Kekejaman Bukan Milik Kita

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hisyam Bin Hakim Bin Hizam berjalan suatu negeri yang beri nama negeri Syam. Dalam perjalanannya yang penuh dengan urusan jual beli peniaga bersama pembeli Hisyam Bin Hakim Bin Hizam terkejut melihat di suatu sudut.

Agaknya apakah yang di lihat oleh Hisyam Bin Hakim Bin Hizam ya..?

Jahit Baju Kurung Moden + Kain Kipas Belakang

Hisyam Bin Hakim Bin Hizam melihat beberapa orang petani dijemur di tengah-tengah panas matahari terik dan tuangkan minyak ke atas kepala mereka.

Lalu tanpa keberatan Hisyam Bin Hakim Bin Hizam bertanya kepada seorang hamba yang kejam ini.

Hisyam Bin Hakim Bin Hizam :  “Mengapa para petani itu diperlakukan sebegitu kejam?”

Si hamba kejam : “Ini kerana para petani tersebut tidak menjelaskan bayaran pajak mereka!”

Hisyam Bin Hakim Bin Hizam menyambung lagi baitnya,

“Aku bersaksi, sesungguhnya aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya Allah akan menyeksa orang yang menyeksa sesama manusia di dunia.”

Kemudian Hisyam Bin Hakim Bin Hizam berlalu meninggalkan hamba kejam itu dan segera melaporkan apa yang dilihatnya kepada gabenor, lantas gabenor tersebut mengarahkan supaya petani-petani itu di bebaskan.

Jahit Pelbagai Jubah (A Cut, Moden, Princess Cut, Empire Cut & Peplum)

Kekejaman bukan kuasa yang harus kita miliki. Kekejaman yang tidak masuk akal akan menjadikan kita lebih keras hati bahkan bukan satu jalan mudah untuk kita melepaskan geram atau menemui titik penyelesaian.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

33 Responses to “Kekejaman Bukan Milik Kita”

  1. Hafiszan Kamarudin

    Oct 24. 2014

    kita sebagai manusia harus hormat menghormati sesama kita. Juahi sifat burk yang patut dijauhi

    Reply to this comment
  2. onlajer

    Oct 24. 2014

    oh kejam benar ya mereka ini sampai bergitu sekali diperlakuakan kepada pemajak yang tidak membayar pajakan

    Reply to this comment
  3. ringantangan

    Oct 24. 2014

    Astaghfirullah, moga Allah ampun kita yang mungkin tak sengaja, kejam kepada makhluk yang lain.

    Reply to this comment
  4. SuperNifz

    Oct 24. 2014

    Masyallahh… Tiada perasaan perikemanusiann langsung….

    http://supernifzvitamin.com/bahan-semulajadi-untuk-detoks-alfalfa/

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 24. 2014

      orang dahulu mungkin kurang tahu tapi mereka akan belajar dan baiki juga sebab zaman baginda ramai juga menerima hidaya

      Reply to this comment
  5. TehR

    Oct 24. 2014

    buat baik balasannya baik
    buat buruk balasannya pasti buruk

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 24. 2014

      itu akan catat pada buku catatan kita..benar akan benar yang salah tetap akan hitung juga

      Reply to this comment
  6. Hafizul

    Oct 24. 2014

    Yup..kekejaman bukn jalan penyelesaian yg baik..terima kasih kongsikan..sbg peringatan utk diri sy sendiri..

    Reply to this comment
  7. Ammar

    Oct 24. 2014

    Manusia bukan sebagai penghukum. Hanya Allah yang layak untuk menghukum manusia.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 24. 2014

      itulah kita suka salahkan orang tanpa kira sebab mengapakan.semua orang kalau begini apa akan jadi pada dunia kita..

      Reply to this comment
  8. Denaihati

    Oct 25. 2014

    kita manusia tiada hak untuk buat kejam pada manusia atau makluk yg lain.

    Reply to this comment
  9. Nurhalawa Md Yusof

    Oct 25. 2014

    Siapa kita untuk menzalimi dan berlaku kejam. Ingatlah bahawa balasan Allah pasti adil.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 25. 2014

      balas akan tetap balas tapi kita masih ada masa untuk bertaubat baiki kesalah diri.Harap Tuhan akan mengampukan dosa-dosa kita yang lalu

      Reply to this comment
  10. Hero Borneo

    Oct 25. 2014

    orang kejam mendapat laknat dan kebencian makhluk hidup..

    Reply to this comment
  11. Farah

    Oct 25. 2014

    Banyak je kekejaman yang berlaku sekarang ni. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa umatnya.

    Reply to this comment
  12. myliferia

    Oct 25. 2014

    Baca tentang kekejaman pun rasa nak nangis, apatah lagi kalau lihat….huhuhu

    Reply to this comment
  13. ahmadyani

    Oct 25. 2014

    Dalam cerita ini. moralnya jangan berdiam diri atas kejahatan yang berlaku. Kalau tidak dapat cegah, laporkan kepada pihak berkuasa…

    Reply to this comment
  14. zai

    Oct 25. 2014

    semoga kita terhindar dari kekejaman

    Reply to this comment
  15. raudzah

    Oct 25. 2014

    salam maal Hijrah Suri…

    dan ingat ini…Kekejaman tidak harus ada dalam diari hidup kita…

    Reply to this comment
  16. Fyda Noh

    Oct 26. 2014

    Tapi, inilah yang manusia suka buat. Insafi diri. Kadang2 saya sendiri, kalau ada orang buat salah, rasa itulah peluang untuk bertindak kejam kat orang tu.. Sedang latih diri untuk bykkan sabar

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 27. 2014

      bersama-sama kita pelajari apa ada sekeliling.kita lemah tap terus baiki diri selalukan.moga kita jadi orang yang kuat dan tabah selalu dengan ujian dariNYA

      Reply to this comment
  17. Vee Sandi

    Oct 29. 2014

    kekejaman bukanlah alasan utk dptkan apa yg kita mahu …

    Reply to this comment

Leave a Reply