Sekeluarga Trip Ke Pulau Langkawi Menyingkap Kisah Mahsuri

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sekeluarga Trip Ke Pulau Langkawi Menyingkap Kisah Mahsuri..Niat untuk pergi ke tempat menarik di Pulau Langkawi ini terluah oleh mak Suri sendiri pada penghujung tahun yang lepas. Tapi bila sampai Ipoh katanya tak berminatlah pula. Jadi hajat Suri yang sungguh teruja jadi padam terus sebab ayah kata mak ko kurang sihat tuh..

Esoknya barangkali mak akan bertukar fikiran tak ayah..kata Suri sambil menyiku lengan ayah. Mak dari bilik nombor dua mendengar omelan Suri dari meja makan dapur tersenyum sambil berdehem-dehem.

Lapangan Balai Berlepas

Lapangan Balai Berlepas

Hari ketiga subuh itu mak gerak semua adik-beradik kami bangun katanya mahu ke Pulau Langkawi kami dari pisat terus anggukkan kepala itu jugala bersiap macam kartun packing barang kebetulan esok kami akan bermalam ke Kedah atas urusan majlis kawin adik- beradik emak sempena menerima menantu katanya.

Sekeluarga Trip Ke Pulau Langkawi Menyingkap Kisah Mahsuri

harga feri ke pulau langkawi dewasa RM18.00

Selesai sahaja kenduri tersebut kami teruslah naik kereta dari Kuala Perlis ke Langkawi. Sebab kami rasa itu salah satu jalan cepat untuk ke sana. Kalau lambat sampai khuatir juga kami takut terlepas naik feri hii.. Masa nak mencari tempat letak kereta dekat sini sungguh sesak alahai..mahu juga ambil masa sejam lebih uh..

Penat angkut barang rest kejap sambil tunggu time feri nak sampai.. See my jubah hiii..

Penat angkut barang rest kejap sambil tunggu time feri nak sampai.. See my jubah hiii..

Pengalaman naik feri besar dua tingkat dari Kuala Perlis ke Pulau Langkawi ini sungguh best sekali. Mula rasa gayat jugalah penuh tak usahlah ceritakan memang sungguh sesaklah bangat. Ya. Sebab ini feri dua tingkat last punya pengambilan penumpang haa..amik kau akhirnya kami sempat dapat kerusi jugalah tapi sayang Suri, suami dan anak dapat duduk dekat bahagian kerusi tengah. Tak dapat jeguk keindahan laut..

Kelas Jahit Baju Kurung Tradisional /Moden, Pelbagai Abaya Moden /Jubah Menyusu? Tak Ada Masalah Punya

Mana achi mak, ayah, kakak, anak – anak saudara dan abang ipar dapat duduk tepi tingkap! ini ngak adil sih.. ;(

masih senyum dan bersandar pada bahu pakwe still jisim tubuh bergoyang juga sebab keadaan ombak ketika ini amat kuat. Sempat juga curi pic sekeluarga

masih senyum dan bersandar pada bahu pakwe still jisim tubuh bergoyang juga sebab keadaan ombak ketika ini amat kuat. Sempat juga curi pic sekeluarga

Kami tiba di Pulau Langkawi waktu malam. Biasanya kalau sudah malam ini agak celarulah sikit mencari kereta sewa langkawi murah. Kami terpaksa deal harga yang berpatutan dengan mereka. Masa itu berkira-kira juga mahu ambil van terus mungkin katanya jimat ada pula kata kita sewa kereta lagi murah. Bila fikirkan kami ambil dua buah kereta proton saga.

Homemade Baju Kenduri Kawin Sendiri

Tidak silap harga sewa bagi sebuah kereta sekitar sehari dalam rm80.00. Mungkin bergantung juga pada jenis kenderaan Suri kurang pasti. Minyak kereta wajiblah kita yang isi sendiri ya. Jarang kita akan dapat minyak kereta yang isinya masih ada baki lagi haaa..

 Jumpa dua buah peta pulau langkawi Suri terus sambar!

Gambar pemandangan Pulau Langkawi waktu senja

Gambar pemandangan Pulau Langkawi waktu senja

Ingat bila sudah sampai jangan saat akhir barulah nak tercari-cari homestay Langkawi murah. Kami sebelum bergerak dari Ipoh pun sudah buat tempahan awal tapi sayang orang yang kendalikan tempat penginapan kami boleh kata tempat yang kami tempah itu sudah ada orang duduk dulu.

Ei..mana achikan. Sabarlah hati akhir dia bawa kami selekoh dalam punya perumahan kampung. Sakit jiwa den tapi redah sahajalah sebab malam kian merangkak asal dapat rebahkan tubuh letih seharian pun ia sudah cukup memadai.

Ini rumah ada dua bilik. Kedua bilik ini ada menyediakan penghawa dingin. Bilik airnya satu kongsi bersama dengan tandas erm.. ada dekat sebelah jer wei..

Jiwa kurang puas hati bila ceruk dapur tempat memasak air tiada, gas pun tiada aduh kerja tak lengkap langsung. Harga untuk satu malam seratus lebih sayang..

Pagi kami gerak. Tahu tidak tempat tidur yang kami sewa itu rupanya tuan rumahnya sebelah jer. Hadap rumah tempat kami hinggap ei..Pasal apa mereka tak ketuk homestay kami bagi kelengkapan dapur yang patut. Sesal dan harapkan ia tak akan berlaku pada bakal penginap yang lain. Mereka kata barang memang mereka ambil nak hantar sudah malam. Aik..asal pagi tak boleh ke mereka hantar..Susahlah sebab ada anak masih menyusu botol uh..Mujurlah bawa tempat pemanas air tapi sayang kurang “panas” 🙁

Dalam jam 9 pagi selepas bersiap untuk keluar dari homestay langkawi dengan rasa senyum dan sedikit kecewa.

SENI Menjahit Pelbagai Pakaian Wanita & Lelaki

Pengalaman bercuti sekeluarga trip ke Pulau Langkawi menyingkap kisah Mahsuri untuk setakat ini kurang memuaskan part rumah tumpanganlah yang lain menarik sahaja. Biasalah mana ada yang sempurna dalam kehidupan inikan. Apa pun Suri keluarga tetap gembira masalah yang kecil tidak menjadikan perjalanan kami sugul tapi penuh dengan kegembiraan dan rasa syukur dengan apa yang ada 😉

 

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

23 Responses to “Sekeluarga Trip Ke Pulau Langkawi Menyingkap Kisah Mahsuri”

  1. akubiomed

    Nov 27. 2014

    Wah seronoklah ke Langkawi. Banyak yang boleh diborong di pulau bebas cukai ini. 🙂

    Reply to this comment
  2. Hafizul

    Nov 27. 2014

    Ohhh jelesnya..bila lah saya boleh ke sini haaa..hahaha

    Reply to this comment
  3. huda

    Nov 27. 2014

    entah bile baru leh p langkawi ni, plan2 asik tak jadi je..

    Reply to this comment
  4. Hero Borneo

    Nov 27. 2014

    saya pun berhajat nak ke langkawi..pangkor dah pergi itupun berbelas-belas tahun dahulu

    Reply to this comment
  5. blogger lelaki

    Nov 27. 2014

    aku pun dah hampir 4 tahun pergi ke sana..entah bila pula ada rezeki nak ke sana

    Reply to this comment
  6. raudzah

    Nov 28. 2014

    Dah lama tak gi Langkawi…bestkan..kita suka pantai dia cantik..

    Reply to this comment
  7. raudzah

    Nov 28. 2014

    INTI untuk breakfast..

    Reply to this comment
  8. maria

    Nov 28. 2014

    last ke sana 5 tahun sudah..agaknya mesti banyak yang dah berubah kan

    Reply to this comment
  9. Ani Haryani

    Nov 28. 2014

    Ani suka tengok potret Mahsuri. Dia sangat cantik!

    Reply to this comment
  10. SuperNifz

    Nov 28. 2014

    Halaaa… kesiannya dia tuh… dah ler penat nunttu feri… ombak pulak kuatt… dapat pulak tmpt penginapan gitu rupa… hurmm.. dugaan tuh sis…

    Reply to this comment
  11. Cuteummi

    Nov 28. 2014

    bestnya dapat jalan-jalan ye…

    Reply to this comment
  12. Mak Jemah Jual Vitamin

    Nov 28. 2014

    bila baca entry ni rasa tak sabar nk ke langkawi pulak…insyaAllah mak jemah akan ke sana disember nanti..

    Reply to this comment
  13. TehR

    Nov 29. 2014

    dah lama tak ke langkawi
    kali terakhir kami 7 orang lelaki
    sewa 4 buah motosikal pusing2 pulau
    dah petang keluar, tak bermalam pun

    Reply to this comment
  14. Zul

    Nov 29. 2014

    wow bestnya…kalau pergi langkawi dri KL jgn pergi time raya cina..memang jem kau kau dari KL dan dari langkawai juga…pergh !! drive smpai 20 jam hari tu…naik pening mata..

    Reply to this comment
  15. Aishah Ahmad

    Nov 29. 2014

    AA dah lama kepingin nk pergi Langkawi.pinggan mangkuk semua murah2 katanya.

    Reply to this comment
  16. Aretikz

    Nov 30. 2014

    Berkeinginan, tapi tak tahu bila, huhu.

    Reply to this comment
  17. Oja Samid

    Nov 30. 2014

    spoil juga ye kalau dpt homestay mcm tue. kalau nk buat homestay, kenalah buat betul2 kan. hm..

    Reply to this comment
  18. Kereta Sewa Shah Alam

    Dec 01. 2014

    Memang seronok jalan kat langkawii boleh makan bronok fresh2….

    Reply to this comment
  19. puteri kasih

    Dec 01. 2014

    wah suri pergi jalan-jalan ke langkawi tak ajak kita ye..hehehe

    Reply to this comment
  20. puteri kasih

    Dec 01. 2014

    lama tak balas jejak ke sini…suri sihat ke? 🙂

    Reply to this comment
  21. Iffah Azhar

    Dec 02. 2014

    kereta sendiri boleh bawa masuk ke langkawi naik feri tak? hihi. langkawi menyingkap banyak kenangan untuk saya =)

    Reply to this comment
  22. Asmaul Husna

    Jul 07. 2015

    bagus bangeet artikel nya …..

    Reply to this comment

Leave a Reply