Ranting Suri Jamu Tubuhmu !

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Kenali dengan nama manja Apium graveolens. Ehem..beberapa bulan yang lepas Suri membaca satu artikel katakan Ranting Suri ini manfaat untuk tubuh.

Doa Pengasih

Ah tidak percaya mari kita baca sedikit maklumat tentang si daun sup, ranting suri atau lebih kenali sebagai daun saderi.

  • Merupakan sejenis sayuran yang memiliki batang yang lembut serta kaya dengan zat besi, fosforus, natrium, kalium, karotena, vitamin A, B-Kompleks  C dan magnesium.

Cakoi Double Kaya! Kaya!

  • Katakan penawar untuk menurunakan kadar darah tinggi seseorang dengan cara memotong sedikit daun sup ini kecil-kecil, tambah bersama dengan sedikit air dan gula  dan kemudian tumbuk halus. Amalkan meminum minuman ini selama tiga hari sekali.

  • Dapat mengubati keracunan akibat berpunca dari pada terpijak paku berkarat maka cara ini dapat menghentikan pembiakan kuman merbak ke dalam saluran luka, salur air kencing kenali sebagai septicemia. Unsur seperti garam galian yang terdapat dalam daun sup ini juga katakan mampu membantutkan pembiakan kuman serta-merta.

Untuk pengalaman Suri pula menyediakan daun sup ini dengan mencuci dan merebuskan dalam periuk bersama empat cawan air selama lebih kurang sepuluh minit. Kemudian tapis air tersebut dan sejukkan dalam peti ais seketika. Biasanya waktu pagi selepas minum air suam Suri akan minum air rebusan daun sup ini. Alhamdulillah bulan lepas dan bulan ramadhan ini terasa badan lebih ringan, sistem pembuangan lebih baguh.

Keseluruhan gambar google

Perkara yang Suri alami juga air kecing kita akan bertukar sedikit warna bahkan bau air kencing juga turut menghasilkan bau kurang enak. Menurut buku yang Suri baca ia membantu membersihkan saluran buah pinggang kita bahkan mampu membuang segala toksid dan bahan kimia yang tidak perlukan oleh tubuh akan buang melalui sistem pembuangan air kencing. Menurut kenyataan doktor kawan baik Suri juga perkara ini amat galakkan untuk kita melakukannya bagi menjaga kesihatan dan kebersihan jantung kita.

Jubah Kembang Payung

HARAP MAKLUM!! Ini adalah hasil dari apa Suri lakukan. Pada para pembaca anda nasihatkan mendapatkan rawatan selanjutnya untuk berjumpa dengan doktor yang berkaitan. Wahualam.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

36 Responses to “Ranting Suri Jamu Tubuhmu !”

  1. farid laham

    Jul 12. 2014

    mesti pahit an??tapi untuk kesihatan,,kurelakan jiwa j laa..haha

    Reply to this comment
    • Suri

      Jul 12. 2014

      tak apa jangan risau tak pahit cuma bau daun aroma sup jer yang kuat heee…tu kene simpan dalam peti ais tak kita rasa lain macam jer heeee

      Reply to this comment
  2. naruto blog

    Jul 12. 2014

    mantap

    Reply to this comment
  3. zara

    Jul 12. 2014

    Wah macam2 manfaat daun sup yer..kene cuba ni air rebusan tu..

    Reply to this comment
  4. Raudzah

    Jul 12. 2014

    Thanks Suri..nanti kita nak cubalah..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jul 12. 2014

      cubalah anda rasa bdan lebih ringan. bab nak makan meegi segera terus mati langsung tak der keinginan heee..

      Reply to this comment
  5. Raudzah

    Jul 12. 2014

    2 X promoted content for you…

    Reply to this comment
  6. Zulham Efendi

    Jul 12. 2014

    saya setuju,kalau mau sehat,alam banyak menyajikan aneka obatnya,seperti yang mbak sebutkan di atas hehehe

    Reply to this comment
  7. Kaio

    Jul 13. 2014

    boleh cuba petua ni.! jemput singgah blog ye! ada artikel baru.

    Reply to this comment
  8. amirulfaiz

    Jul 13. 2014

    Boleh buat ulam tak? Hehe.

    Reply to this comment
  9. Anim

    Jul 13. 2014

    Allahu Rabbi, cahaya…
    saya ni part buat sendiri tu yang M sikit. nak cari yg senang, telan kapsul saja..
    tapi kalau terdesak, petua cahaya ni boleh jadi panduan

    Reply to this comment
    • Suri

      Jul 18. 2014

      mudah jer daun sup baru berapa ringgit dah boleh dapat seikat rebus le beberapa minit tapi dan minum heee

      Reply to this comment
  10. Denaihati

    Jul 13. 2014

    boleh letak gula aikit ke…heeee.
    bagus cuba untuk kesihatan dan murah belanjanya.

    Reply to this comment
  11. Ismail N

    Jul 14. 2014

    Daun saderi tu nama lain nya ‘ranting suri’? wah tak tahu lak. Kira next time kalau kawe makan daun saderi kira makan ranting suri lah? 😀

    Reply to this comment
  12. Ezlaila

    Jul 14. 2014

    Hebat juga khasiatnya ya, terima kasih atas perkongsian ini Suri 🙂

    Reply to this comment
  13. Hazmin Hamudin

    Jul 14. 2014

    Wah.. Suri sudah ada ranting sendiri ye. Hehe.

    Reply to this comment
  14. Myra Jay

    Jul 16. 2014

    Owhh, nama ranting suri ye.. baru tau..

    Tapi MJ penah gak try buat air dengan daun saderi mix dgn epel hijau kot..

    Reply to this comment
  15. Mazni Azmi

    Jul 16. 2014

    Assalamu’alaikum Wrmbth,

    Banyak rahsia alam dari herba dan rempah ratus ni kan.

    Terima kasih kerana berkongsi 🙂

    Reply to this comment
  16. hafizmd

    Jul 17. 2014

    Ooooo…saderi..igt pokok ape td..hehe..

    Sedap daun saderi ni..mmg pakcik2 jiran ckp bgus utk turunkan hbp

    Reply to this comment
  17. Mummy Dina

    Jul 18. 2014

    la..ingatkan tumbuhan apa la tadi..1st time dengar nama lain bagi daun sup/saderi ni..tq ye for d info..:)

    Reply to this comment
  18. TehR

    Jul 18. 2014

    macam pernah nampak je
    tapi tak tahu apa namanya

    Reply to this comment
  19. Mazni Azmi

    Aug 18. 2014

    Pertama kali baca pasal ranting suri ni

    Tajuk artikel ni macam misleading je sis

    rupa rupanya pasal jamu untuk tubuh badan.

    Sekarang ni makan jamu tak pahit macam dulu kan. Boleh makan supplemen dalam bentuk kapsul.

    Telan je. Senang dan mudah dibawa kemana mana

    Reply to this comment

Leave a Reply