Janda Kaya

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Pernah nampak? Janda kaya ini bukan sebarangan janda kalau sekiranya anda terpesona dek mata saya berani jamin hati anda akan terus mencair jatuh berkocok tiada henti katanya.

Nama sebenar janda kaya adalah mussaenda pubescens atau Mussaenda kalau dalam loghat melayu orang sebut musa indah dia berasal dari keluarga Rubiaceae.

Lakaran mussaenda

Lakaran mussaenda

Tahukah anda pokok janda kaya ini adalah tumbuhan renek yang mempunyai rimbunan bunga yang bersaiz besar dan daunya pula berwarna hijau tua berbentuk sedikit bujur lonjong serta mempunyai urat daun yang dapat dilihat dengan jelas.

Sifatnya yang sering berbunga lebat sepanjang tahun  menyebabkan ia di gelar “janda kaya”.

gambar pokok bunga janda kaya yang rimbun

gambar pokok bunga janda kaya yang rimbun

Jika anda berminat ingin menanam pokok bunga janda kaya a.k.a mussaenda pubescens perkara utama yang perlu anda ambil perhatian adalah:-

  • Memerlukan ruang cahaya yang secukupnya.
  • Saliran air sederhana untuk tujuan pertumbuhan sihat sepanjang tahun.
  • Suhu panas lembab serta tanah yang sedikit gembur berpasir akan menggalakkan daun dan bunga tumbuh lebih lebat.
  • Penjagaan pokok janda kaya di sarankan selau melakukan pangkas  bagi mengelakkan ia tumbuh meliar dari luar kawalan.
  • Mussaenda pubescens boleh membiak dengan menggunakan kaedah keratan batang
gambar keratan batang janda kaya

gambar keratan batang janda kaya

Manfaat janda kaya dari bahagian keratan batang dalam bidang perubatan tradisional katanya:-

  • Mampu membersihkan darah dalam badan
  • Membantu mengurangkan tekanan akibat racun
  • Mengalami pitam
  • Merawat sengal-sengal pinggang

Rumah siapa yang ada pokok bunga janda kaya?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

26 Responses to “Janda Kaya”

  1. wafacw

    Mar 03. 2014

    Selalu nampak kat tepi highway… sekarang baru tahu nama dia ‘janda kaya’… memang minat nak tanam pokok bunga ni… 😀
    So boleh cucuk keratan batang dia saja?

    Reply to this comment
  2. Ada gak. Pokok duda kaya tak de wehhh?

    Reply to this comment
  3. Motivator Kota Malang

    Mar 03. 2014

    trimakasih atas artikelnya yang bejudul “janda kaya ”
    saya kira itu nama seseorang yang tinggal suami . ternyata bunga 🙂

    Reply to this comment
  4. Mizz Aiza

    Mar 03. 2014

    pertama kali aiza mendengar nama pokok ini suri.. macam pernah nampak pokok ini, tapi tak ingat kat mana.. banyak juga khasiatnya ya..

    Reply to this comment
  5. Hazmin Hamudin

    Mar 03. 2014

    Ingatkan orang, pokok rupanya. Hehe

    Reply to this comment
  6. Anuar

    Mar 03. 2014

    Oooo.. Pokok Janda kaya rupanya… Ingatkan ada cerita gosip tentang Janda Kaya… hehehehe..

    Walaubagaimanapun terima kasih di atas perkongsian info… 😉

    Reply to this comment
  7. mrhanafi

    Mar 03. 2014

    fikir apa tadi..rupa-rupanya pokok!

    Reply to this comment
  8. hafiz

    Mar 03. 2014

    tak pernah nampaklah pokok ni

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Mar 03. 2014

    baru tau nama pokok ni..selalunya nampak jual kat nurseri je

    Reply to this comment
  10. Hafizul

    Mar 03. 2014

    Haha..ingtkan apalah tadi..yang ni rupanya janda kaya..pernah nampak gak kat rumah jiran kat kampung tu..hehe

    Reply to this comment
  11. ajumohit

    Mar 03. 2014

    owhh ada ke pokok mcm ni? yang pasti khasiat nya memang baik

    Reply to this comment
  12. Ummi Hanie

    Mar 03. 2014

    pertama kali juga dengar nama pokok ni suri…

    cantik rupanya,,, teringin nak satu di rumah 😉

    Reply to this comment
  13. Green Leaf

    Mar 03. 2014

    Nampak macam berguna juga bunga ni…terima kasih atas perkongsian!

    Reply to this comment
  14. Khairul Zamri

    Mar 03. 2014

    Nama pokok rupanya ingat janda mana dah tadi hehe

    Reply to this comment
  15. diana

    Mar 03. 2014

    ooo..namanya janda kaya ke>>sesuai la dengan namanya..

    Reply to this comment
  16. akubiomed

    Mar 04. 2014

    Teringkatkan ketika kecil. Budak-budak perempuan akan petik bunga ini untuk main masak-masak.

    Reply to this comment
  17. Sis Vee

    Mar 04. 2014

    masa kecil , bonda sis ada tanam pokok nih … sis tanam INTI dan education UK kat sini …

    Reply to this comment
  18. Amran

    Mar 04. 2014

    Rumah saya memang takde pokok ni.
    Camna nak jadikan pokok ni ubat.. Boleh buat ulam ke atau kena proses dulu untuk jadikan ubat?

    Reply to this comment
  19. Mizz Aiza

    Mar 04. 2014

    mula-mula baca tajuk entri suri ingatkan memang nak cerita mengenai janda yang kaya.. hehe.. menabung 1 inti, 1darlie, 1 ikea, 2 singapore air untuk suri.. semoga suri ceria selalu.. 😀

    Reply to this comment
  20. Fiza Rahman

    Mar 04. 2014

    1st time dgr pokok janda kaya ☺☺

    Reply to this comment
  21. Raudzah

    Mar 04. 2014

    Wah exotic namanya…INTI & Agoda for you!!!

    Reply to this comment
  22. Bahrain

    Mar 04. 2014

    Namanya janda kaya rupanya..haha, Banyak bunga lain yang saya sendiri pun tak tahu sangat.

    Reply to this comment
  23. bukit gambang

    Mar 06. 2014

    adakah janda tu kaya sebab jadi usahawan pokok ni?..hoho

    Reply to this comment
  24. mselim3

    Mar 06. 2014

    Assalammmualaikum…suri,

    ini pokok janda kaya… hehehe selalu nampak pokok nie…. tp tak tahu nama…

    mselim3

    Reply to this comment
  25. hanari

    Mar 11. 2014

    Hemm,,saya kira benar-benar seorang janda dengan harta yang berlimpah, ternyata tanaman bunga

    Reply to this comment

Leave a Reply