Doa Mustajab Dan Cara Mudah Membuang Tabiat Anak-Anak

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Anak merupakan satu anugerah yang Allah berikan pada pasangan yang telah berkahwin. Ia anggap sebagai sebuah taman bunga segar jika kedua ibu bapa berjaya memupuk nilai iman baik dalam jiwa anak-anak sejak dari kecil lagi.

Jom Buat Bun, Pau & Pizza Buntal Ala Ketam Batu!

Namun tanpa kita sedar dalam menerjah arus kemodenan kita sering terlepas pandang sehingga kita pula mencorakkan anak itu dengan apa kita kehendakkan sehingga naluri si anak dalam keadaan tertekan.

Anak-anak bila berada dalam gelung emosi yang tidak stabil mereka secara tidak langsung mempunyai tabiat buruk yang terkadang ibu bapa sukar untuk mengikisnya dalam diri anak itu sendiri.

Cakoi Pasar Malam Sedap Dan Lembut

Mungkin ada orang berpendapat perhatian yang kurang maka atas dasar itulah anak-anak mudah berlaku biadab terhadap mereka.

Ada juga katanya mereka hanya mencari rezeki dan menajalankan tanggungjawab sahaja terhadapa anak-anak. Maka soal tabiat buruk anak-anak di pandang sebelah mata. Pada hakikatnya perkara inilah kita sebagai ibu bapa harus perbetulkan jika ia tidak baiki dari sekarang pasti pada masa akan datang tingkah-laku buruk akan lebih memburukkan lagi keadaan.

Ya. Sebagai ibu bapa kita rancak berdoa untuk kesejahteraan diri, suami, anak, kedua ibu bapa, ibu mertua dan sebagainya namun pernahkan kita berdoa meminta padanya sesungguh hati memberikan Dia penunjuk iaitu jalan untuk kita cuba memperbaiki tabiat anak kita sendiri dengan melakukan solat sunat istikharah dan supaya kita ibu bapa dapat mengenal setiap peribadi anak-anak.

“Ya Allah. tolonglah berikan aku ilham untuk aku mengenali anak-anakku yang sebenarnya…”

“Doa yang mustajab datangnya dari doa seorang ibu yang melahirkan anak-anaknya..”

“Berdolah untuk anak-anak kerana mereklah harapan untuk mewangikan taman syurga anda sana”

Langkah-Langkah Gojes Membuat Jubah Empayar

Ingatlah bantuan selain dari nasihat dan rangsangan setiap umur anak-anak memang amat berbeza untuk kita kenali mereka moga-moga selepas dari panduan ini kita lebihkan lagi meminta pertolongan dariNya Maha Kaya. Kerana Dia sahajalah yang tahu apakah kehendak dan mengetahui cara terbaik jalan untuk menyelesikan segala masalah kita.

Wahualam.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. kata-kata ibu juga satu doa. jangan sampai kita terlepas cakap yg bukan2 pada anak…
    kalau bukan dikabulkan Allah on the spot, mungkin satu masa nanti, doa kita dimakbulkan. doa yang baik2 saja…

    • ialah kalau geram kita cakap amboi…biasa jer dia…selalu ibu bapa akan ckp tak dengar ya apa orang cakap..anak sukar buat muka selamba. hii..

      kalau si ibu ayah terlepas bicara segera mohon doa tarik kata2 tu segera.itu kita takutkan..

  2. mana ibu bapa yang tak sayangkan anak-anak..yang tak sayangkan anak tu langsung tak ada hati tak perasaan… yang sayangkan anak pastinya akan doakan segala kebaikan.

  3. anak2 memang tanggungjawab ibu bapa..jika kita tidak mendisiplin mereka siapa lagi yang boleh kita harapkan…menabung KKBOX sini..

    Regards,
    -Strider-

  4. Setiap yang keluar dari mulut ibu itu doa..malah melalui berfikir dan terdetik pun ibu-ibu mampu menghantar aura positif atau negatif kepada anak..so be carefull with tongue n though..peringatan untuk saya sendiri 😉

  5. pendidikan dini untuk anak2 nantinya akan berguna saat mereka dewasa nanti,terutama pendidikan moral,sekarang banyak orang dewasa yang punya moral yang buruk di akibatkan tidak mendapatkan pendidikan akhlak sejak mereka masih kecil

  6. antara waktu mustajab berdoa.. sebelum tido.. masa anak mamai.

    Masa anak mata bergerak laju.

    Fasa REM

    Rapid eye movement. Masa ni usap ubun2 dan sebutkan apa2 yang baik.

    Buat berterusan. Insyaallah akan masuk dalam minda separa sedar dia