Petua Dan Cara Menghilangkan Kulit Terbakar (Sunburn)

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Maaflah kawan-kawan dua hari Suri hilangkan diri dari alam maya  gua pergi desa water park doket Kuala Lumpur. Betapa lama kami ke sana sekitar jam 10.00 pagi sehinggalah jam 3.00 petang. Isyh..dasyat..

Biasalah lepas mandi dan jemur sakan siap-siap kami terus pulang ke hotel dan baru terserdar kulit badan anak dan suami telah selamat di sunburnkan oleh cik cahaya cinta matahari. Sunburn kira kulit kita terbakar akibat terlalu lama berada dibawah sinaran matahari atas sebab aktiviti beriadah seperti mandi – manda di laut atau membuat pelbagai aktiviti awam di luar rumah.

Kalau ada perasan sesetangah orang kita rajin atau alert benda ini atau mereka ini  jenis kulit tak tahan kepanasan cara atau persiapan mudah adalah dengan peggunaan losyen anti keradangan sejenis losyen yang gunakan untuk menghadang kulit termakan atau terkena sunburn a.k.a cahaya matahari ini.

Kalau orang yang baru pertama kali mengalami masalah sunburn biasanya ini pengalaman yang menakutkan mereka untuk melakukan aktiviti ini kembali. Kerana tubuh badan mereka kelihatan seperti berbelang lagak macam zirafah bukan panda hee..ini Suri gelarkan pada dia dan anak Surilah ya.

Pendekan cerita Suri jumpalah satu petua pulihkan sunburn pada badan. Harapkan tips untuk memulihkan sunburn bergunalah untuk mereka yang dalam kebuntuan seperti keadaan Suri ketika ini.

Cik Gatal : Bagaimana cara untuk mengatasi kulit badan sunburn atau ada petua ajaib pulihkan kulit wajah terbakar.

Suri : Ada, pasti jimat sebab petua merawat kulit terbakar (sunburn) murah dan mudah ikuti.

Cik Gatal : Apa bahannya?

Suri : Sebiji tomato, kupas atau nak mudah kisar lepas itu lulurkannya atas badan. Tapi harus ingat semasa kita luluran atas badan, muka wajib berhati-hati sebab kulit kita ketika ini akan berasa sedikti gatal-gatal. Awas jangan garu nanti kulit muka atau badan akan mudah melecet uh. Kaedahnya pupuklah isi tomato perlahan-lahan di mana kawasan sunburn terbit ek.

Cik Gatal : Wow! mudahnya!

Petua lain boleh lihat dalam gambar kartun atas ini

Petua lain boleh lihat dalam gambar kartun atas ini

Baju Kurung Moden Gojes !!

Suri : Eh, ada lagilah..lepas itu biarkan ia kering dengan sendiri dan bilaskan ia dengan air sejuk. Ambil ais ketul dan masukkan ke dalam besen bagi ais sejuk dan terus mandi yer.. hi.hi..hi..

Cik Gatal : Baik !

DIY PELBAGAI JUBAH MUSLIMAH 

Mujurlah Suri selamat dari sunburn heee.. Ada pengalaman dan produk yang berkesan untuk menghalang sunburn jomlah kongsikannya bersama Suri ya 😉 terima kasih awak @____X

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

38 Responses to “Petua Dan Cara Menghilangkan Kulit Terbakar (Sunburn)”

  1. Mazni Azmi

    Aug 19. 2014

    Memang terbaik dari ladang sis suri

    Pakai sebiji tomato dah boleh hilangkan sunburn ya

    Itu langkah selepas kena suburn

    Ada eloknya sebelum kita p bawa sekali lotion SPF

    Sunblock untuk halang kena suburn

    Mencegah sebelum kena kan

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 20. 2014

      dema suka pergi mandi mandi heee selalu mana pernah begini hik..hik..

      “gara2 tak tutup aurat tu yang tang badan, tangan tengkuk belang2 hik..hik..” 😉

      lain kali wajib beli nd bawa . thnks 🙂

      Reply to this comment
  2. mai has

    Aug 19. 2014

    kena mandi tomatolah nampaknya selepas berjemur…hehehe

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    Aug 19. 2014

    Terima kasih Suri. Boleh guna petua guna tomato untuk mengatasi masalah sun burn

    Reply to this comment
  4. Ammar

    Aug 19. 2014

    Terima kasih atas perkongsian info berguna ni. Memang best lah blog Suri ni. Banyak petua-petua berguna

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 20. 2014

      sama-sama…

      terkadang saya rasa perlu keluar dari kotak entri jenis maklumat.tapi terkadang tak mampu.. 😉

      Reply to this comment
  5. anif

    Aug 19. 2014

    Sunburn ni masalah biasa bagi penunggang motorsikal. Bagus juga kalau boleh guna tomato 🙂

    Reply to this comment
  6. Denaihati

    Aug 19. 2014

    baru tau boleh guna tomato, takde masalah tertelan…tak memudaratkan.

    Reply to this comment
  7. walet aloevera

    Aug 19. 2014

    infonya sangat keren gan

    Reply to this comment
  8. Hafizul

    Aug 19. 2014

    Wahhh ada guna juga yer tomato ni..hehe..terima kasih kongsikan..emm terbaik lah suri..mesti seronok kan dapat ke sini..best la tengok air kolam tu..ish terliur laaa..haha

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 20. 2014

      ah..bestlah alah pk kalau ada masa blh mai sini bawa anak mandi tentu seronok sesekali tak apa heee..mandi laut pun boleh heeeee..

      ya tomato benda mudha cari. tapi bahan lain boleh juga dekat atas tu 😉

      dah..dha..joM !

      Reply to this comment
  9. ohcikgu

    Aug 19. 2014

    Fuhh..macam itu rupanya ye. Hehe..

    Reply to this comment
  10. puteri kasih

    Aug 19. 2014

    guna tomato pun boleh ye…ok kalau kena sunburn bolehlah cuba..hehe

    puteri sihat…suri apa khabar? Wah pergi bercuti hujung minggu ye 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 20. 2014

      haa..lain bahan boleh juga dapat dekat rumah heeee… ya ci coba punya 😉

      bagus heee..hari ini ceria walaupun mengantuk sebab tidur lewat hee…

      sahaja ikut suami sekejap 😉

      Reply to this comment
  11. Myra Jay

    Aug 20. 2014

    Baru 1st time dengar petua guna tomato ha..

    Teringat dulu masa study buat aktiviti kayak, terus muka gelap..
    mcm2 produk pemutih try..hehee

    Reply to this comment
    • Suri

      Aug 20. 2014

      hee yelah kalau gelap mana kita selesakan..uh..anak suri kulit cerah tahu bila buka baju nampak kesan gelap ketara dekat badan heeee..

      cubalah katakan dpt meredakan mengurangkan kesan terbakar pd badan 😉

      Reply to this comment
  12. Myra Jay

    Aug 20. 2014

    Suri, pasal FM tu, yes myra pernah baca sebelum2 ni..

    Tapi!! asben sendiri gugel Universiti yang dikatakan buat kajian psl magnet tu, tp tak ada.
    Takdak pun research psl magnet menyebabkan kanser..
    Wallahualam

    Reply to this comment
  13. Faarihin

    Aug 21. 2014

    Selalu jugak kena sunburn ni sebab tak rajin sangat nak pakai losyen2 ni. hehe. =)

    Reply to this comment
  14. onlajer

    Aug 21. 2014

    oh pakai buah tomato jer rupanya

    Reply to this comment
  15. Ezlaila

    Aug 21. 2014

    Wahh satu petua yang sememangnya murah dan mudah diamalkan. Thanks for sharing Suri 🙂

    Reply to this comment
  16. Mummy Dina

    Aug 21. 2014

    teringat kes anak-anak sunburn masa gi lost world of tambun hari tu..memang rentung habis..mana taknye, mandi daripada pukul 11 sampai kul 6 petang..

    Lepas ni kalau gi mandi manda lagi boleh la try tips Suri ni..:)

    Reply to this comment
  17. TehR

    Aug 24. 2014

    kalau tak dapat cari tomato
    jangan pulak ada yang pakai sos tomato 😀

    Reply to this comment
  18. Nurul Fazreen Othman

    Oct 29. 2014

    thanks for sharing the tips..dh lumur tomato nk mandi dgn ais pulak

    Reply to this comment
  19. Erfan

    Jan 08. 2015

    ambil masa brapa hari ya utk putih?

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2015

      dalam masa seminggu jugalah uh…ia akan surut juga tapi makan masa juga tengok juga teruk mana gelap kulit kita berapa lama jemur atas matahari terik uh..

      Reply to this comment
      • atikah

        Aug 20. 2015

        maksudnya kena pakai tomato hari2 ke sampai sunburn hilang ya suri??

        Reply to this comment

Leave a Reply