Adab dan Sunnah Jangan Minum Sepertimana Unta

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Bersyukur jumaat indah kembali lagi. Masih dapat mendengar sekumpulan kicaun burung dari luar pintu gelongsor rumahku. Sambil menaip entri yang bakal kalian baca nanti. Alhamdulillah.

Jubah Admin Yang Melampau!!
DIY Menjahit Jubah Wanita Moden/Baby

Bagaimana dengan kisah seorang hati dengki barangkali merasa ada kuasa akhirnya rasa bersalah boleh baca kisah ini. Apa kata siri seterusnya kita menyusuri salah satu sunnah Nabi Muhammad s.a.w tentang cara bagaimana Baginda minum .

Hurm..

Moga-moga perkongsian dan sunnah cara  Nabi Muhammad s.a.w ini akan jadikan sebagai sebahagian dari kehidupan diri dan keluarga.

Jangan kamu minum sekali gus sepertimana unta, tetapi minumlah dua teguk dua teguk atau tiga teguk tiga teguk.

Bacalah “Bismilah” sebelum minum dan sebutlah “Alhamdilillah” jika ia sudah selesai.

(Riwayat at-Tirmizi no. 1885)

Jahit Baju Melayu + Seluar

“Ruginya kita sebagai manusia tidak menggunakan adab baik sesempurna Tuhan menciptakan kita dari setitis air mani menjadi segumpal darah kemudian balut pula dengan daging..”

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

22 Responses to “Adab dan Sunnah Jangan Minum Sepertimana Unta”

  1. Fyda Noh

    Nov 14. 2014

    Terima kasih kerana ingatkan. Kadang2 nak cepat je, jadi minum teguk kat botol gitu sedar2 dah abis sebotol

    Reply to this comment
  2. iena eliena

    Nov 14. 2014

    thanks buat peringatan, iena selalu jugak minum smp habis sebotol air tp iena akan minum dua tiga teguk dlu bru habiskan

    Reply to this comment
  3. TehR

    Nov 14. 2014

    ho ho
    memang satu cara yg tak bagus untuk kita manusia
    sungguh tak kacak

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 19. 2014

      tak bagus untuk kita punya..kalau nak ajar anak pula mesti cara baik dan tertib gitu yeeeee 😉

      Reply to this comment
  4. Mazni Azmi

    Nov 14. 2014

    Macam ni rupanya unta minum ya.

    Hehe. Memang tak sopan

    Reply to this comment
  5. blogger lelaki

    Nov 14. 2014

    baru dengan perumpamaan ini..tapi selalu amalkan minum seteguk2 bukan sekaligus..dan ustaz saya pernah ajar ada bacaan pada 3 yang pertama

    Reply to this comment
  6. Raudzah

    Nov 15. 2014

    Salam sabtu Suri..thanks for the reminder..

    Reply to this comment
  7. ringantangan

    Nov 15. 2014

    MasyaAllah, terima kasih kerana mengingatkan adab yang sering terlupa ini.

    Reply to this comment
  8. Outbound

    Nov 15. 2014

    Minum seperti unta jadi nampak rakus juga soalnya bukan?

    Reply to this comment
  9. Oja Samid

    Nov 18. 2014

    byk sebenarnya sunnah nabi yg jarang diamalkan. patut ditekankan lebih tentang sunnah2 nie, berbanding hal2 yg langsung NAbi xbuat. 🙂

    Reply to this comment
  10. Iffah Azhar

    Nov 19. 2014

    dan jangan lupa minum dalam keadaan duduk!

    Reply to this comment
  11. rokiah

    Nov 19. 2014

    terima kasih atas peringatan ini ye suri:)

    Reply to this comment
  12. Zul

    Nov 20. 2014

    kelas unta tu boleh minum air dlm botol..lagi bijak drp burung2 yang letak batu dalam botol air..

    Reply to this comment

Leave a Reply