Ikan Keli Masak Jambu Batu !

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Suri tidak begitu gemar makan ikan keli. Baik masakan ikan keli goreng kunyit, ikan keli goreng sambal, ikan keli goreng berlada, ikan keli bakar apatah lagi jika ia di sajikan dalam menu berkuah seperti ikan keli masak tempoyak,  ikan keli masak lemak cili api memang Suri tidak pernah nak menjamah silap hari bulan apa yang Suri makan bakal terluah kembali huhu..

Tidak bermakna Suri katakan kurang berminat membawa maksud Suri tidak mengambil port dalam menu ikan keli tapi benda inilah yang selalu Suri hadap muhii…

Kelas Menjahit RUMAH!!

Kitaran pertumbuhan ikan keli

Kitaran pertumbuhan ikan keli

Oklah ada satu petua yang ingin Suri kongsikan pada ibu, suami pendek kata untuk bakal mempelai yang kacak dan cun itu bagaimanakah cara mudah untuk menghilangkan lendir dan bau hanyir ikan keli.

Gambaran dalaman suktur ikan keli

Gambaran dalaman suktur ikan keli

Antara jenis-jenis ikan keli yang boleh didapati adalah:-

  1. Ikan Keli kayu

  2. Ikan Keli Bunga

  3. Ikan Keli Eksotika

  4. Ikan Keli Limbat

  5. Ikan Keli Mata Kati

  6. Ikan Keli Rusia

  7.  Ikan Keli Afrika

  8. Ikan Keli Jeram

  9. Ikan Keli Hutan

Bahan menghilangkan lendir dan bau hanyir ikan keli:-

  • Beberapa helai daun jambu batu
Daun jambu batu

Daun jambu batu

Cara-caranya:

  1. Ambil beberapa helai daun jambu batu dan lumurkan pada badan ikan keli tersebut.
  2. Kemudian cuci dengan air sehingga bersih. Insyallah lendir dan bau hanyir ikan keli akan hilang.

Pola Baju Hari Raya – kami bak pelangi

Menghilangkan lendir dan bau hanyir ikan keli ada banyak cara tapi terpulanglah pada anda bahan apa yang ingin anda gunakan 😉

Psttt…Apakah menu makanan ikan keli kesukaan anda? Ada petua ikan keli jemputlah kongsikannya bahagian komen ye. Terima kasih 🙂

 Kredit gambar ini dan sini

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

43 Responses to “Ikan Keli Masak Jambu Batu !”

  1. puan pink

    Jun 03. 2014

    kite selalu buat goreng garing2 je, pastu makan dgn air asam 🙂

    Reply to this comment
  2. Hafizul

    Jun 03. 2014

    Wahh terbaik Suri..lendir tu yang tak tahan..tapi saya suka makan ini ikan..anak pun suka…

    Reply to this comment
  3. IK Tia

    Jun 03. 2014

    tak pernah merasa lagi.

    Reply to this comment
  4. Ismail N

    Jun 03. 2014

    Kalu ikan ni, kawe prefer masak lemak cili padi ehhh..

    Reply to this comment
  5. Fiza Rahman

    Jun 03. 2014

    1st time dgr keli masak jambu batu…hehehe…

    Tapi saya suka keli goreng berlada.

    Reply to this comment
  6. SobriMansor

    Jun 03. 2014

    Tengok gambar ikan keli masak tempoyak tu, tetiba plak perut ni berbunyi. tolong!!!!! saya lapar!!!!! hehehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      tak boleh tolong sebab jauh ni kalau nak berikan hanya kredit gambar froon google sahaja saya ambil hiiii 😉

      Reply to this comment
  7. ema

    Jun 03. 2014

    Akak pun memang yang tak makan ikan keli. Satu hari jiran tengah bakar ikan keli sekali dia kasilah seekor ikan keli bakar…dah dibagi takkan tak ambil pulakkan. kan kecil hati pula..sedangkan akak dan suami tak makan. Bila tiba berbuka puasa, akak rasa…sekali bukan rasa habis seekor akak makan sorang-sorang. memang sedap..dan sekarang akak dah makanlah ikan keli yang bergoreng…yang berkuah tak cuba lagi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      hai akak dah mula jatuh cintan.kawa saya kta masak goreng sambal pun sedpa juga pastu potong bawang besau heee..

      puasa dekat boleh borong ikan ini lebih sikit yer 😉

      Reply to this comment
  8. Raudzah

    Jun 03. 2014

    kita suka ikan keli salai…sedap..

    Reply to this comment
  9. Raudzah

    Jun 03. 2014

    sorry dear..its’ ll bluebird

    Reply to this comment
  10. puteri kasih

    Jun 04. 2014

    ikan keli masak jambu batu…resipi baru ciptaan suri..hehe. Puteri suka masak lemak cili api 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      sebab petua ini nak hilangkan lendir pakai daun jambu batu itu yg sahaja saya gabungkan heee 😉 barulah sangat

      Reply to this comment
  11. Sis Vee

    Jun 04. 2014

    sis dah biasa guna tepung gandum utk hilangkan lendir … feveret masak cili padi atau pecal … perghhh … makan nestum menjelang pagi …

    Reply to this comment
  12. Hero Borneo

    Jun 04. 2014

    ikan keli memang sedap…lebih lagi yang ditangkap dalam hutan!

    Reply to this comment
  13. faizal

    Jun 04. 2014

    Ikan keli memang favorit saya

    Reply to this comment
  14. ezuddin

    Jun 04. 2014

    kalau ikan keli tu ganti ikan yang seangkatan dengannya pun mesti sedap kan?

    Anyways, thanx

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      boleh sahaja tak salah pun heee..suka ikan sebelah dan ikan parnag uh sedap eh..lari dari tajuk pula heee 😉

      Reply to this comment
  15. Strider

    Jun 04. 2014

    ikan keli merupakan ikan yang saya tak boleh makan..mungkin sebab dulu mula2 makan selalu dapat yang hanyir kot..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      dia tengok cara orang itu buang lendir agaknya. kalau bela selalu bau lebih kuat wahualam

      Reply to this comment
  16. Nurul

    Jun 04. 2014

    Terima kasih, perkongsian yang sangat menarik.

    Reply to this comment
  17. akubiomed

    Jun 04. 2014

    Untunglah bagi mereka yang gemar makan ikan. 🙂

    Reply to this comment
  18. TehR

    Jun 05. 2014

    bestnya makan keli
    lebih2 lagi bila dapat keli kat sawah

    Reply to this comment
  19. Denaihati

    Jun 05. 2014

    iwak lele ni masak sambal pun sedap, goreng garing pun sedap. baru tau boleh cuci guna daun jambu batu, tapi daun tu pun susah nak dapat…heee. biasa ikan sungai basuh pakai limau nipis je atau asam jawa.

    Reply to this comment
  20. brohantu

    Jun 05. 2014

    tengok macam sedap jer

    Reply to this comment
  21. Mai Has

    Jun 06. 2014

    Saya mmg penggemar ikan keli tegar.bila masak tu bengang juga ada lendir2 tuh.sekarang dah ada penyelesaiannya. terima kasih suri!:_)

    Reply to this comment
  22. Norasikin

    Jun 06. 2014

    Ayah saya pun tak suka ikan keli. Geli katanya. Kemudian dia dapat tahu, kebanyakkan fishball dan fishcake yang dijual dipasaran menggunakan ikan keli sbb keli ni kalau dah terlebih besar, susah nak cari pasaran. Jadi keli yg besar dijadikan fishball atau keropok. Sejak tu, fishball pun dia tak makan termasuklah yong tahu. Bila sekali-sekala saya buat yong tahu dsb, ayah akan makan dengan bersungguh-sungguh!

    Reply to this comment
  23. Ummi Hanie

    Jun 07. 2014

    ikan keli sedappp suri tahu… lebih2 lagi masak sambal.. aduhhh.. goreng garing2 pun sodap

    asalnya saya tak berapa suka juga dan geli nak bersihkan keli ni. lawan juga perasaan tu dgn bayangkan keli yg dah dimasak.. yummm sedap…

    mak sy mencuba masak kari keli, sedap juga rasanya seakan kari sembilang 🙂

    Reply to this comment
  24. aimannajmy

    Jun 09. 2014

    salu kalo ikan keli kat restoren amik yang bakar je huhu.. ada sambal2 skit celah2 insang tu.. sodap

    Reply to this comment
  25. Bali Tour

    Jun 24. 2014

    Nampaknya Sedap
    Terima kasih atas recipenya 🙂

    Reply to this comment
  26. aisyah

    Jul 10. 2014

    meleleh air liur tgk ikan keli.. hehe…

    Reply to this comment
  27. resep makanan

    Oct 10. 2015

    wah, kayanya enak banget tuh …

    Reply to this comment

Leave a Reply