Gigitan Berair Hymenopetrous Formicidae

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Njet..njet semut siapa sakit naik atas. Pernah main game itu tak ? Urm..hari ini bukan nak cerita pasal permainan njet semut yer huhu..

Jika kita berada dalam rumah, luar rumah sekalipun semut akan mudah kita jumpa. Apa lagi pada tempat makanan yang manis atau minuman yang berperisa sang semut akan datang tanpa di undang. Jangan biarkan makanan berteraburan merata tempat nanti  askar mereka akan masuk tanpa anda sedari. Paling kuat pun anda bakal menjadi mangsa gigitan yang seterusnya.

Semut api tergolong dalam kumpulan “Solenopsis”.  Ia berdasarkan kepada warna badan semut itu yang berwarna merah dan mampu menggigit.

Keadaan paling menyakitkan apabila semut api ini mampu menggigit kita sehingga menyebabkan tempat atau kawasan yang gigit itu berair.

Bukan itu sahaja bagi mereka yang alah padang sang semut api ini, mampu menyebabkan mata dan telinga seseorang itu berdarah.

Gila Punya Cerita lima Skill !!

Kenapa orang panggil semut ini dengan panggilan semut api?

Sebab gigitan semut api dikatakan begitu kerana gigitannya seperti dibakar api.

Pernah gigit semut? Ceritakan 😉

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

33 Responses to “Gigitan Berair Hymenopetrous Formicidae”

  1. Hairul Azni

    Aug 28. 2014

    Memang sakit kalau kena gigit dgn semut ni..

    Reply to this comment
  2. Memang sakit kena gigit semut api ni Suri.

    PS: Jemput join segmen saya buat kawan-kawan.

    Reply to this comment
  3. Raudzah

    Aug 28. 2014

    Sakit ni kalau kena gigit…

    Reply to this comment
  4. akubiomed

    Aug 28. 2014

    Kalau kena gigit dek simut api mahu melidat.

    Reply to this comment
  5. onlajer

    Aug 28. 2014

    Macam lama aih tak jumpa semut api ini hahaah

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 07. 2014

      wah nak sangat ker hee silalah buat sepah du ruang tamu mesti mereka akan datang pastikan berikan mereka makanan manis gitu..

      p/s ada ada sahaja eh … 🙂

      Reply to this comment
  6. eray

    Aug 28. 2014

    unik nama saintifik dia…

    Reply to this comment
  7. mai has

    Aug 28. 2014

    beli ubat halau semut, lipas dlm bentuk bedak di pasar2 malam.mmg mujarab!

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 07. 2014

      kalau anak besar tak jadi masalah kalau kecil dema pelik je bagi pandangan mata comel mereka.mesti nak rasa..sentuh bagai uh…

      Reply to this comment
  8. Denaihati

    Aug 28. 2014

    kega gigit sekor pun dah sakit sangat, kalau kena 10 ekor, jangan cakap sakitnya, berbintat sekali.

    Reply to this comment
  9. Hero Borneo

    Aug 29. 2014

    memang selalu kena gigit semut jika ada aktiviti lasak waktu kecil dulu…biasa main tembak-tembak dalam belukar

    Reply to this comment
  10. Mazni Azmi

    Aug 29. 2014

    Semut.. walaupun kecil tapi rajin

    Walaupun lawan besar.. masih menggigit

    Satu contoh kerja berpasukan

    Memang patut ada surah semut dalam al quran

    Banyak ibrah dan pengajaran yang kita boleh belajar. Tapi sakitla kena gigit. Hehe

    Reply to this comment
  11. Blogger Babyface

    Aug 29. 2014

    anak sulung saya pernah kena gigit ngan sekumpulan semut api.

    alhamdulillah. mujurlah dia tak apa-apa.

    kita yg dah besar pun sakit…budak-budak pasti akan rasa lebih sakit

    Reply to this comment
  12. Blogger Babyface

    Aug 29. 2014

    anak sulung saya pernah kena gigit ngan sekumpulan semut api.

    alhamdulillah. mujurlah dia tak apa-apa.

    kita yg dah besar pun sakit…budak-budak pasti akan rasa lebih sakit

    Reply to this comment
  13. TehR

    Aug 29. 2014

    dah lama tak kena gigit semut ni
    masa budak2 dulu ada la…

    Reply to this comment
  14. Hafizul

    Aug 29. 2014

    Semut kecik ok lagi..kalau dah masuk semut api buat hal, memang sakit gak la..hehe

    Reply to this comment
  15. puteri kasih

    Aug 30. 2014

    memang sakit kalau kena gigit…puteri pernah kena masa kecik dulu…almaklumlah bila kecik..baik sangat….hahaha

    Reply to this comment
  16. puteri kasih

    Aug 31. 2014

    tak dapat nak ketuk ketuk…tunggu sept la plak ye 🙂

    Reply to this comment
  17. Mummy Dina

    Sep 01. 2014

    banyak kali sebab terpijak laluan atau sarang semut api..peritnye tuhan je la tahu..masa kena tu rasa macam nak bakar terus je sarang semut tu..hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Sep 07. 2014

      bakarlah kalau ia mengganggu kediaman atau keluarga kita. kalau jauh dari tempat tinggal baik biarkan sahaja heeee..

      pedih sakitkan heeeee 😉

      Reply to this comment

Leave a Reply