Ulat Air ? Kutu Airlah Duduk Lepak Di Bawah Kulit Kaki Gua

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hampir seminggu ibu jari kaki Suri gatal-gatal. Ada kata gatal sebab Suri suka keluar masuk bilik air. Asal selesai Suri memasak di dapur Suri suka mandi, nak solat pun Suri suka mandi apa lagi itu yang kaki sering alami masalah gatal-gatal dan di katakan  kaki ini telah di makan oleh ulat air! bukan tapi kutu air yang duduknya di bawah celah kulit kaki Suri huwaa…

Si dia “itu ulat air”

Suri “ya ker? tak percaya pun”

Si dia “meh sini kaki itu”

Dia dengan kusyuk menilik dan memulakan kerja memicit, mengkempis apa yang sedia membentuk bulat kecil itu lalu di pancitkan gelembung itu satu persatu dengan menggunakan jarum peniti.

Suri “Ouch.. tak nampaklah ulat air keluar

Si dia “ulat tak keluar tapi air ini putih jernih ini yang keluarlah”

Suri “yelah sebab rabun tak nampak ini. Nanti orang google macam manalah rupa ulat air yang makan kaki saya ini hu..hu..” sambil menjuihkan bibir yang sedih meminta simpati hu..hu..

Si dia “ambil krim ini dan sapu”

Suri ” elah takat sapu krim je cari lain tak ada ker uh..kaki saya gatallah..bagilah saya petua ke untung sabut timbul bolehlah saya muat naik dalam blog nanti ahaa….” ketawa yang berdekah memecah ruang tamu

Si dia “Kalau rugi bisa aja sabut itu akan tenggelamkan..kan?”

Suri ” Dah kalau tenggelam bisa aja petuanya ngak jadi deh” menepuk dahi tanda protes!

Si dia:

“Bahan-bahan dan cara untuk menghilangkan rasa gatal a.k.a miang akibat kaki di makan ulat air, kutu air dalam bilik air..

Suri “cis…” sambil urut dada yang kian membuak..

  1. Air panas
  2. Garam
Rupanya berbeza mengikut individu

Rupanya berbeza mengikut individu “suri alami macam gambar atas ini. Tapi bahagian yang mengelupas itu tepi ibu jari kaki”

Caranya:-

  1. Satukan bahan air panas dan garam di dalam satu bekas.
  2. Rendam kaki dalam masa 15 minit.

Fungsinya:

Kuman akan cepat mati dan lepas itu barulah sapukan krim 😉

Hoyeh! terima kasih awak!

Nota: Ulat air makan kaki bila goolge rupa ulat air lain penyakitlah. Akhirnya jumpalah gambar yang jelas dan dapatlah tahu rupa bentuk yang di alami Suri lebih kurnag sama. Jawapan “jangkitan kutu  air” atau athlete foot

Serius gatal-gatal bukanlah rasa nak sampai tahap menagis tapi tak selesa. Bab pengelupasan rasa sedih. Sahabat Suri pernah alami situasi  kutu air begini. Mohon di kongsikan. Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    • mestilah sakit pedih kalau kena air.saya kawasan tepi rasa tak selesalah hu..

      kalau boleh cari penawar mudha dapat dan save bdget 😉

  1. Siannya suri. Klo bab gatal2 ni memang tak menahan lah. Lagi di garu lagi menggatal jadinya. Tu yg sedap jer garu sampai darah².

    Thanks for the petua. Smoga cpt sembuh.

    • ia tapi apa lembab tak tahulah sebab bukannya jari kaki ini rapat-rapat. tulah kalau nak kena tak perlu tunggukan heee

      harap kaki mak ptri sudah sembuh

    • tak pedih sebab geram punya pasal. cuma harap ia akan sedikit berkurangan.

      kalau gigi saya sakit pun atau ada mata ikan tak kisah air garam juga saya hadapkan heee

  2. Semasa duduk dikolej pernah kena. Agak teruk sebab masalah kawan-kawan berkongsi selipar. Ubat Creobic antara yang digunakan untuk merawat penyakit ‘athlete foot’ ini.

    • thnks bro ab. saya googel. saya masih ingat mak saya punya kaki lagu tu masa dulu kalau sekarang tak perasa pula saya. harap produk itu membantu.

  3. mmg seksa kalu kena ulat air ni.. mmg boleh amalkan petua ni.. satu lagi petua , nak tau, cuci2 bersih2 dan sapukan panau salap je. in shaa allah berkesan. done nuffnang x2 yer

  4. Saya masi lg mngalami jangkitan kutu air ni d bhgn kaki. Rasa2nya mcm betahun2 dah.. beberapa klinik sy dah pegi. Kbykan dr kata “keturunan”.. bosan dah dgr alasan dr yg lebih2 kurang je.. Di sinu sy mohon mndapat share rawatan yg betul sebetul2nya tepat. Kaedah2 spt rendaman airnpanas pun pernah sy buat tp bersifat sementara.. TAK TAAAAAAHAN kalau dah gatal!

    • sy begitu juga pakai krim jer uh..yg selalu saya buat saya letak satu kain kering depan pintu tandas.satu kain masuk keluar tandas satu kain lap kaki lepas keluar tandas.

      atau ubat jenama “creobic” kata kawan guna sapu 3 kalai bagus.wahaualam.saya nk cari tapi masih belum ada kesempatan. cubalah.kalau masih tak ok jumpalah doc pakar..

      saya harap ia sedikit sebanyak boleh mambantu sis/puan