Petua Dan Penawar Sakit Kepala/Migren Cahayacinta.com

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Semalam rasa sedihlah sangat. Sampaikan dalam rasa layu itu sempat lagi up satu entri tentang Nuffnang..hee..syukur masih ada lagi CPUV yang baru masuk. Ya. Suri kurang larat sangat semalam walaupun dalam hati teringin nak membalas kunjungan ada yang ke sini seminggu, dua minggu yang lepas masih separuh dari jejak lagi..Cerita kali ini berkisar tentang pengalaman Suri merawat sakit kelapa a.k.a migren teruk..sehari…dua hari..seminggu atau lebih uh…

Pengalaman Sakit Kepala..

Sakit kepala ada ke penawarnya. Mengikut pengalaman cahayacinta.com Suri ia amat menyerikan. Saat Suri alami sakit kepala semasa Suri masuk kolej lagi. Pagi itu sukar nak bangun untuk solat subuh sampaikan mengerang jugalah Suri buatnya atas katil uh..

Jubah Princess Cut/ Empayer Cut !!

Menangislah juga btw lemah dan badan rasanya tidak bermaya langsung..Buatlah apa kerja..cubalah fokus jangan haraplah tumpuan akan berikan lebih kerana yang sebahagian dari sanubari ketika itu melayan kepala tengah sakit..memori down! mood ke laut..

Masuk hari kedua pandagan Suri sedikit kabur tapi Suri anggap mungkin keletihan ataupun kurang rehat akibat dari assignment yang makin bertambah-tambah sambil mengisi jadual kelab waktu petang dan hadiri kuliah pada sesi malam. Sakit kepala semakin kuat denyutannya. Kalau kata sakit kepala sebelah kanan sungguh kuat belum masuk sakit kepala sebelah kiri pula begitu jugalah cengkamannya.

RESEPI DONUT GEBU BIG APPLE

Hari ketiga tanpa sedar Suri pernah juga cuba menghilangkan rasa sakit dengan menghantukkan kepala di dinding. Berdarahlah juga itu pun sedari oleh sahabat yang satu bilik dengan Suri.

Nasihat kawan Suri mungkin sebab tekanana kerja agaknya. Hari semakin hari ia semakin beransur baik. Sebab telan ubat panadol atau orang kampung Suri panggil “ubat pil KK” cap kerajaan punya haaa.

Tekad!

Sehinggalah waktu makin lama berlalu sebagai pekerja, isteri, blogger dan ulat buku terkadang terdetik hati untuk berubah. Apa lagi cermin mata sudah bertukar ganti dengan silau..tahap pemanduan kurang memuskan tambah migren asak pula dengan bahaya mengambil pil penadol dua biji membuatkan jiwa Suri untuk katakan tidak pada sebarang jenis ubat penahan sakit kelapa..migren.

Syukur alhamdulillah berkat dari pergaulan dan sokongan rakan sahabat lama Suri tempat Suri berkerja mencabar Suri katanya cuba hang tahan..tahan dan jangan makan ubat panadol. Mula-mula serius amat sukar. Ia bila jadi kebiasaan asal sakit sikit jer cari sahaja ubat, telan dah sihat. Maka untuk memulakan langkah pertama untuk menghilangkan migren tanpa ubat itu ia amat memeritkan dan bisa buat kita pecah kepala.

Serius pada masa itu kita akan asak oleh perkataan “pergilah cari ubat sakit kepala. Buat apa nak tahan sakit itu lama-lama” Memang inilah salah satu ayat yang akan berkumandang dalam cuping telinga anda terutama dari keluarga terdekatlah..

Sebab sakit kelapa  migren menjadi-jadi.

  • Agak lama juga Suri biasakan diri dan faham akan keadaan tubuh bahawa sakit kepala akan hadir jika kita ada masalah yang tiba-tiba timbul lalu kita tak dapat nak selesaikan dengan segera kita akan fikir dan fikir sehingga terkadang di bawa ke tempat tidur.
  • Terkadang itu lewat makan pun salah satu punca ia boleh terjadi.
  • Ia ada sebahagian dari kita dan pengalaman Suri lewat makan angin akan masuk dalam perut dan akan termuntah pula jadinya.
  • Masalah lain bila kita tidur lewat dan kurang rehatkan tubuh badan.
  • Minuman berkefin, mee maagi keseluruhannya makana segera.
  • Punca sakit kepala lain INI 

Penawar petua sakit kepala migren ini pernah Suri kongsikan dalam entri INI.

No Ubat!

Sekarang ini ada pernah rasa sakit kepala lagi tak?

Adalah jugalah hadir tapi Suri telah berjaya atasinya tanpa sebarang pengambilan ubat. Biasalah mana-mana jenis ubat yang kita ambil hata ubat penahan sakit sekalipun panadol dan sebagainya kalau kita ambil secara jarang-jarang, kerap, lama- kelamaan ia akan memudaratkan kesihatan kita juga. Cuma beza kita tidak nampak kesan dan perubhannya dalam tubuh badan kita. Jangan tunggu buah pinggang rosak atau apa segala kemungkinan terjadi baru hendak berhenti ia sudah tidak berguna lagi..

MY JUBAH PEGANTIN MUSLIMAH 2014

Tahan Dan Cabar Diri!

Belajarlah melatih diri bebas dari sebarang ubat terutama ada mingren atau sakit kepala itu. Manfaat ini kalau kita dapat lakukan ia satu kepuasan sebab kita berjaya melawan penyakit secara keseluruhannya dan menyekat tubuh kita dari sebarang produk ada pelbagai campuran kita sendiri kurang ketahui akan setiap butir kita telan.

Sihat TANPA Ubat!

Syukur. Alhamdulillah. Suri sudah hampir setahun lebih mencubanya. Berkat tahan sabar, sokongan dari suami, keluarga serta sahabat sekeliling ia membuatkan Suri lebih menghargai serta sayang pada diri sendiri.

Suri selalu menganggap ia satu dosa kita yang lalu di mana mungkin Tuhan timpakan pada kita dengan berikan “rasa sakit” pada sesiapa yang dia kehendaki. Sesungguhnya penawar itu ada cuma kita sahaja tidak mencarinya sendiri. Terimalah kesakitan kita dengan redha cuba buat sekali. Kalau kata terlalu sakit sangat-sangat barulah anda telan ubat yang sarankan oleh doktor. Tapi bagi Suri jalan yang terbaik adalah kita berani hadapi mingren ini dalam keadaan alami tanpa sebarang ubat itu lebih baik berkesan. Insyallah.

PELBAGAI ABAYA MODEN/MENYUSU

Catatan ini sebahagian dari apa Suri alami. Jika ada perbezaan kemungkinan Suri sarankan anda mendapatkan rawatan doktor pakar selanjutnya. Semoga kita antara sebahagian yang mentingkan kesihatan tanpa ubat!

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

22 Responses to “Petua Dan Penawar Sakit Kepala/Migren Cahayacinta.com”

  1. puteri kasih

    Dec 11. 2014

    hi suri…harap dah makin sembuh hari ini. Kalau sakit migrain memang tak tahan sakitnya kan tapi elok la jangan bergantung sangat pada ubat tahan sakit

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      hey!
      ya kalau boleh atasinya dan hadap sendiri.bila boleh kita rasa tak percaya 😉

      sungguh menakjubkan skrg rasa bersyukur atas nikamat ilmu beri 😉

      Reply to this comment
  2. puteri kasih

    Dec 11. 2014

    jaga kesihatan ye…rehatkan mata jangan asyik baca novel je..hehe 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      susah nak baca kecuali hari sabtu atau ahad lepas habis keje masak2 dekat dapur 😉
      terima kasih puteri

      Reply to this comment
  3. titan

    Dec 11. 2014

    selalu aku tidur je kalau pening sangat.

    esok pagi biasanya ok la tu. hehe..

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      ya kalau sakit alami biasa mungkin hanya tidurkan alhamdulillah sihat kembali.

      salah satu petua bagus sering amalkan jua

      Reply to this comment
  4. Mak Jemah Jual Vitamin

    Dec 11. 2014

    cepat sembuh ye. betullah skng pun mak jemah amalkan hidup tanpa ubat kalau selagi boleh tahan. kalau dulu suami yg suka telan panadol sampai sepapan tu buat bekalan kat rumah. sejak 3 tahun yang lalu kami dah buang segala panadol…

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      terima kasih mak jemah. alhamdulillah semua beransurpulih cuma tahan sakit sahaja syukur sihat kembali.

      kalau boleh janagn amalkan selalu ya 😉

      Reply to this comment
  5. emalinmohd

    Dec 11. 2014

    Baru semalam kena migrain. Dulu memang wajib ponstan kat mana-mana. Dalam handbeg, peti ais, pejabat, kereta… Sampai satu tahap terfikir macamana nak hilangkan kebergantungan pada ubat penahan sakit..
    Sekarang try makan B complex dengan kalsium +magnesium..Alhamdulillah serasi. Kalau ada orang urutkan kepada lagi rasa selesa..
    🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      buat sesuatu manfaat tanpa sebarang uabt untuk kehidupan lebih sejahterakan 😉

      alhamdulillah kalau begitu sis

      Reply to this comment
  6. Ani Haryani

    Dec 11. 2014

    sampai hantuk kepala sangat sakit tu.

    Suri jaga kesihatan, moga Suri sihat sentiasa Amin 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      kalau sakit kita tak rasa apa haaa..itu sebahagian dari pengalaman saya kini bebas. alhamdulillah 😉

      Reply to this comment
  7. onlajer

    Dec 11. 2014

    pening kepala biasanya aku lapar nasi huh

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      kena cari nasilah gini heee…kalau saya keje dulu siap2 bawa bekal sarapan dna tengahari dari rumah. untuk dia macma itu juga heee jimat2.. 😉

      Reply to this comment
  8. Hero Borneo

    Dec 11. 2014

    semoga cepat sembuh suri..

    Reply to this comment
  9. Suri

    Dec 11. 2014

    terima kasih hb 😉

    Reply to this comment
  10. TehR

    Dec 12. 2014

    pil penahan sakit memang ada juga keburukannya
    kalau boleh tahan dan tidur lagi baik
    bila bangun biasanya elok la sakit kepala tu

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 12. 2014

      ya kalau jenias biasa alami sakit kepala dia akan ok dengan segera. tak ada masalah punya.tapi betul2 penghidap migren bahaya kalau tak dapat tahan itu lain jadinya uh..

      bertahan dan cuba bertahan tidur dalam gelap salah satu cara untuk lenyapkan sakit kepala

      Reply to this comment
  11. Iffah Azhar

    Dec 13. 2014

    Semoga Suri cepat sembuh! Kafarah minallah insyaAllah.

    bab migrain ni walaupun kita tahu punca dia, kita susah nak elak kan? contoh tidur lewat, stress dll sebab tekanan kerja semua, susah nak elak. Hidup sihat tanpa ubat itu memang sangat bagus! Sebab ubat-ubat sintetik ni ada kesan sampingan yang tak bagus.

    Suri jaga diri baik-baik ye. Owh, semalam ada baca di FB, tips kurangkan sakit migrain iaitu membaca al-Qur’an atau dengar alunan ayat al-Qur’an. insyaAllah mujarab juga!

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 24. 2015

      satu cara bagus tapi baca pada tempat yang terang dan boleh fokus bacaan nanti ya.amin.

      Reply to this comment
  12. Ikhwan Fahmi

    Mar 24. 2015

    kalau peringkat hantuk kepala tu tak tergambar macam mana peritnya sakit kepala.

    Reply to this comment
    • Suri

      Mar 24. 2015

      sakit loh mas adulu ad abuat sekarnag tak lagi 😉 mesti kuat dan tahan sakit…

      cari penawar mesti akan jumpa ..jangan terbiasakan makan ubat-ubatan tak baik untuk tubuh bebas tanpa ubat bagus katanya 😉

      Reply to this comment

Leave a Reply