Ada Hantu Bungkus Sayur Dalam Peti Ais Kami? Tidak!!

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Penat tapi kuatkan semangat sebab baru sahaja hantar anak ke sekolah kemudian hadap belog pang pum pang selesai memasak lari pula merempit dengan dia untuk menguruskan sesuatu perkara dengan pihak bank.

Veromm..

Balik bolehlah pula terlupa masukkan barang yang beli semalam ke dalam sang peti sejuk. Uh..lupa..lupa..kata blogger Rauzah kala ada penyakit lupa boleh cari penawarnya dekat sana.

Sebagai suri rumah sepenuh masa dekat dapur my gobok peti ais sentiasa penuh a.k.a sesak. Kemasan yang biasa lakukan lepas memborong kobis, kacang panjang, lobak merah, serai, cili merah, ikan, Suri mesti buat satu perkara ini.

Jambak : Apa dia? jangan-jangan kau ada simpan hantu tak? haa..

Bunga : Ada πŸ™‚ hantu bungkus nama ya πŸ˜‰

Jambak : Erk..boleh percaya ker?

Bunga: Ah..

UNTUNGLAH DIA KERNA BIJAK MENJAHIT !!

Bahan untuk membuat hantu bungkus:

  1. Surat akhbar lama pin-pin..pon..pon
  2. Air paip -tujuan untuk renjiskan pada permukaan surat akhbar

Β 

Jadi itulah hantu bungkusnya duduk dalam peti ais.

  • Ada banyak manfaat bila kita membalut sayur bersama dengan surat akhbar dengan renjisan air untuk mengelakkan sayur kita tidak cepat layu.
  • Kesegaran sayur terjamin vitamin dalamnya.
  • Bagi mengelakkan sayur cepat busuk.

Lazada Malaysia

Ada petua dapur lain selain ini bolehlah kongsikan pengalaman anda bawah ya. Terima kasih πŸ˜‰

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

34 Responses to “Ada Hantu Bungkus Sayur Dalam Peti Ais Kami? Tidak!!”

  1. Isaac Tan

    Oct 11. 2014

    interesting. Catchy title though πŸ˜€

    Reply to this comment
  2. ahmadyani

    Oct 11. 2014

    Jangan lupa apa yang dibalut. Nanti melilau nak cari yang mana satu barang….

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 13. 2014

      wajib buka satu persatu susahlah.baik tulis besar apa kita balut dalam itu πŸ˜‰

      Reply to this comment
  3. hani

    Oct 11. 2014

    hihi
    sy suka letak daun sup dlm botol.. letak kat sink.. letak air lam botol n masukkan daun sup skali akar.. hihi

    Reply to this comment
  4. Bro Framestone

    Oct 11. 2014

    Oh macam itu rupanya nak buat hantu bungkus.. eh nak jaga kesedaran sayur dalam peti ais.

    Bro kenkadang dah berminggu baru sedar ada sayur yang tak masak…

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 13. 2014

      payah kalau selalu begitu jawab wajib ada note kecil berhampiran dengan peti ais πŸ˜‰

      Reply to this comment
  5. ringantangan

    Oct 11. 2014

    Ooo.. boleh main permainan teka-teka sayur.. Anak-anak pasti boleh belajar nama-nama sayur. πŸ™‚

    Reply to this comment
  6. blogger lelaki

    Oct 11. 2014

    selalu juga buat ni tuk letak sayur

    Reply to this comment
  7. akubiomed

    Oct 11. 2014

    Wah bagus cara ini. Peti ais dirumah pula ada fungsi boleh kekalkan makan didalam petis ais supaya segar dan kaya vitamin.

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 13. 2014

      hari-hari mesti tengok juga sebab semua berbungkus jangan ada lupa cek pula yer heee.. πŸ˜‰

      Reply to this comment
  8. nOesuhaimi

    Oct 11. 2014

    ingatkan hantu bungkus apa la…hehehehe…

    2x promoted content tuk suri πŸ™‚

    Reply to this comment
  9. Pahan

    Oct 12. 2014

    la. ingat betul2 td.hehe

    Reply to this comment
  10. Fyda Noh

    Oct 12. 2014

    Ingatkan bukak fridge ada hantu. Mana tau macam cerita org mati dlm fridge tu.hihi.
    anyway kretip n boleh simpan sayur lama

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 13. 2014

      haaa..jangan buat pasa ini hantu dapat membantu barang kita tahan lama sikit janga hayatnya

      Reply to this comment
  11. Nurul Fazreen Othman

    Oct 12. 2014

    barulah kita tahu petua nk kasi sayur tak layu. Terima kasih kerana share info

    Reply to this comment
  12. ROSMIZA ALI

    Oct 13. 2014

    Ooo.. macam tu ke tips nak bagi sayur kekal segar & tahan lama? Ok2, lepas ni kena praktik cara ni.. Thanks kak Suri.. ^^,
    Rosmiza Ali Official Blogβ„’

    Reply to this comment
  13. Hafizul

    Oct 13. 2014

    Hahaha..ingtkan apalah tadi..kat rumah saya ada gak hantu bukus ni ha….

    Reply to this comment
  14. Suri

    Oct 13. 2014

    bungkus ini hebat kala hantu bungkus

    Reply to this comment
  15. Mummy Dina

    Oct 13. 2014

    Mak saya pun selalu buat macam ni..memang sayur tahan lebih lama bila balut macam ni πŸ™‚

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 23. 2014

      haa..beli sikit jer.kalau kita jenis jarang masak.kalau saya selalu masak kena peka selalu πŸ˜‰

      Reply to this comment
  16. Norasikin

    Oct 14. 2014

    Dulu saya buat macam tu jugak tapi sekarang zaman dah berubah. Sekarang guna Tupperwere Freezer Mate. keh keh keh. Kalau sayur cepat layu gak, pegi baling tupperwere tu kat muka agen

    Reply to this comment
  17. Norasikin

    Oct 14. 2014

    Bungkus dgn surat khabar menyebabkan saya susah nak cari barang. Sbb tu pakai tupperwere sbb blh nampak dalamnya

    Reply to this comment
    • Suri

      Oct 23. 2014

      tak mampu nak beli haaaa..kalau mahal bekas itulah. ini hari2 saya balek nghee..50% kerja dapur tanpa henti suri rumahlah katakan πŸ˜‰ mesti ingat apa dia simpan.mujur dlm pti tak byk stok heeee πŸ˜‰

      Reply to this comment
  18. Mak Jemah Jual Vitamin

    Oct 23. 2014

    hehehe memang genius title hantu bungkus:)

    Reply to this comment
  19. Noriza Rahman

    Oct 03. 2015

    Ingatkan hantu bungkus apa tadi…hihi

    Reply to this comment

Leave a Reply