Pengalaman Mencabut Gigi Geraham Bongsu Bawah Berlubang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Mencabut gigi bukan satu perkara yang amat aku sukai. Sebab rasa dan nikmat itu bagai telah di tarik kembali olehNya. Jika anda sebelum ini tidak pernah memakai cermin mata tapi bila wajibkan memakainya seperti hati anda akan berkata “masih belum besedia” tapi dalam pada masa yang sama anda perlu redha. Kiranya begitulah yang akuΒ  alami tika itu.

Banyak perkara yang di lalui sebelum aku mengalami sakit gigi. Permulaan dua tahun lepas hanya buat “cuci dan membuang karang dalam gigi” sahaja. Lepas itu ingatkan gusi aku tidak akan sakit dan membengkak lagi. Tapi kenyataan itu hanya penyedap hati. Dua tahun berlalu kini kembali lagi apabila gigi bongsu aku sakit saban hari sehingga mengganggu kehidupan aku tidak seperti berseri kembali. Pendek kata semua kerja yang ingin lakukan termati begitu sahaja gara-gara sakit gigi.

Mudah Membuat Bun Panas Pakej 3 dalam 1

Perjumpaan dengan doktor pada 6/6/2014 membuatkan hati aku berharap pagi itu gigi bongsu aku akan dapat dicabut serta-merta tapi sayangnya klinikΒ  pergigian Dr. Foo Sdn. Bhd kata aku wajib buat temu janji terlebih dahulu dan tak boleh nak jumpa doktor terus.

Perasaab hampa aku pergi pula klinik pergigian H.S. Randhawaa syukurlah di sana aku boleh berjumpa dengan doktor dan sempat jugalah dia membuat pemeriksaan gigi untuk aku seketika. Selesai berjumpa apa lagi awak wajiblah menghulurkan duit untuk bayaran ubat yang di bekalkan. Katanya semasa perjumpan gusi saya masih dalam keadaan bengkak bahkan dia menyarankan saya memcabut gigi bongsu pada waktu pagi itu lebih baik dan mudah. Jadinya aku akur dan masih bertahan lagi. Hurn..habiskan ubat yang bekalkan kemudian hari berikutnya terus jumpa doktor dan cabut itu sahajalah ayat yang sering berligar ligat dalam kepala otakku seperti skrin di pawaganΒ  rancak berlangsung.

Langkah-Langkah Membuat Baju Kurung Riau / Pahang

8/6/2014 pergi ke klinik doktor lagi tapi sayang sedih tidaklah terkata bila saya sudah benar bersedia dan meninggalkan baki ubat keadaan jiwa saya makin remuk apabila proses kebasan suntikan jarum tiga cucuk masih menunjukkan kedaan gusi saya tidak menampakkan kesan untuk reda. Sekejap di cucuk, kemudian periksa dalam gigi lebih kurang dalam lima minit doktor restkan saya katanya untuk tengok gusi saya kembali ok. Kemudia benda ini berlarutan sehingga tiga kali.

Aku balik dalam keadaan hampa sungguh-sungguh. Maka seperti kata doktor pertemuan kali ketiga perlu di lakukan manakala untuk ini punya perjumpaan aku cas rm60.00 sahaja.

4/7/2014 meraup mukalah berkali-kali. Asal ada sahaja orang yang datang masuk ke dalam klinik gigi mulalah saya menggedik tanya awak dekat sini buat rawatan apa eh? aha..sempat jugalah saya menemuduga ada juga yang katanya pertama kali datang ke sini ceh.. πŸ™

Jeng..jeng..

Sebagai seorang blogger yang tak boleh duduk diam sejak gigi bongsu sakit di bubuh ubat katanya serbuk bunga cengkih isi dalam lubang gigi sakit masih berkira-kira sama ada mahu mengekalkan gigi bongsu ini terus atau terus sahaja tampal kekal. Mana tidaknya sebab doktor yang kacak punjabi itu kata 50% sahaja saya boleh jamin. Pergh!!!

Setelah beberapa bulan aku mengoogle aku sudah dapat jawapannya laman ini.

Bukalah gigi bagai luasnya terbentang lautan hindi ehek..

Padahal lidah aku sahlah tidak duduk diam asyik terketar-ketar sahaja. Agak lama juga untuk aku biasakan keadaan supaya lidahku duduk diam. Permulaannya satu jarum di suntik di bahagian gusi. Kedua jarum tajam suntik lagi terasa ngilu jugalah namun aku tarik sahaja nafas dalam-dalam. Jarum seterusnya ketiga suntik lagi subahanallah ini sungguh terasa cucuk bahagian pipi rasanya.

Serius menitik gak air mata perempuan yang bernama Ummu..

Ha..

Ok doktor kacak cakaplah rasa kebas atau tak. Sebab kalau aku rasa pipi dan lidah aku tak kebas sahlah aku tak boleh jalani rawatan cabut gigi bongsu dengan jayanya lagi. Lagi satu kalau kali ini misi mencabut gigi masih gagal juga gua cakap sama lu gua wajib buat temujanji next minggu. Wahhh!!

Dia umpil gigi geraham aku bahagian kiri. Lepas itu dia cuba gali gigi bahagian kanan pula. Mujurlah ubat bius kebas tahap dewa aku dengan berani sempat membuka mata dari awal hingga habis gigi cabut. Perkara tak menahan bila pembantu doktor gigi memegang kepalaku haa..manakala doktor pula kata bertahan.

Tab..aku rasa gigi sudah selamat cabutlah. Lepas itu barulah doktor kata dah lamalah gigi awak selamat. Agaknya bius kuat sangat tak. Aku hanya senyum dan tak boleh kata apa cuma aku hanya mampu buat isyarat tangan two peace jer dekat mereka. Akhirnya dari mulut jenis ramah-tamah aku terdiam sebab doktor itu dah hampir sesakkan dalam mulut aku dengan mengisi kapas putih empat segi. Rasa sungguh rimas dan nak termuntah hendaknya.

Balik itu sahlah aku agak terhuyung hayang jugalah tapi still boleh senyum dekat kerani depan. Syukur dua jam berlalu aku dapat lalui dengan rasa gembira sekali. Dari itu aku mulai rajin menggosok gigi, berlisteri selepas makan dan sebelum tidur. Namun begitu aku tetap hadapai puasa sampai je akhirnya aku berjaya berbuka. Amin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    • mungkin gigi amirul jenis gigi tenggelam kot itu rumit dan ada sesetengah gigi di potong satu persatu dna amik masa agak lama.wahulam.

      ipoh biasa kalau tampal gigi tak thu berapa tapi utk bersihakn gigi, cabut gigi suktur biasa, gigi bongsu/gerham jenis tak tenggelam dan tak perlu belah dua selalu kira sebatang catu rm60 sahaja. kalau bab cucci gigi anggaran dalam dalam rm60 alau banyk karnag dalm rm70

  1. Biasanya geraham pendek yang sebabkan geraham bongsu xde space nak membesar..tu yang sebabkan radang dan membengkak..kalau tengah sakit memang doc tak boleh cabut sebab darah banyak berkumpul kat situ..so doc akan bagi ubat untuk redakan sakit..saya dulu tak kene cabut geraham tu, cuma kene operate buang daging yg terlebih di sekitar gigi tu..seram juga hehe

    • ah itu sakit lebih.saya lepas dah habis bius langsung tak rasa sakit gigi lagi. semua kembali ok cuma masa berbukan dan bersahur saya makan bubur sahaja. setakat ini gigi saya belum kena potong sebiji-sebiji, terbenam , menyongsang.syukurlah…

      mungkin setiap berlaku itu ada himaknyakan πŸ˜‰

    • kalau cabut gigi kekal habis bius gigi akan sakit. saya baru buat tak rasa sakit pun cuma masa doc cucuk jarum jer rasa sakit..

      payah tapi kalau gigi sakit apa rasa kena harung jugakan bro ab πŸ™‚

    • sakit sangat sakit tapi serius tak sakit pun cuma masa sakit masa dia cucuk jarum bius kebas yang terakhir yang tu sakit.masa cabut tak rasa apa -apa sampai gigi habis cabut lepas habis ubat bius hilang keadaan gigi saya masih tak sakit.cuma pastu kena makan bubur sahaja πŸ™‚

  2. akak pernah jumpa doktor gigi sampai sana langsung tak buka mulut..sampai doktor cakap nak suntik di paha…sampai sudah akak tak buka mulut…last-last balik rumah tanpa check gigi pun…takut punya pasal.

    • itu cerita masa tahun berapa sis ema heee..kalau masa anak-anak memang satu nostalgia sungguhkan..

      tapi dewasa kena hadap kalau tak buang atau cuci apa patutsusah kita nak buat kerja, tidur dengan aman asyik melayan MR gigi sahaja heee πŸ˜‰

      P/S:TERIMA KASIH BLOGGER sebab sudi kongsikan pengalaman and mencabut gigi di blog saya. hargai sangat-sangat πŸ™‚ thnks yea πŸ˜‰

  3. tahniah suri sudah berjya menyahkan gigi yang sakit nyutt nyutt tuu…

    sy pernah cabut gigi geraham di klinik gigi di Puchong. menangis2 tak tertahan sakitnya. besar pulak tu giginya sehingga gusi perlu dijahit kerana luka sedikit besar

    sekarang ini sedang menahan gigi geraham dr dicabut juga sejak hampir 3 tahun dah ni. ambil painkiller, hilang juga sakitnya. berlubang pun sakit juga. aduii…

  4. Salam… kenapalah Suro cerita pasal cabut gigi, pasti nanti terseksa dorang nak pergi klinik gigi. Sakitnya bolehlah tahan utk dibuat kenangan. Moga lepas ini tiada lagi doktor boleh cabut gigi Suri….