Ulat Air ? Kutu Airlah Duduk Lepak Di Bawah Kulit Kaki Gua

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hampir seminggu ibu jari kaki Suri gatal-gatal. Ada kata gatal sebab Suri suka keluar masuk bilik air. Asal selesai Suri memasak di dapur Suri suka mandi, nak solat pun Suri suka mandi apa lagi itu yang kaki sering alami masalah gatal-gatal dan di katakan  kaki ini telah di makan oleh ulat air! bukan tapi kutu air yang duduknya di bawah celah kulit kaki Suri huwaa…

Si dia “itu ulat air”

Suri “ya ker? tak percaya pun”

Si dia “meh sini kaki itu”

Dia dengan kusyuk menilik dan memulakan kerja memicit, mengkempis apa yang sedia membentuk bulat kecil itu lalu di pancitkan gelembung itu satu persatu dengan menggunakan jarum peniti.

Suri “Ouch.. tak nampaklah ulat air keluar

Si dia “ulat tak keluar tapi air ini putih jernih ini yang keluarlah”

Suri “yelah sebab rabun tak nampak ini. Nanti orang google macam manalah rupa ulat air yang makan kaki saya ini hu..hu..” sambil menjuihkan bibir yang sedih meminta simpati hu..hu..

Si dia “ambil krim ini dan sapu”

Suri ” elah takat sapu krim je cari lain tak ada ker uh..kaki saya gatallah..bagilah saya petua ke untung sabut timbul bolehlah saya muat naik dalam blog nanti ahaa….” ketawa yang berdekah memecah ruang tamu

Si dia “Kalau rugi bisa aja sabut itu akan tenggelamkan..kan?”

Suri ” Dah kalau tenggelam bisa aja petuanya ngak jadi deh” menepuk dahi tanda protes!

Si dia:

“Bahan-bahan dan cara untuk menghilangkan rasa gatal a.k.a miang akibat kaki di makan ulat air, kutu air dalam bilik air..

Suri “cis…” sambil urut dada yang kian membuak..

  1. Air panas
  2. Garam
Rupanya berbeza mengikut individu

Rupanya berbeza mengikut individu “suri alami macam gambar atas ini. Tapi bahagian yang mengelupas itu tepi ibu jari kaki”

Caranya:-

  1. Satukan bahan air panas dan garam di dalam satu bekas.
  2. Rendam kaki dalam masa 15 minit.

Fungsinya:

Kuman akan cepat mati dan lepas itu barulah sapukan krim 😉

Hoyeh! terima kasih awak!

Nota: Ulat air makan kaki bila goolge rupa ulat air lain penyakitlah. Akhirnya jumpalah gambar yang jelas dan dapatlah tahu rupa bentuk yang di alami Suri lebih kurnag sama. Jawapan “jangkitan kutu  air” atau athlete foot

Serius gatal-gatal bukanlah rasa nak sampai tahap menagis tapi tak selesa. Bab pengelupasan rasa sedih. Sahabat Suri pernah alami situasi  kutu air begini. Mohon di kongsikan. Terima kasih.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

42 Responses to “Ulat Air ? Kutu Airlah Duduk Lepak Di Bawah Kulit Kaki Gua”

  1. aku penghibur

    Apr 10. 2014

    ishh sakit tau kalau kena.. mak dulu selalu kena

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 10. 2014

      mestilah sakit pedih kalau kena air.saya kawasan tepi rasa tak selesalah hu..

      kalau boleh cari penawar mudha dapat dan save bdget 😉

      Reply to this comment
  2. Raudzah

    Apr 10. 2014

    Kita pun pernah kena dulu-dulu..sakitkan..

    isi dua tabung untuk suri..

    Reply to this comment
  3. azwan

    Apr 10. 2014

    kaki nak kena kering tak boleh selalu basah. tempat basah dan lembap ni kuman suka tidoq..hehe..

    Reply to this comment
  4. Fiza Rahman

    Apr 10. 2014

    Siannya suri. Klo bab gatal2 ni memang tak menahan lah. Lagi di garu lagi menggatal jadinya. Tu yg sedap jer garu sampai darah².

    Thanks for the petua. Smoga cpt sembuh.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 12. 2014

      ya sis rasanya kalau semua tak teruk ok lagi tapi cuba nak elakkanlah ini..

      terima kasih

      Reply to this comment
  5. mrhanafi

    Apr 10. 2014

    taruh sahaja antibiotik…dan pastikan tidak selalu digaru walaupun ada rasa gatal….

    Reply to this comment
  6. puteri kasih

    Apr 10. 2014

    mak puteri pernah kena macam tu, sapu krim antibakteria je. Puncanya sebab kaki sentiasa lembab je.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 12. 2014

      ia tapi apa lembab tak tahulah sebab bukannya jari kaki ini rapat-rapat. tulah kalau nak kena tak perlu tunggukan heee

      harap kaki mak ptri sudah sembuh

      Reply to this comment
  7. puteri kasih

    Apr 10. 2014

    Libresse untuk suri…suka tak? 🙂

    Reply to this comment
  8. faizal

    Apr 11. 2014

    rendam dengan air garam mesti pedih

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 12. 2014

      tak pedih sebab geram punya pasal. cuma harap ia akan sedikit berkurangan.

      kalau gigi saya sakit pun atau ada mata ikan tak kisah air garam juga saya hadapkan heee

      Reply to this comment
  9. Hafizul

    Apr 11. 2014

    Biasa mak saya letak ubat gigi colgate aje..alhamdulillah..berhasil..hehe

    Reply to this comment
  10. akubiomed

    Apr 11. 2014

    Semasa duduk dikolej pernah kena. Agak teruk sebab masalah kawan-kawan berkongsi selipar. Ubat Creobic antara yang digunakan untuk merawat penyakit ‘athlete foot’ ini.

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 12. 2014

      thnks bro ab. saya googel. saya masih ingat mak saya punya kaki lagu tu masa dulu kalau sekarang tak perasa pula saya. harap produk itu membantu.

      Reply to this comment
  11. profhariz

    Apr 12. 2014

    Selalu pandang rendah bab-bab macam ni kan. Err.

    Reply to this comment
  12. zik

    Apr 12. 2014

    Pernah kena, pakai ubat krim dekat pharmasi… 2,3 hari dah elok

    Reply to this comment
  13. myrujukan

    Apr 13. 2014

    alamak, seram plak membacanya

    Reply to this comment
  14. Ismail N

    Apr 14. 2014

    Rendam kaki dalam AIR PANAS? Errr betul ke tu? Kalau air suam kawe berani la… 😀

    Reply to this comment
  15. KesumaAngsana

    Apr 14. 2014

    mmg seksa kalu kena ulat air ni.. mmg boleh amalkan petua ni.. satu lagi petua , nak tau, cuci2 bersih2 dan sapukan panau salap je. in shaa allah berkesan. done nuffnang x2 yer

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      ramai kata begitu saya kalau dh hbis ubat sapu baru cari pengganti ubat yang lain. 🙂 terima kasih sis

      Reply to this comment
  16. zool

    Apr 15. 2014

    ada juga kena..
    penah gi air panas dan celupkan..
    lepas tu sekarang kena bagi udara kat celah kaki untuk elak kena lagi

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 15. 2014

      yelah saya sebelum tidur buat.isi garam celup air atau tuang dg air garam baru lega dan berkurang.

      Reply to this comment
  17. Mawardiyunus

    Apr 15. 2014

    uih takutnya,

    Reply to this comment
  18. Suri

    Apr 16. 2014

    apa nak kata heeee..

    Reply to this comment
  19. ajumohit

    Apr 16. 2014

    adui kalau gatal makin digaru makin gatal kan suri

    Reply to this comment
    • Suri

      Apr 16. 2014

      ha saya tak garu sangat , tak gatal tapi ada ubat dr klinik.kalau ikut memang haru heee

      Reply to this comment
  20. wawak

    Nov 26. 2014

    Saya masi lg mngalami jangkitan kutu air ni d bhgn kaki. Rasa2nya mcm betahun2 dah.. beberapa klinik sy dah pegi. Kbykan dr kata “keturunan”.. bosan dah dgr alasan dr yg lebih2 kurang je.. Di sinu sy mohon mndapat share rawatan yg betul sebetul2nya tepat. Kaedah2 spt rendaman airnpanas pun pernah sy buat tp bersifat sementara.. TAK TAAAAAAHAN kalau dah gatal!

    Reply to this comment
    • Suri

      Nov 26. 2014

      sy begitu juga pakai krim jer uh..yg selalu saya buat saya letak satu kain kering depan pintu tandas.satu kain masuk keluar tandas satu kain lap kaki lepas keluar tandas.

      atau ubat jenama “creobic” kata kawan guna sapu 3 kalai bagus.wahaualam.saya nk cari tapi masih belum ada kesempatan. cubalah.kalau masih tak ok jumpalah doc pakar..

      saya harap ia sedikit sebanyak boleh mambantu sis/puan

      Reply to this comment
  21. makasih infonya …

    Reply to this comment
  22. Noriza Rahman

    Dec 15. 2015

    Kaki ni memang kena jaga dengan baik, selalu kutu air memang suka sangat tempat lembap

    Reply to this comment

Leave a Reply