Petua Dan Cara Menghilangkan Kulit Terbakar (Sunburn)

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Maaflah kawan-kawan dua hari Suri hilangkan diri dari alam maya  gua pergi desa water park doket Kuala Lumpur. Betapa lama kami ke sana sekitar jam 10.00 pagi sehinggalah jam 3.00 petang. Isyh..dasyat..

Biasalah lepas mandi dan jemur sakan siap-siap kami terus pulang ke hotel dan baru terserdar kulit badan anak dan suami telah selamat di sunburnkan oleh cik cahaya cinta matahari. Sunburn kira kulit kita terbakar akibat terlalu lama berada dibawah sinaran matahari atas sebab aktiviti beriadah seperti mandi – manda di laut atau membuat pelbagai aktiviti awam di luar rumah.

Kalau ada perasan sesetangah orang kita rajin atau alert benda ini atau mereka ini  jenis kulit tak tahan kepanasan cara atau persiapan mudah adalah dengan peggunaan losyen anti keradangan sejenis losyen yang gunakan untuk menghadang kulit termakan atau terkena sunburn a.k.a cahaya matahari ini.

Kalau orang yang baru pertama kali mengalami masalah sunburn biasanya ini pengalaman yang menakutkan mereka untuk melakukan aktiviti ini kembali. Kerana tubuh badan mereka kelihatan seperti berbelang lagak macam zirafah bukan panda hee..ini Suri gelarkan pada dia dan anak Surilah ya.

Pendekan cerita Suri jumpalah satu petua pulihkan sunburn pada badan. Harapkan tips untuk memulihkan sunburn bergunalah untuk mereka yang dalam kebuntuan seperti keadaan Suri ketika ini.

Cik Gatal : Bagaimana cara untuk mengatasi kulit badan sunburn atau ada petua ajaib pulihkan kulit wajah terbakar.

Suri : Ada, pasti jimat sebab petua merawat kulit terbakar (sunburn) murah dan mudah ikuti.

Cik Gatal : Apa bahannya?

Suri : Sebiji tomato, kupas atau nak mudah kisar lepas itu lulurkannya atas badan. Tapi harus ingat semasa kita luluran atas badan, muka wajib berhati-hati sebab kulit kita ketika ini akan berasa sedikti gatal-gatal. Awas jangan garu nanti kulit muka atau badan akan mudah melecet uh. Kaedahnya pupuklah isi tomato perlahan-lahan di mana kawasan sunburn terbit ek.

Cik Gatal : Wow! mudahnya!

Petua lain boleh lihat dalam gambar kartun atas ini

Petua lain boleh lihat dalam gambar kartun atas ini

Baju Kurung Moden Gojes !!

Suri : Eh, ada lagilah..lepas itu biarkan ia kering dengan sendiri dan bilaskan ia dengan air sejuk. Ambil ais ketul dan masukkan ke dalam besen bagi ais sejuk dan terus mandi yer.. hi.hi..hi..

Cik Gatal : Baik !

DIY PELBAGAI JUBAH MUSLIMAH 

Mujurlah Suri selamat dari sunburn heee.. Ada pengalaman dan produk yang berkesan untuk menghalang sunburn jomlah kongsikannya bersama Suri ya 😉 terima kasih awak @____X

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. Memang terbaik dari ladang sis suri

    Pakai sebiji tomato dah boleh hilangkan sunburn ya

    Itu langkah selepas kena suburn

    Ada eloknya sebelum kita p bawa sekali lotion SPF

    Sunblock untuk halang kena suburn

    Mencegah sebelum kena kan

    • dema suka pergi mandi mandi heee selalu mana pernah begini hik..hik..

      “gara2 tak tutup aurat tu yang tang badan, tangan tengkuk belang2 hik..hik..” 😉

      lain kali wajib beli nd bawa . thnks 🙂

  2. Wahhh ada guna juga yer tomato ni..hehe..terima kasih kongsikan..emm terbaik lah suri..mesti seronok kan dapat ke sini..best la tengok air kolam tu..ish terliur laaa..haha

    • ah..bestlah alah pk kalau ada masa blh mai sini bawa anak mandi tentu seronok sesekali tak apa heee..mandi laut pun boleh heeeee..

      ya tomato benda mudha cari. tapi bahan lain boleh juga dekat atas tu 😉

      dah..dha..joM !

    • haa..lain bahan boleh juga dapat dekat rumah heeee… ya ci coba punya 😉

      bagus heee..hari ini ceria walaupun mengantuk sebab tidur lewat hee…

      sahaja ikut suami sekejap 😉

    • hee yelah kalau gelap mana kita selesakan..uh..anak suri kulit cerah tahu bila buka baju nampak kesan gelap ketara dekat badan heeee..

      cubalah katakan dpt meredakan mengurangkan kesan terbakar pd badan 😉

  3. Suri, pasal FM tu, yes myra pernah baca sebelum2 ni..

    Tapi!! asben sendiri gugel Universiti yang dikatakan buat kajian psl magnet tu, tp tak ada.
    Takdak pun research psl magnet menyebabkan kanser..
    Wallahualam

  4. teringat kes anak-anak sunburn masa gi lost world of tambun hari tu..memang rentung habis..mana taknye, mandi daripada pukul 11 sampai kul 6 petang..

    Lepas ni kalau gi mandi manda lagi boleh la try tips Suri ni..:)