Ibu, Boleh Beli Ke Tidak?

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hai semua tengah buat apa itu heee.. Mari sini nak cerita sikit bab minuman kegemaran anak-anak sekarang ini. Tapi bagi maknyer si Surilah amat kurang menyenanginya uhu..

Pasal apa? Inilah dia minuman ringan kanak-kanak solivst. Boleh sahaja kita dapat dengan mudahnya di pasar raya besar Tesco, AEON dan tempat membeli-belah lain terkadang itu kedai runcit yang lain ada jual sebotol berapa ringgit sahaja.

RESEPI DONUT GEBU BIG APPLE

Anak-anak memang mudah terpengaruh dengan iklan di media elektronik dan media cetakkan. Apa yang mereka lihat itulah yang mereka kehendakkan. Serius kejadian ini sungguh merbahayakan kewangan ibu bapa (membazir tidak bertempat) dan pengaruh minda anak itu sendiri kala mereka tidak dapat merka akan mengamuk!

Beli barang akan dapat macam-macam gift uh...itu yang budak-budak suka letak pula watak kartun heee..

Beli barang akan dapat macam-macam gift uh…itu yang budak-budak suka letak pula watak kartun heee..

Suri kurang setuju kalau bab membeli minuman dalam pek segera lebih kurang sama dengan solivst, yakult,  vitagen, calciyum.. semua dalam pek botol yang comel itu uh..sebab apalah agaknya Suri tidak berapa suka.

  • Salah satunya terlalu manis. Sungguhpun ada kata kurang gula.
  • Kurang berminat dengan campuran warna.
  • Akan buat kita rasa ketagih walaupun ia mampu cuci usus perut, wujud bakteria baik uh…

Menurut kawan kakak Suri rakan anaknya itu memang sering belikan anak dia minuman ini tiap kali dapat duit gaji. Doktor sering mengubat anaknya kata kalau boleh jangan di biarkan anak kecil minum minuman itu kerana dia boleh makan sel darah merah dalam badan kita. Sekarang budak  sudah kekurangan darah merah darah putih pula yang ada aei..wahulam hanya berfikir yang terbaik untuk anak sendiri sahaja sungguhpun yang sakit dan sihat Allah turunkan tapi hati si ibu tetap risau.

MY JUBAH PEGANTIN MUSLIMAH 2014

ZERO BASIC JAHIT BAJU KURUNG/BAJU MELAYU BAYI

Kerana itu Suri lebih rela belanja anak buku-buku atau barang boleh pakai dari membeli makanan dan minuman yang merapu ini. Bukan tidak boleh ambil langsung tetapi pengambilannya haruslah “TERKAWAL” mereka pengeluar tak salah yang silap jika kita leka dan tak ambil peduli. Wahualam. Ini hanya pandangan peribadi, pengalaman sekeliling dari kaca mata seorang kerdil.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

26 Responses to “Ibu, Boleh Beli Ke Tidak?”

  1. akubiomed

    Dec 04. 2014

    Pandai mereka menarik anak-anak untuk membeli. Lagi pun benda manis tidak sesuai untuk anak kecil.

    Reply to this comment
  2. yoorin

    Dec 04. 2014

    alamok kak? betul ke ni? huhuhu.. saya pulak yg suka minumm.. =( acam ne ni..adehhh..dalam fridge memg wajib ada.. kalau tinggal 3,4 botol lagi, memg x keruan laa, beli lg.. huhuhuu

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 04. 2014

      tengah diat ker apa heeee…

      boleh minum kurnagkan dosnya. bahan macma ini biasalah mesti ad apengawet tahan lasaknya hee..apa juga makanan pun ada cmpurankan zaman sekarang serba moden 😉

      Reply to this comment
  3. Suri

    Dec 04. 2014

    ya ada pelbagai taktik nak tarik minat membeli heee.. 😉

    Reply to this comment
  4. zulfizan forex

    Dec 04. 2014

    iklan sekarang makin hebat hebat

    Reply to this comment
  5. Mak Jemah Jual Vitamin

    Dec 04. 2014

    kadang-kadang budak bukan nak minum sangat benda tu tapi sebab hadiah yang dapat tu buat kanak-kanak teruja..

    Reply to this comment
  6. ema

    Dec 04. 2014

    akak beli pun sekali sekala…sebulan sekali pun belum tentu…sebab bila dah beli..5 botol terus licin satu hari.

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 04. 2014

      ye itu bahayakan nak buang terus tak boleh sb anak tahu benda dekat ceruk mana melaiankan kala kita tak bawa mereka heeee

      Reply to this comment
  7. blogger lelaki

    Dec 04. 2014

    budak-budak memang mudah terpengaruh

    Reply to this comment
  8. Oja Samid

    Dec 05. 2014

    mmg berapa xelok sgt kan minuman2 tue semua. manis n tinggi gula. sekali sekala boleh jugalah nk belikan, tapi harga pun mahal. so mmg jaraaaang sgt kami beli utk anak2. prefer plain yogurt kalau setakat nk dapatkan kalsium n juga bakteria baik tue. hehe..

    Reply to this comment
    • Suri

      Dec 05. 2014

      ya sekarang semua menu ada penambahankan.nak amik mesti kawal selalu jangan amalkan memang tak bagus untuk tubuh heee

      Reply to this comment
  9. Hafizul

    Dec 05. 2014

    Ha ah..betul tu suri..ank saya bukan nak minum air sangat..nak Ke mainan yang ada dalam tu..

    Reply to this comment
  10. Suri

    Dec 05. 2014

    budak suka benda manis tapi kita kawal kalau tidak bahaya akan datang pula..

    Reply to this comment
  11. Dr Cat

    Dec 05. 2014

    banyak gula… kalau nak improve usus, ambil je probiotik , ada jual di farmasi(no color, no sweetener, boleh campur dlm air minuman atau mknn anak2 )

    salam kenal ya

    Reply to this comment
  12. TehR

    Dec 05. 2014

    minuman segera
    makanan segera
    dan banyak2 benda segera
    tak bagus untuk kesihatan
    nak kena kawal makan minum

    Reply to this comment
  13. Sheila

    Dec 06. 2014

    Ibubapa memang kena kawal pemakanan anak2 ni dari kecil.. takut nnt diorang jadi obes pulak.. tak pasal2 dapat penyakit lain..

    Reply to this comment
  14. Nurul Fazreen Othman

    Dec 10. 2014

    hmm…baru tahu, thanks for sharing. nsb baik anak xsuke benda yg manis2.

    Reply to this comment
  15. resep makanan

    Oct 09. 2015

    makasih buat infonya 🙂

    Reply to this comment

Leave a Reply