidangnya kepingan kain langsir bakal jahit. Masa ini kita akan tahu cara nak bahagikan berapa keping langisr untuk satu keping tingkap. Jangan sedap anda menjahit barulah anda tersedar betapa banyak kerja dan kesalahan yang telah anda lakukan nanti tak tentu pasal orang lain kena buka tetasan itu kembali. Jangan jadi sebahagian tukang jahit yang kerja macam inilah.. anda kira menyusahkan orang lain tau uh..kesian tuan punya langsir uh..

Bawah jahit bahagian kepala langsir bersama dengan badan langsir. Sebelum menjahit buat semakan sekali lagi agar kerja jahitan tidak di lakukan berulang kali 😉

Mencantumkan kepala langsir dan badannya

Mencantumkan kepala langsir dan badannya kembali

Akhirnya siap..cara membuka tetas dan menjahit langsir pintu gelongsor..

Beginilah kesudahan bentuk bidang kain langsir siap. Pastikan garis jalurnya menegak

Beginilah kesudahan bentuk bidang kain langsir siap. Pastikan garis jalurnya menegak

DIY Baju Kurung Baby Girl Baju Melayu & Seluar Baby Boy!

Alhamdulillah..Lega apabila kerja cara membuka tetas dan menjahit langsir pintu gelongsor berjaya lakukan dengan jayanya.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

25 Responses to “Cara Membuka Tetas Dan Menjahit Langsir Pintu Gelongsor”

  1. Ikhwan Fahmi

    Jan 19. 2015

    dulu masa kecik ada pernah tolong umi buka tetas langsir 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 19. 2015

      itulah nak menunduk kepala punya seksa dapat bidang langsir yang bersaiz besar uh…

      Reply to this comment
  2. akubiomed

    Jan 19. 2015

    Berkenan betul pin yang boleh dijahit dengan mesin jahit.Dekat mana boleh pin tersebut?

    Reply to this comment
  3. onlajer

    Jan 19. 2015

    suri ni mesti dah pakar bab tetas menetas nih

    Reply to this comment
  4. Suri

    Jan 19. 2015

    tapi kala ayam nak menetas kita memang tak blh nak nolong hiiii 😉

    Reply to this comment
  5. Mak Jemah Jual Vitamin

    Jan 19. 2015

    kerja-kerja ni memang kerja faveret ibu kepada mak jemah..kalau ke mana sahaja tak lupa membawa alatan basic jahitan hehehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 19. 2015

      hee..wanita dan kesabaran tak boleh lepaskan.kalau minat akan bawa peti kemana sahja heee.. 😉

      Reply to this comment
  6. imran

    Jan 19. 2015

    memang sangat beruntung lah kalau pandai menjahit .

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2015

      untuk sendiri bantu mana perlu oklah nak beria sangat tak layan le saya nak mengerjakannya 😉

      Reply to this comment
  7. blogger lelaki

    Jan 19. 2015

    nak buka tetas nie memang paling menyakitkan hati kalau tak tahu cara..dulu masa muda-muda aku selalu jahit seluar jeans sendiri bagi kecik..hahaha

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2015

      oklah itu boleh dah berdikari sendiri heee..bukan susah cuma nak tetas tu pelrukan sedikit fokus yang jitu heee… 😉

      Reply to this comment
  8. puteri kasih

    Jan 19. 2015

    Hi suri…apa khabar? hehe

    kerja buka tetas memang perlukan kesabaran yang tinggi…rajin suri menjahit kan 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2015

      cak.. baik..baik sahaja..

      kalau kenalan jiran terdekat ambil jugalah..kalau tak ambil kecik ati pula dema uh…mana boleh kita buat kita buatkan heee.. 😉

      sibuk juga ni ptri tapi rasa nak rest lama sangat tak boleh hu..pijamkan bahu ptri jap leh ker? 😉

      Reply to this comment
  9. Papaglamz

    Jan 19. 2015

    Nice tip..

    Reply to this comment
  10. emalinmohd

    Jan 19. 2015

    Tak suka tetas lagilah langsir yang panjang gedabak…huhu

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2015

      sungguh rimas dan hadap lama..lama rasa klu buat kerja lain lagi bahagia…tpi kena buat gak sebab orang nak pakai segera uh…

      Reply to this comment
  11. zool

    Jan 19. 2015

    bolehlah minta jahitkan langsir untuk rumah ni… tak tau nak buat camne ni

    Reply to this comment
  12. Nadri Mohd

    Jan 20. 2015

    Pasti jenuh nak habis sesi tetas & jahit semula langit tuu..pintu gelongsor biasanya banyak nak kena pasang langsir..plg koman pn nak 3 pasang..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2015

      sakit tengkuk asyik menunduk sesekli tukar posisi gak heee..

      ya dia keping sahaja..ada juga buat 4 keping uh…penat…sebab panjang dan lebar..belum kena kain yang jenis tebal dan berat uh…

      Reply to this comment
  13. tits

    Jan 20. 2015

    terima kasih mba informasinya, bermanfaat sekali. ini yang saya cari

    Reply to this comment
  14. Kak Kep

    Jan 20. 2015

    nih aktiviti esok nk raya.. hihihihi..
    pasang langsir baru.. plg tak suka.. penat.. hehe

    Reply to this comment
  15. Faarihin Talip

    Jan 21. 2015

    Kerja ni memang kena ada kesabaran yang tinggi. Mujur ada Suri, dapat juga edit balik langsir tu. Hehe.. =D

    Reply to this comment

Leave a Reply