Coptotermes Formosanus

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Siapa antara kalian kenal benar dengan si coptotermes formosanusCoptotermes formosanus selalunya akan membuat sarang di dalam tanah tempat yang lembab, dingin dan terlindung ataupun kayu isyh tempat lain dia suka jugalah tapi kurang  berkenan katanya.

Anai-anai boleh merosakkan perabut seperti almari, rak, dan juga pintu, pakaian, buku, dokumen, pakaian, syiling, dinding rumah dan lain-lain lagi.

Apa menu makanan utama coptotermes formosanus?

Ya, sudah pastilah  ia bersumberkan kayu. Maka tidak hairanlah sekiranya mereka-mereka  ini suka merosakkan kayu.

Tahukan anda sumber kayu amat cukup berfaedah kepada ekosistem hutan kerana tanpa mereka bermakna  penghurai kayu dan daun-daun di permukaan tanah kawasan hutan tidak akan lupus seperti yang anda lihat di kawasan persekitaran hutan.

Sedarkah anda bahawa kira-kira 10 peratus daripada anggaran 4,000 spesies (kira-kira 2,600 telah dikenalpasti) merupakan serangga perosak adalah datangnya dari kaum mereka!

Busut anai-anai

Busut anai-anai

  • Tahukah anda anai-anai askar kepalanya berwarna merah, mempunyai tanduk/cangkuk di hujung kepalanya. Fungsinya adalah untuk mencari lokasi makanan mereka, mengawal terowong dan juga laluan anai-anai agar tidak dicerobohi
  • Manakala pekerja anai-anai pula kepalanya berwarna pucat. Tugasnya membawa makanan untuk permaisuri anai-anai.
  • Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan berupaya menghasilkan 30,000 telur setiap hari. Di katakan si ratu tidak boleh keluar dari sarangnya kerana alah pada cahaya. Jika permaisuri ini terkena pancaran cahaya matahari ia akan mati.
permaisuri ana-anai

permaisuri ana-anai

Koloni anai-anai terdiri daripada permaisuri, raja, pemangku permaisuri, pemangku raja, pekerja, tentera dan peninjau. Jika permaisuri mati, pekerja lain boleh bertukar menjadi permaisuri tetapi saiznya tidak besar seperti permaisuri asal. Pada musim tertentu pemangku permaisuri dan pemangku raja akan tumbuh sayap dan dan terbang mencari kawasan baru untuk membuat sarang baru.

Pernah anda berjumpa dengan Coptotermes formosanus atau lebih di kenali sebagai anai-anai. Bagaimana mana pula dengan kelekatu adakah anda rasa ia sama sepsis?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

36 Responses to “Coptotermes Formosanus”

  1. mrhanafi

    Apr 14. 2014

    baru tahu nama saintifik bagi anai-anai..

    Reply to this comment
  2. ema

    Apr 14. 2014

    nama saintifik anai-anai bukan main susah…tp pengjahanam barang kat rumah memang kerjanya.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      itu kerjaya Tuhan dah berikan pada dia sabau jelah kita boleh usir dan meniti sabar

      Reply to this comment
  3. onlajer

    Apr 14. 2014

    susah betul nak sebut nama saintifik anai – anai nih

    Reply to this comment
  4. Raudzah

    Apr 14. 2014

    Wah..hebat namanya suri..Tak ku sangka anai-anai rupanya..

    Reply to this comment
  5. Raudzah

    Apr 14. 2014

    Isi dua tabung untuk suri…

    Reply to this comment
  6. akubiomed

    Apr 14. 2014

    Baru-baru ini habis bingkai pintu dikerjakan oleh anai-anai.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      dia suka makan kayu. itu memang manu dia uh. bro ab tak cari cara untuk hapuskannya?

      Reply to this comment
  7. Akmal Zaidi

    Apr 14. 2014

    Info menarik pasal anai-anai…

    best…

    banyak yang baru tahu

    Reply to this comment
  8. KesumaANgsana

    Apr 14. 2014

    pergh nama sains benda alah ni kemain lagi.. seroius KA geli tgklah

    Reply to this comment
  9. Sis Vee

    Apr 14. 2014

    dah sah jadi kilang anak . klu manusia mau mati tu melahirkan setiap hari … besar sungguh ratunya kan …

    Reply to this comment
  10. ajumohit

    Apr 14. 2014

    susahnya hati ini kalau spesis ni singgah di rumah, mintak dijauhkanlah 😉

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      ya sebaba sekarang cuaca lembab tapi insyallah kalau rumah jenis batu susah sikit nak buat sarang.wahualam.

      Reply to this comment
  11. Anim

    Apr 14. 2014

    mmm…tak padan nama melayunya, pendek saja, anai-anai, haha..
    saya pun baru tau anai-anai ni tak buat kerja dalam suasana bising. dia suka suasana senyap. sebab tu kalau rumah ditinggalkan, sure dia mari punya

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      he ..dia kerja penuh teliti dan berkerja sama tak pernah curi tulang heee..masing -masing jalankan tanggungjawab dengan begitu baik sekali.

      ruamh jenis kayu atau rumah sejuk lembab dia sukalah

      Reply to this comment
  12. puteri kasih

    Apr 14. 2014

    baca tajuk entri tadi..ingatkan apa, rupanya anai anai yer. Anai-anai memang laju boleh menjahanamkan barangan rumah kalau tak dikawal .

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      mesti merawat dengan betul kalau tka sayang rumah hui..

      akhirnya di ketahui itu adalah cik, madam anai-anai dah 😉

      Reply to this comment
  13. puteri kasih

    Apr 14. 2014

    ada rio untuk suri… ketuk dua kali 🙂

    Reply to this comment
  14. Denaihati

    Apr 15. 2014

    belum pernah tengok live ratu anai-anai melainkan dari gambar dan documentari. rasanya kalau kena gigit dengan askar memang sakit.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      er setahu saya ia boleh gigit manusia saya terbaca google tapi sekali imbas. insyallah kalau saya jenis tak lupa akan cari lagi 😉

      kalau jumpa nak buat apa ?

      Reply to this comment
  15. noesuhaimi

    Apr 15. 2014

    mmg x tau la nama saintifik anai2…baru tau…hehehe…x pasti plak…kelekatu sama spesis ke tak ngan anai2 ni..

    Reply to this comment
  16. myrujukan

    Apr 15. 2014

    blog suri ni memang selalu menghadirkan artikel ilmiah yang padat pada minda, hehe

    Reply to this comment
  17. Fiza Rahman

    Apr 16. 2014

    geli tgk anai2.

    Reply to this comment
  18. faizal

    Apr 16. 2014

    maklumat yang bagu..teringat masa dahulu rumah kami terpaksa di renovasi kerana banyak tiang dimakan anai-anai

    Reply to this comment

Leave a Reply