Kisah Tetamu Allah : Si Ulat Beluncas Kembar

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sungguh tiada nafsu untuk bercerita. Agaknya mungkin sebab ada tetamu yang datang ke rumah selama beberapa hari menyebabkan aktiviti berblogging cuba kurangkan. Padahal pagi tadi mood bukan main berkobar-kobar  lagi hii.

Marilah nak ceritakan satu kisah pada pagi jumaat har ini..

Pagi tadi Suri ingin menghantar anak ke taska. Tanpa berlengah motosikal di panaskan enjin macam biasa untuk beberapa minit sementara menyarungkan stokin di kaki.

Suri pun baru sahaja dua ke tiga hari lepas mengemas dan mengelap pakwe ini jadi sekali itu juga mengemas kasut selalu di pakai letakkan bawah laci kasut. Kiranya kasut Suri  selalu gunakan itu tidak akan di masukkan dalam almari just letak bawah sahaja sebab mudah nak capai.

Sekali Suri pun tariklah kasut sarung tu dari bawah almari tersebut. Aik..pasal apa lain macam..lembik sahaja “benda” ini?

Ah….

Eik..

Geli..geli..sambil gerak badan Suri macam ikan keli melompat-lopat sana sini gediknya haaa.. 😛

Maka mata sedia jauh tenung begitu rapat…close sungguh-sungguh. Pada hakikatnya cermin mata ini sudah siang-siang pakai alahai..

Erk..macam manalah aku boleh terpegang ini makhluk uh..deras-deras berlari anak masuk ke dalam rumah untuk mencuci kedua tapak tangan katanya dalam hati takut kena gatal-gatal nanti.

Ah.biarkan sambil menguis binatang itu jauh dan mencari selipar biasa rm10.00 yang atas bertepek buah epel seketol lalu bergegas menghantar anak ke sekolah.

Urm..

Selesai sesi menghantar anak Suri mula mengomel pasal apalah kau selalu datang ke mari. Pernah juga sebelum ini seekor ulat beluncas datang ke rumah Suri dan cuba selamatkannya dengan membawanya berhampiran dengan pokok tanaman Suri. Tapi sayang seekor ulat itu mati dalam beberapa hari sahaja. Rasanya dia mati tapi keadaan yang pelik macam Suri ada nampak “isi sarung badannya sahaja yang tertinggal”..sebab kosong..

dulu pertama kali yang datang warna cokelat macam gambar atas ni

dulu pertama kali yang datang warna cokelat macam gambar atas ni

Tapi untu kali yang kedua ini ulat beluncas datang lagi sungguh berbeza sebab dulu warna badan dia cokelat. Erm..yang ini badan kedua ekornya berwarna hijau campur kuning dah itu kembarlah pula. Satu duduk dalam kasut kanan Suri satu lagi duduk dalam kasut belah kiri Suri balik stokin oh..

ulat yang pertama dalam kasut sarung...

ulat yang pertama dalam kasut sarung…

Suri kuis lagi dan keluarkan dia. Sekali  dia pun loncat..loncat buatkan Suri geli hii.. Nak tengok tak macam mana rupa dia?

Tara!!!

ulat kedua kasut belah kanan..

ulat kedua kasut belah kanan..

Jauh sungguh ulat ke dua ini meloncat-loncat sampai ke kasut Mak Su Suri heee…

Mungkinkah si kembar ini bakalmen jadi sang rama-rama?

Terkadang tak sampai hati nak gerakkan dia keluar dari kasut tapi sebab Suri nak pakai kasut itu nanti..Suri cuma usir dia jauh dari pintu masuk rumah sahaja. Bukan apa sudahnya kalau tak perasan takut-takut ada antara kami yang terpijak. Suri sudah tak rela nak angkat dia a.k. a ulat  kembar  dekat pokok bunga..tanaman Suri sebab kejadian sebelum ini tidak mendatangkan hasil..pendek kata tidak membantu dia untuk makan daun itu ke apa sebaliknya mati lagi ker..kena makan dik kucing ker uh..

“NAMUN sakarang ini bila rajin membaca pasal ulat beluncas..rama-rama katanya “jika mereka tinggalkan kerongsong a.k.a kepompong itu dema ini dah selamat jadi rama-rama”

“..Uh.entahlah..”

Jadi Suri biarkan si kembar ulat beluncas duduk depan rumah dengan harapan ia akan selamat.

.. Setiap yang datang ke rumah itu rezekikan..

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

33 Responses to “Kisah Tetamu Allah : Si Ulat Beluncas Kembar”

  1. Faarihin

    Aug 30. 2014

    Wahhh… Ulat Beluncas pun ada kembar. Tengok warna dia, mesti nanti jadi rama-rama yang cantik. Selalunya ulat beluncas ni buat kepompong dekat pokok. Semoga dia selamatlah. =)

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 30. 2014

      itulah heee..risau juga saya rasa dia di tiup anginlah. alahao..harap begitulah. hari belum keluar rumah lagi hee…amin,

      Reply to this comment
  2. Fatin Mazelan

    Aug 30. 2014

    waalaikummussalam.

    alamak saya pula geli nengoknya…badan pun lenggok2 geli ni…huhu

    Reply to this comment
  3. ajumohit

    Aug 30. 2014

    eiii gelinya tgk ulat tu, wahh suri naik motor dgn sandal tinggi begitu ya, salute lah 😉

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 30. 2014

      ah..boleh jer kalau pakai jubah. itu kalu saya nak ke pekan kejap.sesekali boleh kalau selalu kejar masa saya pakai sandal atau selipar 😉

      Reply to this comment
  4. zool

    Aug 30. 2014

    boleh gatal kaki ulat beluncas ni..

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 30. 2014

      dia ulat beluncas yang terbabas dekat sini heee..kalau dekat pokok dia akan duduk dlm kepompong jeeee..ni sesi terlrcampak dekat ajak agaknya, tu tercampak dekat sini heee..

      kata orang gatak sembur dengan kunyit ke cili..lupa ar..

      Reply to this comment
  5. Hairul Azni

    Aug 30. 2014

    Besar betul ulat beluncas ni..hati2..kalau terkena confirm gatal..

    Reply to this comment
  6. akubiomed

    Aug 30. 2014

    Anak kalau nampak mahu menjerit meloncat-loncat.

    Reply to this comment
  7. Walaupun agak kurang ngerti bahasanya,, tapi saya bisa mengambil kesimpulan dari cerita agan,, kisah yang penuh hikmah,, tamu adalah rezeki

    Reply to this comment
  8. Sobri mansor

    Aug 31. 2014

    Celah mana si ulat beluncas boleh Duduk dlm kasut. Ada letak pewangi kot. Hehehe

    Reply to this comment
  9. Raudzah

    Aug 31. 2014

    pernah kena ulat beluncas ni masa kecil..habis-gatal tangan…nasib baik tak melarat…

    Reply to this comment
  10. TehR

    Aug 31. 2014

    memang macam tu
    kalau dah tinggal kosong je
    dah selamat jadi rama2 la tu

    Reply to this comment
  11. titan

    Sep 01. 2014

    ehh..ada cerita pasal beluncas la plakk..

    Reply to this comment
  12. Aishah Ahmad

    Sep 02. 2014

    Geli tgk tp comel…

    Reply to this comment
  13. MissPuan Yati

    Sep 02. 2014

    Besar betul. Kalau yati memang tak nak tengok langsung dah.. kasut tu pun tinggal gitu je lah.. tak ada nya nak keluarkan hahaha.. TUnggu orang lain keluarkan je lah

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 03. 2014

      haa..suri golek kasut tu tapi tak pakai sampai la ni alahai…dah tu kasut kegemaran suri uhuk.uhuk…

      Reply to this comment
  14. Ismail N

    Sep 02. 2014

    Sure ke kembar tu? atau BF dan GF 😀

    Reply to this comment
  15. zara

    Sep 02. 2014

    eiii geli geleman..tapi comey colour dia..

    Reply to this comment
  16. Denaihati

    Sep 03. 2014

    nak jadi rama-rama cantiklah ni. harap tak makan daun pokok bunga kesayangan…

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 03. 2014

      irulah kalau makan kira rezeki mereka ya heee..

      rama-rama sungguh cantik rasa nak sentuh dan tak akan bagi dia lepas punya heee

      Reply to this comment
  17. Mummy Dina

    Sep 03. 2014

    ish, tengok pun dah geli..macam mana la kalau terpegang mcm suri kan..:)

    Reply to this comment
  18. Hafizul

    Sep 04. 2014

    Eeeee gelinya tengok ulat macam ni…..kalau saya mesti dah menjerit ni..haha

    Reply to this comment
  19. ahmadyani

    Sep 04. 2014

    Mujur bukan ulat gatal…

    Reply to this comment
  20. puteri kasih

    Sep 04. 2014

    adik beradik beluncas eh..hehe. kalau puteri pun geli…hehehe

    Reply to this comment
  21. puteri kasih

    Sep 04. 2014

    sony untuk my sahabat 😀

    Reply to this comment
  22. Yaya

    Sep 05. 2014

    aiyakk…yaya geli dgn ulat..tp ulat beluncas ni..da jadi rerama/kupu2 baru comel..xgeli..hikhik ;p

    Reply to this comment
  23. myliferia

    Sep 07. 2014

    Memang geli, kembang kepala…hehehe

    Dulu suka makan buah ceri n bertapa bawah pokok ni, memang banyak juga ulat beluncas…

    Reply to this comment

Leave a Reply