Cara Kukuh Menjahit Butang Baju Empat Lubang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sudah lama nak kongsikan menjahit butang baju empat lubang. Hari demi hari tak tertendang entrinya ini hee..makanya apalah salahnya Suri berkongsi seni menjahit butang baju dengan betul.

Silang Kaki Jahit Jubah Princess Cut, Empayer Cut or Baju Melayu

Sebelum ini awak main cucuk benang bawah kain ikat mati dan kemudian buat langkah silang berbalas tiga kali dan kaedah yang sama silang sebelahnya lubang yang sedia ternganga itu balas tiga kali dan terus matikan haaa.

Adoi…aieeee..

Baju Pesak Betawi Cun!

Bagaimana menarik bukan heee..insyallah bisa coba untuk menjahit pada bahagian dada jubah, lengan baju, baju kemeja sure jadi buat yah πŸ˜‰

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    • itulah kalau bahagian butang baju lelaki selau dalam banyak yang berbaris itu akan ada satu dua biji yang tertanggal aha.ganas sungguh eh πŸ˜‰

    • haa..ini kalau bab skema lagu ini itu pun kalau tak mo buat hadap dua tiga kali butang baju asyik tertanggal jer heee πŸ˜‰

  1. adooii..memang kalau berbelas kali silang tu sayalah..
    rupanya senang sangat langkah yang dishare..tqvm

    p/s memang teringin nak jumpa tapi tule, ada je aral kita nak dating kan?

  2. Thanks suri..zara ni kan plg la malas menjahit..lepas kawen je mesin jahit berabuk terus..skarang ni kalau seluar suami tetas dan tertanggal butang je jahit..kerap juga butang tertanggal..bolehla cuba tips suri pula..