Sampanku Hanya Pelepah Betik

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sampanku hanya pelepah betik. Bolehkan ia dibentuk dan diwujudkan. Ayuh mari membaca selanjutnya sehingga tamat. Kalau boleh jangan terkejut sudahlah.

Pernahkah anda alami masalah ketuat ataupun kutil. Tahu tak ketuat ini merupakan sejenis penyakit kulit yang mudah berjangkit.

Rupa bentuk keadaan kulit ketuat?

Keadaan ketuat akan keluar dan membentuk seperti timbulan yang keras pada permukaan kulit. Ia akan menjadi sedikit keras dan berkutil. Ketuat terhasil disebabkan oleh virus dan mampu menjangkiti orang lain sekiranya dibiarkan berlarutan.

Ketuat adalah sejenis virus Human Papilloma (HPV) yang boleh merebak melalui sentuhan. Pada kebiasaannya kulit yang dijangkiti akan bertukar menjadi bengkak, menjadi kasar dan keras.

Bahagian yang sering dijangkiti ketuat

    • Tangan
    • Jari
    • Kaki.

Suri teringin nak kongsikan satu sahaja petua cara mudah untuk menanggalkan ketuat.

Bahan-bahan:-

      • Pelepah betik

Cara-caranya:-

Titiskan getah yang terdapat pada pelepah betik pada kawasan yang bermasalah. Lakukan ia beberapa kali sehingga ia mengering dan luruh dengan sendiri.

Jika sahabat Suri ingin kongsikan petua yang lain persilakanlah. Kalau nak bercerita tentang pengalaman terkenan ketuat amatlah di galakkan ๐Ÿ˜‰ .

p/s: Tidak pernah membuat sampan menggunakan pelepah betik pun uh..

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

44 Responses to “Sampanku Hanya Pelepah Betik”

  1. Raudzah

    Apr 17. 2014

    Ooo macam tu ya suri..rasanya masa kecil dulu ada kena..he..he. Tak ingat macam mana boleh hilang..

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 17. 2014

      saya ada tapi tak pasti kene kencing katak ke apa tapi serius berkuti masa zaman sekolah lagi. apa saya buat lupa agaknya saya buang cubit pakai tangan.asal tumbuh saya cubit dan kikis haaaa.. ๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ™‚ lama2 dia ilang

      Reply to this comment
  2. Raudzah

    Apr 17. 2014

    Cursor mania & voucher satu Malaysia for you..

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    Apr 17. 2014

    Rupanya ada cara tradisional untuk menghilangkan ketuat.

    Reply to this comment
  4. zik

    Apr 17. 2014

    Kalau biarkan, lama2 dia membesarkan… Dah cabut keluar darah nanti dia tumbuh lagi.. Akan dalam darah masih hidup..

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 17. 2014

      kalau membesar saya tak pasti.dulu pernah terkena macam ini saya gatal tangan tak selesa.asal tumbuh saya buang hee..pastu kalau rajin pi berendam kt belakang umh saya ada laut harap2 mati kuman bagai tu. sekarang tak ada lagi hee..tak ingat itu apa cuma memang ada tumbuh jelah. itu pun dah mana masa anak dara lagi heee

      Reply to this comment
  5. UpProfits

    Apr 17. 2014

    Dgr2 boleh beranak pinak..betul ke?

    Reply to this comment
  6. bimbel online

    Apr 17. 2014

    haduh whats wrong of that, is it danger?

    visit our link
    http://www.ilmci.com

    Reply to this comment
  7. myrujukan

    Apr 17. 2014

    memang berilmiah betul entry nih, good, kalau suri jadi penulis di blog saya nak x, untuk artikel yang berilmiah macam ni, saya bagi RM4 untuk satu artikel

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 17. 2014

      sumbat mana ilmu kita baca kita selidik pengalaman mungkin itu lebih afdal pastu tambah dengan gambar ๐Ÿ™‚ erm….

      Reply to this comment
  8. Denaihati

    Apr 17. 2014

    sekarang jarang dengar ketuat ni, masa kecik-kecik pernah kena kalaiu tak silap, lama dah….

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 17. 2014

      kalau susah dengar bermakna orang kita bagus jaga kebersihan. saya google kalaiu tapi tak jumpa nama sakit tu dengan terperinci

      Reply to this comment
  9. zool

    Apr 17. 2014

    bagus ni.. pernah juga ada ketuat

    Reply to this comment
  10. puteri kasih

    Apr 18. 2014

    lom pernah ada masalah ketuat ni…

    suri..kalau buat sampan dari pelepah betik..hanyut nanti..hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 18. 2014

      ๐Ÿ˜‰ hiii tak semua orang alaminya

      ia hanyut tapi dha test ke lum buat kapal ni pakai pelepah betik? ๐Ÿ™‚

      Reply to this comment
  11. puteri kasih

    Apr 18. 2014

    untuk my sahabat..downy, digi dan rio ๐Ÿ˜€

    Reply to this comment
  12. mrhanafi

    Apr 18. 2014

    baru tentang info ini..cara lain ialah balut dengan selotap supaya bahagian ketuat tidak cukup oksigen untuk membolehkan sel-sel mati!

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 18. 2014

      yalah letak kapas uh…ada-ada sahaja ๐Ÿ˜‰ semua orang nak rawatkan kalau boleh nak cepat sembuh dan tak mahu ada benda yang tumbuh dekat kulit.wahualam

      Reply to this comment
  13. Faarihin

    Apr 18. 2014

    Maklumat yang bagus. Selalunya tak pernah pun nak ambil kisah sangat pasal ni. Tapi lepas baca, memang kena berjaga-jagalah pasal ketuat ni. Tapi harap sangat tak kenalah. =)

    Reply to this comment
  14. Sis Vee

    Apr 18. 2014

    sis pernag ada ketuat ni kat ibu jari tangan . bila satu hari ada student lelaki tegur … rasa malu lah sgt . sis cuma ketipbhn yg keras tu dgn ketip kuku sampai ketuat tu habis aka dah x de kesan … downy n yes di hari jummat yg mulia utk suri .

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 18. 2014

      ha belasah je akhirnya dia akan mati.melainkan kalau kita tak buat apa2 nanti dia akan lagu tu juga suka bertenggek.

      benda tak salah kalau timbul pada kulit tapi biasalah sesetengah orang mana selesa ada jer “kerja tangan gatal2 “nak membuang. eeeeeh

      Reply to this comment
  15. Bahrain

    Apr 18. 2014

    Tak tahu pula ada petua macam ni, sebelum ni saya ambik ketip kuku potong kulit ketuat sampai berdarah, kalau tumbuh balik potong balik macam biasa barulah hilang. Sekarang ni dah tak ada.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 18. 2014

      ah,,saya selalu buat begitu sudah berapa lama tak ingat masa zaman sekolah heee… btw kena buangkan kalau tak rasa tak selesan.asal tumbuh buang lagi dan lagi lama-lama dia hilang

      Reply to this comment
  16. faizal

    Apr 18. 2014

    saya juga pernah dengan hal ini, tapi sampan berpelepah betik tidak pernah dengar lagi.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 18. 2014

      haaa,,yelah terima kasih faizal dan rakan lain atas pengalam pernah alami benda ini masa dulu-dulul

      sahaja saya letak perkataan “sampan” heee bagi menarik orang nak membacanya

      Reply to this comment
  17. zara

    Apr 18. 2014

    baru tau ketuat tu sejenis HPV..thanks for sharing..

    Atasi Masalah Kolesterol Secara Semulajadi

    Reply to this comment
  18. Mizz Aiza

    Apr 18. 2014

    alhamdulillah rasanya aiza belum pernah kena ketuat lagi setakat ini.. terima kasih di atas perkongsian tips ini suri.. tambah lagi 6kali tabung colgate untuk suri..

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 19. 2014

      syukur semua terima dengan baik.kalau tak best itu buang hee kalau tali lalat sayang bunag nak ada dekat pipi comel2 jer tahi lalat.

      Reply to this comment
  19. Ammar

    Apr 19. 2014

    Artikel yang dicari-cari. Kebetulan sejak beberapa hari ni kaki saya tiba2 je ada ketuat. Nak cuba petua ni lah.

    Reply to this comment
  20. Norasikin

    Apr 20. 2014

    Dah besar ni tak de pulak ketuat. Masa kecik dulu selalu kena kat tapak kaki. Masa tu saya hiris je dengan pisau lepas tu cungkil dengan pensel. Berdarah jugak tp nyampah punya pasal, saya korek jugak.
    Sekarang dah ada ubat sapu dijual di farmasi. Cepat je tanggal dan susah nak muncul semula.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 22. 2014

      apa nama ubat itu kongsikanlah heeee. ๐Ÿ™‚

      masa kecil kita akan jadi berani nak buat itu ini dah besar rasa takut mudah sahaja mampir heee… ๐Ÿ˜‰

      Reply to this comment
  21. ema

    Apr 21. 2014

    terima kasih suri atas petua ni.

    Reply to this comment
  22. profhariz

    Apr 21. 2014

    Kembar sy kena ketuat jenis ni. InshaAllah kena kongsi dengan beliau.

    Reply to this comment

Leave a Reply