Orang-Orang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Orang-orang atau orang-orangan merupakan  sesuatu benda yang mirip seperti manusia yang digunakan untuk menakutkan haiwan secara lazimnya burung daripada menghampiri sesuatu sawah atau ladang.

Suri tiada pengalaman membuat patung orang – orang. DIY orang-orangan pun jauh sekali heee..

Baju comel hadiah untuk awek

Apalah agaknya yang menarik sangat perkataan orang-orang ini sampai ke sini di carinya perkataan itu dalam blog Suri aeh. Masih teringat dua tahun yang lalu apabila pertama kali Suri ke Kedah melihat orang-orang sungguh “segak” terpacak tengah bendang di simbahi pancaran sinaran matahari terik.

Alahi mujurlah bukan manusia tapi orang-orang sahaja.

Mungkinkah  ini yang di maksudkan orang-orang :-

Orang-orangan sawah yang mana satu menarik perhatian anda?

Pakej Buat Pelbagai Jubah

Siapa di sini pernah membuat orang-orang sawah? Boleh tak anda ceritakan serba-sedikit pengalaman tersebut di bahagian komen. Terima kasih 😉

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

26 Responses to “Orang-Orang”

  1. paridahishak

    May 15. 2014

    dulu banyak nmpak orang di sawah padi…la ni dh xkelihatan lagi…

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2014

      agaknya sawah padi makin pupus. Sayang bila ia telan zaman kemodenan bila banyak bangunan di bina susah nak jumpa sekarang hanya sebahagian tempat sahaja sawah padi maish dapat di kekalkan rentak dan tradisinya

      Reply to this comment
  2. Denaihati

    May 15. 2014

    samalah takde pengalaman bersawah dan buat orang-orang, orang-orang sekarang mungkin dah ada bunyi agaknya…

    Reply to this comment
    • Suri

      May 15. 2014

      itulah best kalau ada pengalam begitu. Kampung saya dulu ada sawah pagi sekarang tinggal petak sawah terbengkalai. Mana mahu hidup cuaca sering panas agaknya itu tak sesuai lagi pun anak-anak mudah sudha kari ke kota besar 🙂

      orang-orang ada bunyi maksudnya kena pasang robot ker?

      Reply to this comment
  3. Strider

    May 15. 2014

    duduk kat KL nie memang susah skit nk jumpa orang2..hehehe..tapi kalau ikut gambar, orang orang hello kitty tu nampak menarik gak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    Reply to this comment
  4. akubiomed

    May 15. 2014

    Dulu kelihatan banyak. Sekarang ini berkurangan. Ada yang mengunakan burung hantu untuk mengatasi masalah haiwan perosak.

    Reply to this comment
  5. ema

    May 15. 2014

    dulu selalu kena usik dengan orang-orang ni bila lalu depan sawah padi…

    Reply to this comment
  6. Raudzah

    May 15. 2014

    Comelnya orang-orang ni..

    Reply to this comment
  7. zara

    May 15. 2014

    dulu saya sangat takut dengan orang-orang..tapi orang2 dekat kampung saya lain, baju je topi xde..lagi scary kan hehe

    Reply to this comment
  8. zik

    May 15. 2014

    Orang2 masih ada dekat tempat sawah sini..

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    May 15. 2014

    orang-orang yang hello kitty tu comel..hehehe

    Reply to this comment
  10. puteri kasih

    May 15. 2014

    baru nak warm up enjin bw..singgah ketuk sini dulu…hamper darlie vanish dan whisper…hehehe

    Reply to this comment
  11. FAIRUS MAMAT

    May 15. 2014

    SALAM.. SINGGAH MELAWAT.. NOT BAD.. TERBAIK BLOG NI.. PELBAGAI INFO..

    Reply to this comment
  12. azwan

    May 16. 2014

    sekarang dah tak banyak sawah padi ada orang-orang. kenapa? tak tahulah

    Reply to this comment
  13. Firdaus Azizi

    May 16. 2014

    Saya pernah nampak orang-orang jenis canggih. Boleh gerak kan tangan untuk halau burung. Hehe…

    Mungkin sebab burung zaman sekarang pun dah semakin maju 😛

    Reply to this comment
  14. Hero Borneo

    May 19. 2014

    contoh terbaik orang kampung yang kreatif..

    Reply to this comment
  15. Kamal Mustafa

    May 20. 2014

    Terkonang cerita P.Ramlee Musang berjanggut.

    Reply to this comment

Leave a Reply