Cara Membuat Pau Kukus Atau Pau Bakar Dalam Oven

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Haa..nampak macam biasa kalau katakan cara membuat pau lembut dan gebu dengan menggunakan kaedah kukus. Tapi jika katakan bolehkah membuat dan membakar pau dalam oven.

Itulah saya sudah mencuba cara manual yang sebelum sini tapi untuk mudahnya membakar pau dalam oven ada resepinya tersendiri tau.

tak sabar nak sentap panas-panas

Ada kata tak keras ke pau yang Suri bikin tu?

  • Wajiblah menggunakan bahan yang sesuai.

Kenapa Suri memilih membuat pau menggunakan kaedah membakar dalam oven dan bukan pula kaedah mengukus pau dengan cara manual ?

  • Tak semua orang mempunyai pengukus di rumah. Nak pula yang baru berkahwin katanya baru nak  berjinak-jinak nak buat resepi untuk suami hee..Jadi jika ada oven rumah cara ini dapat membantu menyelesaikan masalah anda dari cuba membelinya di kedai.
  • Barangkali sedang anda leka membuat inti pau tiba-tiba gas sudah habis maka cara ini akan dapat membatu dan menyelamatkan keadaan anda.

Jika kita teringin membuat pau gebu, sedap dan lembut adakah ia sesuai dengan menggunakan inti kacang merah, inti pau perasa pandan, inti pau sambal sadin atau pau perasa kaya dan sebagainya.

Bagaimana pula cara untuk membuat inti pau itu supaya ia tahan lebih lama atau untuk menyimpan stok pada masa akan datang.

  • Masa inilah gunanya ilmu perniagaan atau ilmu yang kita nak tuntut. Kita wajib tahu cara-cara membuatnya inti pau terlebih dahulu. Ingat penyediaan bahan yang terkurang atau terlebih akan mempengaruhi isi inti anda. Ada pelbagai jenis inti akan anda ketahui. Tapi tahukah anda dari penyediaan bahan intilah di situ rahsia anda akan dapat memikat hati pelanggan.

“Inti yang bagus adalah inti yang berjaya kita hasilkan sendiri itu lebih mengguntungkan”

dari sembilan tinggal dua ketol

dari sembilan tinggal dua ketol

Berapakah suhukah yang paling secocok untuk memastikan  pau kita berada dalam oven.

  • Tempoh berapa lamakah yang sesuai untuk membakar pau dari oven jika bandingkan dengan pau yang kita kukus itulah trick wajib anda tahu. Kukus dengan membakar pau dalam oven dua keadaan suhu yang agak berbeza 😉

Semua cara membuat pau kukus atau membakar pau dalam oven akan menjadi lebih mudah jika anda ada ilmu khususnya. Nak tahu rahsia dan teknik menghasilkan bun manis, pau lembut dan pelbagai resepi topping pizza dalam satu pakej boleh dapatkannya sini.

“..Bu..esok orang nak bawa bekal pau makan sama-sama  dengan kawan boleh tak?”

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

46 Responses to “Cara Membuat Pau Kukus Atau Pau Bakar Dalam Oven”

  1. mai has

    Sep 10. 2014

    waahh…tak pernah lagi buat pau bakar.pau goreng biasala tuh…

    Reply to this comment
  2. Hafizul

    Sep 10. 2014

    Emm nak kena beli oven juga kalau macam ni.leh belajar buat pau pula..

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      boleh..lah boleh sangat encik hafizul heee dan bagi dekat isteri boleh sangatlah tu

      Reply to this comment
  3. akubiomed

    Sep 10. 2014

    Comellah pau Suri. Boleh hantar ke saya. 🙂

    Reply to this comment
  4. myrujukan

    Sep 10. 2014

    dah lama x makan pau buatan mak, ni yang buat teringatn hi

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      beli sahaja dengan kami tak rugi punya benda pakej begini bukan ada pau sahaja bun dna pizza pun boleh bikin tau heee..

      jangan cemburu dengan pau kami ya 😉

      Reply to this comment
  5. Vee Sandi

    Sep 10. 2014

    masa kecik2 dulu bunda selalu buat tapi sampai la ni saya masih x ingat mcm mana bunda buat … heh heh

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      itulah mesti tuntut sekarang lupa sayang sungguh tapi boleh dapatkan naskah terbaik ini dari link saya berikan itu tak rugi pun

      Reply to this comment
  6. yandi

    Sep 10. 2014

    wah jadi ingat semasa kecil sering beli bapau di depan rumah yang lewat, dulu saya paling suka bapau isi kacang hijau, teksturnya lembut seperti makan kapas he he he, terima kasih sudah berbagi

    Reply to this comment
  7. zool

    Sep 10. 2014

    nak beli satu bungkus pau

    Reply to this comment
  8. Denaihati

    Sep 10. 2014

    anak bawa bekal kat sekolah mesti tak cukup-cukup ni….

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Sep 10. 2014

    ada pau lagi nak? nak pau bakar dalam oven..hehe

    Reply to this comment
  10. puteri kasih

    Sep 10. 2014

    puteri belanja harta karun girls..selamat malam my sahabat 🙂

    Reply to this comment
  11. sabree hussin

    Sep 11. 2014

    Ok… pau bukanlah salah satu makanan kegemaran saya, tapi kalau ada yang bagi, saya tak tolak punyalah

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      mesti mau free wah hebat itu nak tunggu sapa bagi agaknya 😉 buat sendiri pastu bagi kawan makan mana tahu mereka minat pastu boleh oder dekat awak.walaupun tak minat nak beli tapi buat ada pesan best tu sebab duit masuk 😉

      Reply to this comment
  12. myliferia

    Sep 11. 2014

    paling suka pau inti kacang merah, taruk inti banyak2….sedapnya!!

    Reply to this comment
  13. Hero Borneo

    Sep 11. 2014

    ada tak yang nak dijual..rasa nak makan pou lah sekarang ini..

    Reply to this comment
  14. ema

    Sep 11. 2014

    sedap makan pau utk minum petang..pernah beli sekali terkena pau inti kacang yang masam.

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      ah kan masam ..baik buat sendiri jimat dan terjamin kebersihannya.dah tahu buat bima masa free boleh bikin sendiri

      Reply to this comment
  15. Wina

    Sep 11. 2014

    saya sangat suka kan pau..pau yang memang sentiasa beli ialah pau kacang meranice sharing tips buat pau tu

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      kacang tu kalau saya buat lebih suka lebihkan dia tapi kena pandai budget agar dia tak pecah masa kukus 🙂

      Reply to this comment
  16. TehR

    Sep 11. 2014

    pau bakar?
    tak pernah jumpa dan tak pernah makan

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 15. 2014

      ya bakau dalam oven sahaja heee..

      sekarang sudha jumpa saya dah buat dengan jayanya eh..eh… 🙂

      Reply to this comment
  17. MissPuan Yati

    Sep 12. 2014

    Sedapppnya.. pau makan panas panas masa hujan bersama kopi o memang nikmatttt

    Reply to this comment
  18. ahmadyani

    Sep 12. 2014

    Bakar pau dalam oven kekal sedap tapi paunya gelap…

    Reply to this comment
  19. syamila

    Sep 14. 2014

    baru tahu yang pau boleh masak dalam oven….

    Reply to this comment
  20. Norhayati Suaib

    Sep 14. 2014

    Kalau gebu memang sedap di makan pau tuer.

    Reply to this comment
  21. Fiza Rahman

    Sep 15. 2014

    Sedapnya. Hantar kat sini sket ☺

    Reply to this comment
  22. Ismail N

    Sep 15. 2014

    Perghh, Pau masak dalam oven. Macam mana ehh rasanya?
    Buat kawe tertanya-tanya je ni…adehhh..

    Reply to this comment
  23. sekilass

    Sep 29. 2014

    oooo tak tahu plak boleh guna oven.
    tapi microwave boleh tak? sebab kat rumah ada microwave je. huhuhu

    Reply to this comment
  24. FunWap

    Jul 30. 2015

    Pengalaman sangat mempengaruhi dalam membuat makanan,,mungkin perlu pembuatan yang beberapa x barulah tercipta makanan dgn rasa yg memuaskan hehe

    Reply to this comment

Leave a Reply