Gadis Mempelam Bersama Rumput Ajaib !!!

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hai..

Buat apa itu heee…lamakan Suri tak on laptop apa lagi nak up entri. Hurm..harini baru dapat laptop kembali sebab encik suami bawa laptop ini outstation selama beberapa hari.. Sedih sangat tau!

RESEPI DONUT DAN CAKOI SAYA

Ups..

Lewat lagi nak cerita sesuatu yang menarik…ikutkan hari ini nak jugalah korek cerita kisah Nabi atau isteri Rasulullah s.a.w yang kita cintai tapi keadaan kesihatan kita tak berapa baiklah sangat uh.. Insyallah jumaat depan akan Suri kongsikan eh..

YahoOOO!! JAHIT 5 JENIS JUBAH

Al-kisah..

Pagi yang terlalu rajin sangat setelah menghantar anak ke sekolah Suri pun kemaslah beranda hadapan rumah. Hurm..biasalah bila asyik hujan sahaja pasti dekat celah batu kotak-kotak bersegi ini akan tumbuh pokok-pokok renek yang kecil, dari rumput halus ke rumput agak kasar, terkadang tu kalau tersalah cabut auch!! berdarah jugalah jemari ini sebab ada juga terselit pokok semalu dekat celah rumput ini.

Imbasan si gadis mempelam..

Ingat jugalah masa zaman anak dara hi..halaman rumah Suri ada beberapa batang pokok mempelam dan pokok bunga kertas berwarna – warni. Kerja mengkawinkan anak pokok bunga kertas ini kerja Mak Surilah heee..Part tak boleh lepas hujung minggu hari, masa waktu sama duduk mencangkung dekat bawah pokok mempelam sambil cabut rumput-rumput yang kecil. Mak Suri pantang kalau ada seketul dua rumput cuba -cuba muncul mulalah dia bising blah..blah…jadi dalam keadaan pasrah dan rela katanya si Suri lakukanlah dengan rela hari heee…kata nak jadi anak soleh begitu..

Renungan Tajam Princess Cut Polk Dotku..

TERHAD!! Kelas Baju Kurung, Abaya Menyusu/Moden

Ahai..tak sangka bila berkahwin benda ini juga yang Suri hadap walaupun bukan selalu tapi kejung jugalah kaki ini buatnya.

I siap duduk bersila lagi U .. sambi beralaskan selipar kartun tuh..

Terbaca satu buku dan teringat akan bait kata-kata ustaz suatu ketika dahulu katanya “Berdosa tau tak kalau kita cuba cabut pokok yang tumbuh melata ini..mereka menagis manahan kesakitan yang kita sendiri sukar nak ketahui”

Pola Abaya Cahayacinta 5 Pasang!

Erk..kembali berfikir berpijak pada bumi nyata sebab ia menyebabkan permukaan batu bersegi nampak semak, rumput makin naik mendadak maka Suri terpaksalah buang satu persatu sehingga bersih! Dalam hati kita sendiri tahu segala ciptaan Tuhan ini sering berzikir pada Pencipta tanpa henti dari sekecil binatang sehinggalah yang bersaiz besar.. tapi kita sebagai manusia pernah tak ingat pada Pencipta..??

DIY Baju Kurung Baby Girl & Baju Melayu Seluar Baby Boy!

Tiba-tiba jiran sebelah menyapa..

Jiran : Buat apa itu..

CC : Awak tengah menanam jagung! ada nada hujung ketawa bersisa di situ..

Jiran : Yalah musim hujan memang susah nak membuang rumput halus dan besar mencengkam batu inikan..

CC : Itulah saya dah puas menuai rumput kononnya  katakan “jagung” ini..makan masa juga kak..ambil penyodok kecil ini tarah sahaja dekat batu mudahlah kita nak keluarkan akarnya..terkadang itu tak mahu tanggal juga akarnya alih-alih dapat cabut pangkalnya sahaja..

“Kami berdua ketawa berderai..jiran itu terus keluar rumah dan berlalu pergi..”

Terkadang benda kita rasa sayang itu takut untuk membuangnya katakan tidak akan ada perkara baik yang akan kita dapat selepas ini. Tapi percayalah setiap berlaku mesti ada kesudahan akhir penceritaan. Ingtalah apa sahaja yang berlaku umpama rumput yang tak pernah putus asa untuk hidup dia terus hidup celah-celah batu tanpa hiraukan manusia mencabutnya tapi dalam masa sama manusia pula rasa terlalu serba salah ingin mencabut..lalu membuangnya..

Begitulah kehidupuan sering bertali arus tanpa henti selagi hayat kita masih ada..kuatkan hati dan sandarkan setiap dugaan datang dan pergi kita terima dengan redha sambil ingat padanYA hidup itu pastikan kembali pada Dia.

DIY My Jubah Pengantin Vouge 

Jadilah si rumput hijau di mana sahaja ia terdampar mampu hidup dalam apa juga keadaan.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

13 Responses to “Gadis Mempelam Bersama Rumput Ajaib !!!”

  1. Mak Jemah Jual Vitamin

    Jan 16. 2015

    mungkin kita sayang sesuatu, tapi ada sesuatu lebih sayangkan kita…

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 16. 2015

      buang lepaskan jauh…jauh kata orang harap akan ada sinar bahru pula..ehwah.. 😉

      Reply to this comment
  2. nOe

    Jan 16. 2015

    kalau dulu si gadis mempelam…sekarang apa pula???? hehehe…setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya…dan setiap yg hidup mesti ada pengakhirannya…

    promoted content 1… 🙂

    Reply to this comment
  3. Suri

    Jan 16. 2015

    tahlah dulu gadis pelam..sang rumput dekat celah batu yang keras dah musnahkan…tapi emsti tumbuh lagi..

    mungkin si pemikir ar pas ni ekekeke 😉

    Reply to this comment
  4. Myra Jay

    Jan 16. 2015

    Rajin Suri cabut rumput, myra ikut mood..
    Tp bila Suri cakap gitu buat myra terpikir jugak..

    Tak cabut nampak semak, wallahualam..

    Reply to this comment
  5. akubiomed

    Jan 16. 2015

    Ringan tulang sambil dapat keluar peluh. 🙂

    Reply to this comment
  6. emalinmohd

    Jan 16. 2015

    Rajin Suri!
    Kadang kita sukar melepaskan sesuatu yang kita dah biasa…walaupun benda tu takla elok sangat…
    Macam lemak di badan ni kan..huhuhu..

    Reply to this comment
  7. Nadri

    Jan 17. 2015

    assalam suri..lama tak singgah sini..baru nak aktif blogging..mempelam buat kerabu mangga sedap..

    Reply to this comment
  8. Nadri

    Jan 17. 2015

    klu malas panggil saja bangla utk potong rumah..cuma kena keluar duit laa..

    Reply to this comment
  9. islam di dadaku

    Jan 17. 2015

    tahniah sebab dah online lagi blogger tanpa laptop memang pusing hi hi

    Reply to this comment
  10. titan

    Jan 19. 2015

    ada gak rupaya gadis mempelam eh..

    Reply to this comment
  11. norulhuda

    Jan 19. 2015

    banyak burn kalori dengan cabut rumput, bagus2

    Reply to this comment
  12. AZENI AHMAD

    Jan 19. 2015

    Setiap apa yang ada di muka bumi ini, tiada yang sia-sai kejadiannya kan.
    Pasti ada sebab ia dijadikan sebagai rumput.

    Takpe jangan sedih sangat suri.

    Reply to this comment

Leave a Reply