Kisah Tiga Tetamu Yang Hadir Majlis Keraian

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Dalam satu majlis Rasulullah s.a.w cukup indah baginda duduk dalamnya dengan begitu tenang sekali. Kehadiran majlis cukup meriah itu lebih membahagiakan jika para tetamu yang hadir adalah sebahagian dari jemputan yang undang.

Mencari Baju Kurung Moden Persis Tutu !

Kehadiran dua orang tetamu hadirkan diri ini bagi memenuhi permintaan Rasulullah s.a.w. yang salah seorang dari mereka ini mendapat nasib yang baik kerana semasa majlis sedang berlangsung hamba Allah ini mendapat tempat kosong, lalu dia pun duduk.

Yang seorang ini terus berjalan mencari ruang yang harapkan kosong tapi sayangnya  hamba kedua ini duduknya di bahagian belakang tetamu yang hadir.

Kemudian susuli pula tetamu yang ketiga hadirnya hamba ini bagaimanapun, terus pulang meninggalkan majlis tersebut kerana dalam kamar hatinya berdetik pada majlis Baginda Rasulullah s.a.w itu kelihatannya begitu sesak.

Setelah majlis itu selesai Rasulullah s.a.w bersabda. “”bolehkah aku memberitahu berkenaan dengan ketiga-tiga hamba Allah yang hadir ke majlis itu?

Tema Jubah kami ada banyak variasi!!

Untuk hamba Allah yang pertama telah pun Allah melindungkan dirinya kepada Allah, maka Allah pun melindungiNya.

Untuk hamba Allah yang kedua ia perlu berasa malu kepada Allah, dan Allah pun turut malu kepadaNya.

Untuk hamba Allah yang ketiga mereka ini telah membelakangkan Allah, maka Allah pun membelakangkan Zat-Nya daripada orang itu.

Adalah sunat bagi seseorang hamba yang hadir pada suatu majlis jemputan yang hadir, sesudah memberi salam, duduklah di belakang jika tidak mendapat tempat di hadapan, dan tidak pula ia segera pulang lalu meninggalkan majlis tersebut.

Dalam rangkulan hadis lain “Rasulullah s.a.w juga melarang seseorang menyuruh seseorang bangun dari tempat duduknya, kemudian dia duduk di tempat itu. Sebaliknya, kita di sarankan memberikan ruang atau melapangkan tempat duduk untuk mereka yang baru sahaja sampai ke sesuatu majlis itu.” Wahualam.

pIC_Google

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

22 Responses to “Kisah Tiga Tetamu Yang Hadir Majlis Keraian”

  1. Sobri Mansor

    Sep 26. 2014

    Nampak kurang sopan kalau tinggalkan majlis macam tu je

    Reply to this comment
  2. Suri

    Sep 26. 2014

    sungguh tiada adablah nampak cara tidak betul sahaja

    Reply to this comment
  3. Kesuma Angsana

    Sep 26. 2014

    Salam jumaat yer ! tq berkongsi cerita yer, byk manafaatnyer

    Reply to this comment
  4. Andriyatna

    Sep 26. 2014

    Blogwalking here…

    Reply to this comment
  5. TehR

    Sep 26. 2014

    terus pulang?
    tolak rezeki dan tolak berkat tu
    rugi sangat

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 26. 2014

      yalah bukan mudah nak dapat makan nasi minya ada ayam ada gulai bagai eh…dapt free gift lagi heee

      Reply to this comment
  6. risma

    Sep 26. 2014

    makasih informasinya..!

    Reply to this comment
  7. jamian

    Sep 27. 2014

    kadang2 terbuat juga yg ketiga tu…sebab nak cepat kononnya….lepas ni tak buat dah….in shaa allah…terima kasih bagtau…

    Reply to this comment
  8. Hafizul

    Sep 27. 2014

    Terima kasih kongsikan..boleh dijadikan panduan dalam hidup seharian..sama juga kongsepnya kan..kalau datang lambat, dah penuh kat depan kena duduk belakang la jawabnya..

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 27. 2014

      haa.tapi mesti jumpa tuan rumah makan salam bagaikan…hii…menu free tu walaupun kena bayar tol eh..eh…

      Reply to this comment
  9. Raudzah

    Sep 27. 2014

    Thanks for the sharing sis…memuliakan majlis adalah satu tuntutan…

    Reply to this comment
  10. Raudzah

    Sep 27. 2014

    Isi tabung CIMB..

    Reply to this comment
  11. Mummy Dina

    Sep 27. 2014

    Alhamdulillah so far x pernah lg la buat perangai cam tetamu ke 3 tu..slalunya mesti salam tuan rumah dan jamah dulu walau sikit..

    Reply to this comment
  12. Aishah Ahmad

    Sep 28. 2014

    Kalau ikutkan, majlis walimah wajib kita hadiri, kan.memang tak patut pun tinggalkan majlis mcm tu je.paling2 tak pun, duduk makan kejap dan salam dgn tuan rumah.

    Reply to this comment
  13. Ani Haryani

    Sep 30. 2014

    Baru Ani tahu yang rupanya kita dilarang untuk orang tu bangun suruh org lain duduk, tapi sebenarnya ada terjadi yang minta orang lain bangun nak bagi kat orang lain duduk.

    Tapi memang tak baik akn perbuatan tu.
    Tq sebab berkongsi 🙂

    Reply to this comment
  14. Nurul Fazreen Othman

    Oct 21. 2014

    thanks for sharing…

    Reply to this comment

Leave a Reply