Cara Mudah Membuat Cucur Pisang Buntal

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Suasana petang yang damai dan menyeronokkan akan lebih meriah jika waktu tersebut kita dapat berkumpul bersama keluarga. Kalau kata kita tidak dapat keluar rumah pada hujung minggu memadai sahaja cukup bagi kita mengeratkan lebih eratkan kasih sayang bersama keluarga dengan hanya membuat juadah simple seperti cucur pisang buntal!

Jahit Baju Melayu + Seluar

Cucur pisang buntal tahap pemalas selalu saya buat hi..hi..hi..sebabnya saya menggunakan bahan apa yang ada di dapur sahaja kecuali encik sotong, puan panda err.. wajib ada pisang ahak..itulah pengerasnya 😉

Berani Ker Buat Jahit Baju Kurung Riau/ Pahang + Kain Lipat Batik

Mari Suri kongsikan cara mudah membuat cucur pisang buntal versi cahayacinta aha..

Bahan:-

  • Pisang masak
  • Tepung gandum
  • Gula pasir
  • Garam
  • Air + ais ketul/ air sejuk dalam peti ais
mesti buat punya!

Cara Mudah Membuat Cucur Pisang Buntal

Cara mudah membuat cucur pisang tahap garing dan gebuh:-

  1. Kupas dan lenyekkan pisang.
  2. Lenyek dengan sudu, senduk ker apa sahajalah yang boleh bisa hempapkan sekutu pisang itu ya ah..
  3. Kemudian curahkan kilang gula pasir pada pisang tersebut. Tapi sebelum tu korang wajib hancurkan pisang tadi tu betul-betul lumatlah ya. Kalau pisang itu masih ketul-ketual lagi serius tak akan best masa nak makan tadi 😉
  4. Masukkan tepung gandum sesuai mengikut berapa banyak pisang yang di gunakan.
  5. Kemudian sedikit-demi sedikit masukkan air paip/ air masak dan sedikit ais sejuk dari peti ais untuk seimbangkan gula dan air itu menjadi sebati. Akhir sekali perasakan dengan garam.
  6. Panaskan minyak dalam kuali dan luncurkan cucur..cekodok dalam kuali. Biar bagi cekodok itu tenggelam ok 😉
  7. Sedia untuk makan:)

Tips: Membuat cucur pisang cara simple, cucur pisang rangup, cucur pisang rangup, cucur pisang buntal sekalipuntidak terhad pada bahan utama gula pasir anda juga boleh pelbagaikan dengan menukarkannya dengan gula merah, milo ataupun serbuk koko.

Buntal?

Sebab cucur ini menggelembung dan membulat macam ikan buntal dah..

Cerita Saya Membuat Pau Ultra Ungu

Jomlah cuba pelbagaikannya lagi resepi anda. Setakat ini Suri dah buat lebih dari tiga kali heee.. Inilah salah satu cara mudah untuk kita memikat selera suami dan semestinya anak-anak yang asyik memilih menu makanan sahaja.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

29 Responses to “Cara Mudah Membuat Cucur Pisang Buntal”

  1. sobrimansor

    Jun 18. 2014

    Tetiba berbunyi pulak perut nih. Lapo…. lapo…. hehehe

    Reply to this comment
  2. ema

    Jun 18. 2014

    feberet anak akak ni..kadang-kadang tengah malam pun suruh buat cekodok.

    Reply to this comment
  3. Raudzah

    Jun 18. 2014

    first time dengar nama pisabg buntal…he..he

    Reply to this comment
  4. Raudzah

    Jun 18. 2014

    tak ada rezeki lah dear tgh hari ni..semuanya biru..lain kali ya..

    Reply to this comment
  5. Raudzah

    Jun 18. 2014

    Aik..tiba-tiba pulak ad u mobile…rezeki tu..

    Reply to this comment
  6. akubiomed

    Jun 18. 2014

    Memang boleh layan buat minum petang bersama famili.

    Reply to this comment
  7. zik

    Jun 18. 2014

    Sedap makan petang2 nih.. Hujan2 .. Menusuk kalbu

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 18. 2014

      ini sedap di hadap zik itulah kalau dalam rumah ada pisang masak eh kalau tak der payah gak nak buat juga nih

      Reply to this comment
  8. brohantu

    Jun 18. 2014

    Ingatkan pisang yang buntal, rupanya cucur yang buntal..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 19. 2014

      aha,,,sebab pisang ini lepas goreng macam ikan buntal..dan bulat memang puas di makan berkali-kali.. 😉

      tapi say atak reti nak tangkap ikan buntal heeee

      Reply to this comment
  9. Denaihati

    Jun 18. 2014

    cekodok pisang gebu macam ni makan panas-panas dengan kopi memang terangkatlah…

    Reply to this comment
  10. Hero Borneo

    Jun 19. 2014

    memang layan ..time tengok bola nie!

    Reply to this comment
  11. Hafizul

    Jun 19. 2014

    Emm saya buat tak pernah nampak garing..jadi lembik aje..

    Reply to this comment
  12. hafizi

    Jun 22. 2014

    kenapa pisang buntal? tapi tengok teringin kat cucur pisang mak dikampung halaman,,

    Reply to this comment
  13. myrujukan

    Jun 24. 2014

    waaa nak nak, dah lama saya x pekena cucur pisang nih

    Reply to this comment
  14. Mummy Dina

    Jun 26. 2014

    tgk pic ni..teringin la plak..mane nak cari cucur buntal ni tengah2 mlm cam ni..;)

    Reply to this comment

Leave a Reply