Resepi Udang Masak Tempoyak Melaka Cara Sempoi

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Den bukan orang Nogori sembilan!

Bukan pula asal orang perok cuma yang benar-bener dari Melakau.

Hari ini blog masakan cahayacinta Suri nak bersiaran menu tempoyak masak udang cara sempoi alah Melaka gitu lagi mudah versi pantas. Pasal itu dalam muka buka katakan ini salah satu masakan boleh main campak-campak haaa..

Udang Masak Tempoyak Perak Cara Sempoi

Udang Masak Tempoyak Perak Cara Sempoi

Mari semak keperluan bahan untuk menyediakan resepi masak tempoyak udang Melaka cara sempoi ini:-

  • Udang kupas kulit bajunya
  • 2 biji cili merah *
  • 3 cili padi*
  • 2 biji bawang merah*
  • 1/2 kunyit hidup ataupun serbuk kunyit
  • 2 keping asam jawa
  • 3 sudu besar tempoyak berasal dari Melaka Perak
  • Sehelai daun kunyit
  • Satu batang serai di ketuk-ketampi
  • Garam
  • 3 gelen gelas air
masak gulai tempoyak udang

masak gulai tempoyak udang

Cara-caranya:-

  • Bahan bertanda ( *) tumbuk halus.
  • 3 sudu besar tempoyak berasal dari perak di ramas dengan tangan sehingga mesra bersama 3 gelas air. Jangan biarkan ia bergentel-gental ya nanti kuah tak nampak cantik.
  • Dalam periuk yang sedia comel masukkan bahan yang bertanda (*) dan di isikan bersama air ramasan tempoyak yang di ramas tadi.

  • Masukkan juga asam keping, kunyit hidup dan serai.
  • Rebuskan sehingga kuahnya mendidih dan masukkan udang dan kacau  sekali-sekala.
  • Masukkan daun kunyit dan perasakan dengan garam.

Resepi udang masak tempoyak Perak Melaka cara sempoi  ini sebenarnya boleh di pelbagaikan menunya. Kalau andai kata anda bukan peminat tegar udang macam Suri boleh sahaja tukarkan pada ikan patin. Nak letak ketam batu bolehlah tiada masalah asalkan ibu si pengerasnya “tempoyak” ada tak ada hallah. Nah belut pun boleh bikin jugalah heee.. 😉 nak mantap akhir sekali letak petai haa..

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

21 Responses to “Resepi Udang Masak Tempoyak Melaka Cara Sempoi”

  1. Raudzah

    Mar 02. 2014

    Salam hujung minggu suri..kita suka makan udang masak lemak..Tempoyak ni jarang makan. Tapi suka jugak especially masak lemak patin..memang best…

    Reply to this comment
  2. Raudzah

    Mar 02. 2014

    INTI & British Council for suri..

    Reply to this comment
  3. Cikgu Bola

    Mar 02. 2014

    memang menyelerakan menu ni 🙂

    Reply to this comment
  4. Aku Penghibur

    Mar 02. 2014

    aduhh memang nampak sedap.. boleh cuba nie

    Reply to this comment
  5. Mizz Aiza

    Mar 02. 2014

    memang nampak sedap suri masak.. tapi aiza bukan penggemar tempoyak walaupun aiza asal perak..

    Reply to this comment
  6. Motivator Kota Malang

    Mar 03. 2014

    trimakasih atas artikelnya yang brjudul “resepi udang masak tempoyak melaka cara sempoi ”
    jadi tahu banyak tentang memasak 🙂

    Reply to this comment
  7. Mizz Aiza

    Mar 03. 2014

    suri asal melaka kan? share la resipi asam pedas melaka.. aiza suka makan asam pedas.. makan 3 ketul burger mcD kat sini.. 😀

    Reply to this comment
  8. Hafizul

    Mar 03. 2014

    Wah-wah..leh cuba nanti ni..nampak macam senang aje..hehe

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Mar 03. 2014

    nampak sedap tu..kalau ada bahan-bahannya nanti leh la puteri cuba 🙂

    Reply to this comment
  10. ajumohit

    Mar 03. 2014

    amboihh sedapnya meleleh airliur tauuu

    Reply to this comment
  11. cik tom

    Mar 03. 2014

    ciktom xmakan tempoyak..xleh try la resepi ni..hehe

    Reply to this comment
  12. akubiomed

    Mar 04. 2014

    Untungler kepada siapa yang suka makan Tempoyak.

    Reply to this comment
  13. Ummi Hanie

    Mar 04. 2014

    alahai sedapnya suri…

    kalau style mak saya tak pakai bawang langsung

    Reply to this comment
  14. Annisa Biz

    Mar 04. 2014

    Assalam Suri,

    Tempoyak signature org Perak tu 😉

    kejor yop kejor

    Reply to this comment
  15. Norasikin

    Mar 05. 2014

    Sikitnya suri masak, mana cukup!

    Reply to this comment
  16. hanari

    Mar 11. 2014

    Dimasak apapun, udang memang akan terasa sedpa.

    Reply to this comment
  17. syukur

    Apr 05. 2014

    Aihh,,,sedapnya, dimakan hangat-hangat.

    Reply to this comment
  18. brohantu

    Jun 05. 2014

    ni yang paling best saya suka

    Reply to this comment
  19. resep masakan

    Oct 07. 2015

    The best

    Reply to this comment
  20. jadi pengen masak tuh deh, kayanya enak dan mudah masaknya …

    Reply to this comment

Leave a Reply