Jangan Bakar Kami

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Ahamdulillah.. masih berikan kesempatan untuk berkongsi sebuah cerita lagi.. Masih ada yang menunggu ke tidak..

 Part Time/ Full Time

Jumaat ini Suri buat dua kisah sang semut dan sang burung ya. Meh anak-anak duduk depan umi 😉

Abdullah Bin Mas’ad pernah berjalanan bersama Rasulullah s.a.w.  lalu memohon meninggalkan kami sebentar kerana ada  keperluan yang perlu di selesaikan dengan segera.

Semasa ketiadaan baginda Rasulullah s.a.w. , kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua-duanya tanpa merasa sedikit serba salah terhadap perbuatan kami itu dan burung itu pun datang dan terbang berlegar-legar.

Kemudian Rasulullah s.a.w. datang. Lalu bertanya, “Siapakah yang menyusahkan burung ini dengan mengambil anaknya? Pulangkanlah anaknya kepadanya.”

Jahit Baju Kurung Tradisional + Kain susun tepi
Jahit Baju Kurung Moden + Kain Kipas Belakang
Jahit Baju Kurung Riau/ Pahang + Kain Lipat Batik
Jahit Baju Melayu + Seluar

Rasulullah s.a.w. terlihat pula sebuah sarang semut yang kami sudah bakar. Lalu baginda bertanya, ” Siapakah yang membakarnya?”

Kami menjawab, “Kami”

Jahit Jubah (A Cut, Moden, Princess Cut, Empire Cut & Peplum)

Lantas Rasulullah s.a.w. berkata, “Sesiapa pun tidak ada hak dan boleh menyeksa dengan api kecuali Allah, Tuhan yang menciptakan api,”

Bila kita ciptakan sebagai seorang hamba bukan bermakna kita raja segala alam. Kasihanilah mereka yang tidak berdaya kerana ia sebahagian dari makhlukNYA jua.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

10 Responses to “Jangan Bakar Kami”

  1. TehR

    Nov 07. 2014

    bagusnya kalau bebas seperti burung
    lagi bagus kalau kita rajin seperti semut

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 10. 2014

      kedua bagus jadikan contohkan bebas dari melakukan dosa sentisa buat solat taubat..
      rajin pula membantu orang perlukan dengan menyorok tangan kanan diam-diam

      Reply to this comment
  2. ringantangan

    Nov 08. 2014

    Benarlah, Rasul diutus, membawa rahmat keseluruh alam. 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 10. 2014

      yang indah yang bijaksana lagi kekasih Allah dia penyampai ilmu pemamcu kita ke arah kebenaran lagi keadilan.

      Reply to this comment
  3. Oja Samid

    Nov 09. 2014

    baca entri nie teringat hari tue baru je bedah hadith pasal berbuat ihsan kepada semua makhluq. ada larangan menzalimi n juga membakar manusia n haiwan. 🙂 bagus ingatan mcm nie, xde lah kita bunuh/seksa haiwan sesuka hati, kan? dri anak kecik lagi dah kena didik.

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 10. 2014

      haa..kita leka tapi ambil tahu juga.kalau kita macam mereka baru kita tahu betapa kejam kita kepada benda ciptaan Tuhan.

      didik ingat pesan pada anak-anak juga 😉

      Reply to this comment
  4. MNH

    Nov 10. 2014

    tak baik kan seksa binatang? tapi orang sekarang ni bukan bakar je, siap simbah air panas lagi kat kucing.

    Reply to this comment
  5. Zul

    Nov 11. 2014

    oo kisah ni rupanya..tengok tajuk tadi .ingatkan cerita hantu kak limah yg baru pula…kite bakor ajer… :p

    Reply to this comment

Leave a Reply