Darah Itu Makanan Syaitan Sayang..

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku

Telinga sudah naik tepu saban hari kalau mahu ke dapur mau sumbat kedua cuping telinga dengan cap batang kapas itu..alah alat yang orang kita gunakan untuk bersihkan tahi telinga tu..

Pengorek telingalah! ahaa.. YAH itulah yang kita cari 😉

RESEPI & TOPPING DONUT GEBU BIG APPLE SEDAP

Jadi..

Memandangkan dia mak Suri aha..makanya Suri tidak bisa menggunakan cara kotor itu cuma terdetik hati kala nakal masa zaman anak gadis sunti sahaja ahaai..malu ah..

Salah satu kerja yang kalau tidak bersihkan ikan dengan kaedah yang betul lebih-lebih lagi darah yang masih melekat dalam tulang ikan itu.

MY JUBAH PEGANTIN MUSLIMAH 2014

No! No! No! kalau masih ada lagi darah beku yang melekat pada ikan siaplah Suri mak akan leter..bising atau paling koman guna bahasa Suri sendiri. Mak akan “memetir” maksud memetir dia akan bisinglah satu rumah.. Malu kau ahak..

Oh..

Jatuh saham kalau-kalau ada sang teruna lalu depan rumah time mak tengah metir…bising-bising gara-gara tak pandai buat kerja dapur..

Ya..

Rumah kita tepi jalan jer sayang..adoi…

BAJU KURUNG VS BAJU MELAYU SELUAR BABY OR DEWASA

Cara membersihkan ikan sama jugalah kalau nak bersihkan ayam no darah..ledir sabar..sabar itulah namaya kebersihan. Ayah kalau beri sokongan adalah bukan nak sebelahkan anak dia yang bongsu comel loteh ni ahaks..

katanya “bersihkan amalan baik bagus dalam islam yang kotor darah itu makanan kesukaan syaitan yang memang mereka amat suka! “

cara bersih basuh darah ikan dengan betul

cara bersih basuh darah ikan dengan betul

Ah..

Kalah aku bab ini..gagal 100% ..

PELBAGAI ABAYA MODEN/MENYUSU

Kemudian kata mak lagi jangan lupa selawatlah atas Nabi Muhammad s.aw. dan zikir dan masaklah dengan penuh kasih sayang.

Kalau rasa tak rela tangan U kena ketuk buatlah yang baik aha.. 😉

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

17 Responses to “Darah Itu Makanan Syaitan Sayang..”

  1. Raudzah

    Dec 12. 2014

    Hmm..makanan syaitan ya…bahaya tu…he..he….

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      ya darah..tempat kotor memang itu kegemarah syaitan dan iblis heee..sebab itu Nabi dan islam amat menyarankan kita menajaga kebersihan dalam sehari kehidupan.

      Reply to this comment
  2. Mak Jemah Jual Vitamin

    Dec 12. 2014

    sekarang ni nasibbaik pasar tani atau pasar malam jual ikan dah siap siang, kalau mak jemah nnak siang sendiri alamat lambatlah boleh makan masakan mak jemah hahah..tapi betul bab nak cuci ni pastikan kena bersihkan betul-betul. mak jemah biasa rendam dulu ikan dengan air asam jawa seketika sebelum cuci pula dengan air bersih..

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      ya rendam dengan garam redam dengan asam keping semua boleh untuk hilangkan bau kurang enak.kalau tak buat mana lalu nak makan waduh…

      sekarang sudah ada ornag tolong siangkan kerja memasak agak cepat syukurlah kita tak terkejar sangatkan 😉

      dulu mana ada ornag tolong siangkan boleh di kira ahai.. 😉

      Reply to this comment
  3. akubiomed

    Dec 12. 2014

    Pernah termakan daging ayam tak sempurna masaknya dan darah masih merah.

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      kalau makan kenduri dalam bilangan banyak mungkin ayam goreng agaknya tidak perasan uh…

      kalau boleh ketepikan sahaja 😉

      Reply to this comment
  4. Aisha

    Dec 12. 2014

    Oh makanan syaitan kee..isk selama ni ambil ringan aje

    Jemputlah ke blog saya #projek2ribu

    Reply to this comment
  5. emalinmohd

    Dec 12. 2014

    Cuci ikan bersih-bersih saya suka tapi siang ikan? Kalau bukan pasar yang buat alamat memang tunggu husband yang buatkan 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      haa..kalau saya esok baru siang itu kalau malam baru balik dari tescolah penat heeee..

      mana2 kerja ok tapi kalau bab siang ikan keli tolak tepi susah nak beli masak dekat rumah selalu ikan keli balik umh mak mertua hari2 layan

      Reply to this comment
  6. Aretikz

    Dec 12. 2014

    benda tu pun saya fail.. nak cuci darah di tulang ikan tu.. pergh ~ sampai tulang tu lenyap terkikis kot.. hehe..

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      HEE..ikan baru mudah nak buang 😉 yang lama hancurlah ahai…kalau boleh buangkan bersihkan ya 😉 sunat dan dapat pahala tu 😉

      Reply to this comment
  7. Ain Ridzuan

    Dec 13. 2014

    Baru tahu. Masa kecil-kecil mak memang suruh basuh sampai tiga kali dan selawat. Lagi satu memang malu kalau anak dara tak pandai basuh ikan… hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 13. 2014

      haa..satu kemestian bab ini jaga sebab akan masuk dalam badan kita jadi darah daging nanti. memamg pas makan semua masuk dalam perut akan hancur tapi kebersihan dalam islam ambil berat.

      malu ho malu…

      Reply to this comment
  8. TehR

    Dec 14. 2014

    darah kat tulang belakang ikan tu memang kena bersihkan betul2
    ambil masa juga tu

    Reply to this comment
  9. Oja Samid

    Dec 16. 2014

    besar tangungjawab kita ibu2/isteri utk berikan makanan yg baik2 utk family, kan? bab siang, cuci nie lah kot yg paling renyah nk buat..hihi

    Reply to this comment

Leave a Reply