Panduan Dan Cara Menjahit Baju Kurung Bayi Buat Ke Beli Dah Siap?

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hai semua panduan dan cara menjahit baju kurung bayi buat ke beli dah siap? Bagaimana telah bersediakah anda untuk membuat baju kurung tradisional kain susun tepi, baju kurung moden kain kipas belakang, baju kurung riau/pahang kain lipat batik dan baju melayu dan seluar? atau jubah empayer cut barangkali 🙂

Isyh..korang ini asyik ikut kelas menjahit jer sampai bila cubalah belajar menjahit baju kurung mudah dengan berdikari sendiri itukan lebih mudah:-

  • Jimat masa untuk korang yang ada anak kecil atau jenis yang asyik tak done sahaja haa..
  • Wang ringgit yelah nak keluar rumah memang sudah menjadi kejadian biasa untuk anda tapi leceh tak kalau anda nak belajar menjahit akhirnya tempat yang anda nak pergi itu jauh. Pendek kata ia luar dari kawasan tempat tinggal andalah. Tak ker berkecai impain anda itu dari bernafsu terus kendur semata-mata nak belajar menjahit punya pasal. Aha satu lagi jimat petrol atau tambang anda tahu tak. Mustahillah korang nak ke kursus tu jalan kaki kot. Melainkan korang jenis rajin bersukan aku tabik springlah 😉 Ya, kehidupan memerlukan kesihatan yang baik.

..aku jenis tak suka kesesakan lalu-lintas nak-nak lagi tempat yang aku tak biasa.- serabut ho..

Panduan Dan Cara Menjahit Baju Kurung Bayi Buat Ke Beli Dah Siap?

yeAH makin hampir!

Kalau orang tanya baju kurung bayi buat ke beli dah siap aku pilih buat sendiri. begitu juga kalau orang kata

“..kau belajar menjahit ini semua dekat mana?

“..Aku akan lebih senang hati dan bergembira menjawab aku belajar  sendiri melalui  ebook”

Adakah membeli ebook sesuatu yang kepelikkan?

Bagi aku tak. Sebab ebook yang best korang boleh belek benda ini bila-bila masa tanpa perlu talian internet. Best dah download kau boleh buka dan  terus belajar cara betul mengambil ukuran baju, cara memotong pola baju kurung bayi dan seterusnya pelajari teknik memotong kainnya sekali yer tak. 😉  Pendek kata dua perkara berjalan serentak tak susah mana pun.

..Kalau aku rasa rumahku naik air insyallah benda ini akan selamat sebab ebook aku ini duduk dalam email 🙂 jadi taklah pening kepala nak keringkan buku yang basah.”

..Nak sedap aku bukukan ia  jadilah ia sebuah buku yer tak ahaaa..bolehlah anak or cucu cicit aku ulangkaji kelak 😛

Panduan Dan Cara Menjahit Baju Kurung Bayi Buat Ke Beli Dah Siap

Yes!! siap dengan jayanya

Beli ebook panduan dan cara menjahit baju kurung dan kemudian belajar menjahit darinya bikin panas jer boleh ker?

Alah asal orang buat dadah, bikin bom tu boleh jer ikut youtube tanpa guru lagi haa..memanglah boleh tapi bermasalah sikitlah dekat situ apabila benda yang korang tidak mengikut standard dan teknik yang betul silapnya makan diri sendirilah.

Begitu juga dalam kaedah kita belajar dan membuat baju secara online terkadang susah nak faham sebab tak semua “rahsia” yang mereka ada mereka nak kongsikan kepada kita dengan begitu sahaja ye tak. Silap hari bulan kain yang anda beli itu tersalah potong ataupun tersilap ukuran tak ke sesalnya kesudahannya.

So tak ada hal bagi aku ikut ebook panduan dan cara menjahit baju kurungini sebijik demi sebijik dan terus menjadi melainkan korang jenis yang malas, kedekut dan jenis yang tidak mahu berusaha sendiri.

Saya tak ada basic langsung dalam bab jahit-menjahit ini.

Orang yang tiada asas langsung dalam menjahit inilah perlu ambil ilmu panduan dan cara menjahit baju kurung ini. Kalau orang yang dah tahu buat apa nak belajar teknik yang betul. Tapi kalau nak juga tahu “penggerasnya” juga silakan 🙂 . Bagi aku kalau setakat korang nak buat baju kurung main agak-agak jer ambil ukuransendiri or buat baju pelanggan sesedap rasa silap hari bulan orang yang nak menempah baju dekat anda pun naik tocang.

..tak salah korang belajar teknik dan cara melakar pola dengan  cara betul dan hasilnya baju yang di pakai sedap di sarung. Bukankah kaedah homemade baju kurung sendiri yang terbaik dari anda akan membuatkan pelanggan akan berani menambah oder dengan anda kembali.

Jadi apakah punca anda untuk malas sedut ilmu yang harga tak cecah pun rm100?

PAKEJ lengkap membuat pelbagai jubah, baju kurung & baju melayu

Dapatkan panduan dan cara menjahit baju kurung bayi dan dewasa  sini.

Mak nak poslaju kain pasangan lagilah..sob..sob..sob..kalau jiran hantar aku cas sepasang dengan harga double boleh? haaa..

p/s:Beli baju mahal korang sanggup berhabis duitkan. Walhal pada  hakikatnya membeli ebook ini lebih dari 1001 jenis helai baju korang boleh bikin tau.

Terima kasih awak-awak yang comel sebab sudi ke belog saya. Memang rindu nak balas jejak kembali. Tunggu eah..;)

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

35 Responses to “Panduan Dan Cara Menjahit Baju Kurung Bayi Buat Ke Beli Dah Siap?”

  1. Denaihati

    May 31. 2014

    baby pakai baju kurung memang comel, tapi sekejap je dah mintak bukak…panas agaknya.

    Reply to this comment
    • Suri

      May 31. 2014

      carikan sahaja kain kapas yang original punya heee.bju kurung baby tak semestinya lengan tangan dia perlu labuhkan he…mungkin bby kena ambil masa lama2 dia akan selesa.

      Reply to this comment
  2. Arman

    Jun 01. 2014

    Aku dan isteri sekarang tegah cari baju raya secara online. Boleh tahan juga harga utk 2 pasang (baju melayu+kurung). Masalah nya bila beli online ni, kualiti kain tu ya kita tak tahu. Biasanya adik yg buat. Tapi tahun ni, dia dah sarat mengandung twin baby, tu yg terpaksa beli yg siap.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 05. 2014

      hee…beli mahal kalau buat memang murah sebab kita buat dan beli kain sendiri.cubalah belajar tak rugi mana pun akan datang dha mahir sudha boleh buat baju raya untuk tahun hadapan lagi 😉

      Reply to this comment
  3. zik

    Jun 01. 2014

    dah dekat puasa dan nak raya.. tempahan mungkin semakin banyak nih…

    Reply to this comment
  4. Raudzah

    Jun 01. 2014

    salam hujung mingggu Suri..

    Reply to this comment
  5. Raudzah

    Jun 01. 2014

    Volkswagen for you…

    Reply to this comment
  6. akubiomed

    Jun 01. 2014

    Bayangkan menjahit baju kurung bayi lebih rumit dari baju kurung dewasa.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 03. 2014

      itu suah tentu sebab saya pernah lakukannya berturut-turut sebelum ramadhan lagi 😉

      Reply to this comment
  7. wazy

    Jun 01. 2014

    Semakin hampir dengan bulan Ramadhan dah ni,mesti Kak Suri sibuk menerima tempahan menjahit

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 03. 2014

      bukan saya sahaja malah tukang jahit mula sibuk bagai nak letak jawatan pembantu jahitan heee 😉

      Reply to this comment
  8. puteri kasih

    Jun 02. 2014

    Selamat malam suri…wah makin sibuk menjahit yer 🙂

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Jun 02. 2014

    jom kita rehat sekejap minum nestum lepas tu boleh jalan-jalan cari kain lagi naik volks 🙂

    Reply to this comment
  10. Hero Borneo

    Jun 02. 2014

    saya suka cara Suri..belajar guna ebook!

    Reply to this comment
  11. Anim

    Jun 02. 2014

    dari dulu nak belajar. masa je tak izinkan. walaupun hanya sekuntum bunga dalam keluarga berempat kami..terfikir tau suri bila dapat cucu nanti..la ni, asyik beli baju ready made saja. tailor asyik bertukar sebab asyik berpindah. teruja juga nak buat baju kurung sendiri. rasa2 melalui ebook, bolehke kak berjaya?

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 03. 2014

      hee.buat untuk sendiri dan anak bolehlah.kalau kita ada panduan mustahil kita tak boleh buat dengan betul.melainkan kita buat tanpa buku…guru benar-benar berpengalaman heee..

      belajar tak salah sebab ini ilmu dan tak rugi kalau kita nak juga tambah pendapatan lagilah di galakkan.

      tak semestinya untuk anak perempuan sahaja baju melayu pun boleh bekajar jugakan untuk khaskan anak lelaki 🙂

      saya boleh jadi sis anin mesti lebih pandai dari saya punya 😉

      Reply to this comment
  12. Ismail N

    Jun 02. 2014

    Wah! raya dah dekat ni.. Boleh buat bisness jahit baju kurung ni Suri 😀

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 03. 2014

      bolehlah sangat bro kalau mahu ambil tempahan dekat adik beradik pastu jiran eh 🙂

      Reply to this comment
  13. Hafizul

    Jun 03. 2014

    Ya..ebook ni memang menarik..jadi, kepada mereka yang berkaitan, sila beli dengan senang hatinya..hehe

    Reply to this comment
  14. Sya Isya

    Jun 03. 2014

    minat nak menjahit, tapi tak reti. kat rumah mesin pun xde. huhu. so beli siap aje

    Reply to this comment
    • Suri

      Jun 03. 2014

      cuba buat asas dulu tak susah mana pun.saya mula2 terkial juga bila biasa potong kain semua dah jadi normal senyum2 lagi duit masuk 😉

      Reply to this comment
  15. Fiza Rahman

    Jun 03. 2014

    Boleh amik upah jahit baju baby lpas ni suri ☺

    Reply to this comment
  16. Moms Avenue

    Jun 12. 2014

    Hahaha.. Perumpamaan buat dadah guna youtube tu terbaik!! 🙂

    Insya Allah bila dah jadi Wahm nanti nak belajar menjahit plak.. Tambah kemahiran..

    Reply to this comment
  17. hafizi

    Jun 16. 2014

    sekarang lelaki pun dah pandai menjahit… perkongsian yg menarik

    Reply to this comment
  18. aisyah

    Jul 10. 2014

    mcm susah je suri. hihi.. xpe2.. blajar slow2..hehe

    Reply to this comment
  19. Noriza Rahman

    Mar 24. 2015

    Kalau dah pandai jahit baju anak mesto syok kan?

    Reply to this comment

Leave a Reply