Resepi Bubur Kacang Merah Empuk, Sedap Dan Berlemak

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hai.. jom buat resepi bubur kacang merah empuk, sedap dan berlemak sesekali pekena waktu petang enak juga ya. Ini resepi bubur kacang merah Suri buat tak banyak mana pun dalam dua cawan sahaja.

Kalau buat dekat rumah mak sah mesti lebih dari dua cawan hi..Jadi memandangkan menu yang bakal tukang makan hanya tiga orang rasanya ia sudah kira mencukupi 😉

RESEPI DONUT GEBU BIG APPLE

Bahan resepi bubur kacang merah empuk, sedap dan berlemak Suri tak ingat haaa boleh gitu:

  • Santan/ susu cair ikut kesukaan masing-masing
  • Gula melaka
  • Pek kacang merah
  • Air secekupnya
  • Garam
  • Daun pandan

Cara memasak resepi bubur kacang merah empuk, sedap dan berlemak kaedah Suri sempoi !!

  1. Bersihkan kacang merah, toskan airnya selawat beberapa kali.
  2. Biasanya Suri masak kacang merah dalam air yang banyak. Masuk dalam periuk kemudian tutup dengan penutupnya sekali ehe..Tunggulah sehingga ia benar-benar empuk. Be serius agak lama heee tapi wajib bersabar.
  3. Bubur kacang merah hampir empuk sedikit hancur begitu masukkan santan, gula melaka, daun pandan kalau ada. Santan ini ia ikut sukatan berapa banyak kacang merah kita masak tadi. Air pasti atas paras kacang merahnya ya.
  4. Akhir dengan garam. Nak sedap lagi tambahkan santan pekat sebelum menutup kacang merahnya. Macamlah kita masak lemak aha..
rugi kalau mu tak cuba!

rugi kalau mu tak cuba!

MY JUBAH PEGANTIN MUSLIMAH 2014

PELBAGAI ABAYA MODEN/MENYUSU

Eh awak! Resepi bubur kacang merah empuk, sedap dan berlemak Suri kurang suka merendam dia lama-lama. Bukan apa sebab takut esok mood jadi pemalas, pelupa or terbuang ke dalam mr tong sahaja maka Suri lebih rela memilih buat hari ini dan siap makan la ni juga erk haaa…

Jubah Suri Princess Cut !!

Mudah membuat resepi bubur kacang merah atas baru sahaja keluarkan dari peti ais baki tinggal sikit sahaja itu heee..jangan marah yer 😉

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

25 Responses to “Resepi Bubur Kacang Merah Empuk, Sedap Dan Berlemak”

  1. Hafizul

    Dec 06. 2014

    Wah…rajin nya dia..ada lebih tak? Nak sini sikit..Dah lama tak makan ni..

    Reply to this comment
  2. blogger lelaki

    Dec 06. 2014

    saya memang suka makan bubur kacang merah nie…kalau cicah dengan roti pun best juga nie

    Reply to this comment
  3. raudzah

    Dec 08. 2014

    recently kita makan bubur kacang merah ni. First time..sedap sangat…

    Reply to this comment
  4. raudzah

    Dec 08. 2014

    lactacyd for your breakfast..

    Reply to this comment
  5. ipah kholipah

    Dec 08. 2014

    saya belum nyobain bubur kacang merah mba hehehe boleh nih resepinya izin di save 🙂

    Reply to this comment
  6. akubiomed

    Dec 08. 2014

    Sedap layan buat minum petang bersama keluarga.

    Reply to this comment
  7. Iffah Azhar

    Dec 09. 2014

    sedap ni untuk dijadikan juadah berbuka puasa (mood puasa ganti, kekeke..)

    Reply to this comment
  8. Iffah Azhar

    Dec 09. 2014

    samalah kita suri, kalau masak tu tak main sukat-sukat, main campak je dalam periuk bahan2nya. hahaha

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      bab resepi kampung biasa campak jer haaa..mesti jadi kalau niat betul bahan betul heeee

      Reply to this comment
  9. Kereta Sewa Shah Alam

    Dec 09. 2014

    Sodap bubur kacang merah ni tgk kuah je dah tau lemak berkrim hehe

    Reply to this comment
  10. Oja Samid

    Dec 10. 2014

    saya suka sangat bubur2 mcm nie..tp anak n suami xberapa makan pulak. sobs.

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 11. 2014

      haaa..selalu kalau saya suka buat untuk sendiri jer buat sikti jadilah.kalau nak beli rugi sb dapat skti jer uhuk..

      Reply to this comment
  11. Liza

    Dec 10. 2014

    Bubur kegemaran saya.tapi tak perna buat sendiri…. bila tgk resepi suri ni nmpak senang.mcm nk buat sendiri je….

    Reply to this comment
  12. TehR

    Dec 12. 2014

    1 bungkus rm1
    pastu minum air kosong segelas
    cukup la untuk makan tengahari

    Reply to this comment
  13. resep masakan

    Oct 12. 2015

    mantep….

    Reply to this comment

Leave a Reply