DIY Cara Mudah Membuat Getah Cerut Pergelangan Tangan

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hujung tahun yang lepas Suri ada  membeli sehelai baju kemeja labuh muslimah di Sogo. Tapi bila pakai bahagian pergelangan tangannya terlalu besar, longgar dan kembang. Sungguh kejadiannya tidak begitu cantik sekali apabila tangan ini di tegakkan alih-alih nampak  aurat tangan malu..malu..malu.. 🙁

DIY Cara Mudah Membua tGetah Cerut Pergelangan Tangan

Pergelangan Tangan besar, longgar dan kembang memang tak syiok!

Bahan asas DIY untuk membuat getah cerut pergelangan tangan:-

bahan asas diy getah cerut

guting, benang, getah cerut dan mesin hii..

Jadi untuk memperbaki keadaan terpaksalah mencari jalan pintas menggunakan getah cerut. Kalau anda rajin ke kedia jahitan bolehlah cari benang khas seru benang getah ataupun bahasa orang putih elastic thread. Buat masa ini Suri belum pernah mencuba elastic thread. Insyallah akan buat baju kurung anak ataupun jubahnya nanti harap-harap akan ada kesempatan untuk membuat next toturial nanti 😉

cara membuat renda kedut pada kain

cara membuat renda kedut pada kain

  1. Perlu mengambil berapa ukuran pergelangan tangan.
  2. Longgarkan 1/2  inci untuk tujuan menghasilkan kedutan. Jangan terlalu longgar dan ketat.
  3. Ambil ukuran sedap a.k.a selesa dan potong getah cerut halus ikut ukuran ambil tadi.
  4. Tekankan getah cerut dengan mesin jahit bersama dengan kain yang ingin cerutkan tadi seperti gambar di atas.
  5. Tarik getah cerut dan gerakkan perjalanan mesin jahit anda.Lakukan sehingga bertemu dengan bahagian awal permulaan jahitan.

Hasilnya!!!

Apa-apa hal kita buat bahan apa yang ada dalam almari jahitan dahulu. Guna mana yang ada jimat itu penting haa.

Sekarang ekonomi negara katanya makin mantap begitulah nilai harga barang tetap mencanak. Setakat harapkan BR1M dan 1MBV sampai bila… mesti dari sekaranglah kita harus belajar sesuatu untuk berjiwa jimat!

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

31 Responses to “DIY Cara Mudah Membuat Getah Cerut Pergelangan Tangan”

  1. wafacw

    Feb 27. 2014

    Assalam… singgah sini tengok cerita baru..:D
    Waaa… nampak senang jer… memang senang ke? Tak payah tetas penjahit kat lengan ke macamana?
    Alangkah seronok pandai jahit sendiri…

    Reply to this comment
  2. Mizz Aiza

    Feb 27. 2014

    bagus suri menjahit sendiri.. minat sama macam mak aiza.. aiza bab menjahit kurang minat, hehe.. menjahit sendiri lebih jimat dan yang penting kita boleh design sendiri baju mengikut kehendak kita..

    Reply to this comment
  3. shahfir

    Feb 27. 2014

    alamak tak pandai nak menjahit huhu

    Reply to this comment
  4. Fiza Rahman

    Feb 27. 2014

    Nampak mcm senang jer kan. Tapi kaki keras mcm saya ni jahit sembat terror lah…hehehe…

    Reply to this comment
  5. KesumaAngsana

    Feb 27. 2014

    wah cantik, mudah sgt nak buat yer… done nuffnangx2 kat sini

    Reply to this comment
  6. puteri kasih

    Feb 27. 2014

    menjahit sendiri sangat menjimatkan..lagipun leh buat apa pun gaya yang kita nak. Baju tu pun dah lebih cantik 🙂

    Reply to this comment
  7. puteri kasih

    Feb 27. 2014

    ada burung biru untuk masuk reban je..nanti puteri mari lagi yer suri 🙂

    Reply to this comment
  8. Norasikin

    Feb 27. 2014

    Kalau beli baju memang macam tu. Ada je nak kena baiki. Lebih2 lagi utk org yg badannya tak macam kebanyakkan orang lain. Kilang jahit pun satu hal. Menjahit tak de perasaan.

    Reply to this comment
  9. humbleyat

    Feb 27. 2014

    salam suri..apa khbar..lama betul tak singgah ke sini..
    bz tak habis2 kononnya..hoho..
    dtg sini tgok ada tips baru ..
    seronok tengok, nanti boleh cuba pulak…
    semoga sihat selalu yek..
    🙂

    Reply to this comment
  10. kakiblog

    Feb 27. 2014

    lebih puas kalau dapat jahit baju sendiri..

    Reply to this comment
  11. ema

    Feb 27. 2014

    bagusnya dapat ubah lengan tangan sendiri

    Reply to this comment
  12. mancai

    Feb 27. 2014

    dah boleh bukak kedai nie suri….

    Reply to this comment
  13. Farid Laham

    Feb 27. 2014

    kreatif bagus hehe

    Reply to this comment
  14. ajumohit

    Feb 27. 2014

    nak anta upah jahit boleh tak suri?

    Reply to this comment
  15. Sarah Adriala

    Feb 27. 2014

    Banyak pengalaman yang kita akan dapat ketika menjahit sendiri adalah kreativiti bertambah dan bertmabah pengalaman dan yang paling penting kepuasan setelah dapat menjahit sendiri

    Reply to this comment
  16. Raudzah

    Feb 27. 2014

    Getah cerut satu for me..he..he. INTI & INTI for you dear…

    Reply to this comment
  17. motivator kota malang

    Mar 01. 2014

    terimakasih untuk infonya
    salam kenal

    Reply to this comment
  18. blog amir

    Mar 01. 2014

    wow. cantiknye 🙂

    Reply to this comment
  19. papa mifz

    Mar 01. 2014

    pasti lagi puas hati jika menjahit buat keluarga kan…

    Reply to this comment
  20. TehR

    Mar 01. 2014

    memang tak rugi bila pandai menjahit
    nampak mudah dan tak ambil masa yang lama

    Reply to this comment
  21. cik lisa

    Mar 01. 2014

    wah boleh mencuba ni 😀

    Reply to this comment
  22. akubiomed

    Mar 02. 2014

    Teringatkan getah ini dgunakan untuk getang pinggang seluar cerut.

    Reply to this comment
  23. heliantuse

    Mar 02. 2014

    Saya kalau bab menjahit kurang berbakat. Selalu herot berot dan tak kemas. Hasrat nak belajar tu ada, tapi belum bangun bertindak lagi. Best jugak dapat jahitkan baju anak.

    Reply to this comment
  24. Jamian Sarif

    Mar 02. 2014

    tips menarik pagi2 ni.semoga memberi manfaat buat semua.

    Reply to this comment
  25. amirulfaiz

    Mar 02. 2014

    Cantek, terbaik, berjimat-cermat. 🙂

    Reply to this comment
  26. Mizz Aiza

    Mar 02. 2014

    burung biru je yang keluar semuanya suri..

    Reply to this comment
  27. Motivator Kota Malang

    Mar 03. 2014

    trimakasih atas artikelnya yang berjudul “cara mudah membuat getah cerut pergelangan tangan ”
    sangat bermanfaat bagi saya dan perlu dicoba 🙂

    Reply to this comment
  28. Hafizul

    Mar 03. 2014

    Emm bila pandai menjahit ni, macam2 leh buat..kan?hehe

    Reply to this comment
  29. hanari

    Mar 11. 2014

    Sungguh berguna memiliki kepandaian menjahit, bisa dibutuhkan saat-saat memerlukan.

    Reply to this comment
  30. Ummi Hanie

    Mar 13. 2014

    rajin suri!

    buatkan untuk saya pliz. hehehe…

    sy belum bawa keluar mesin jahit. bila dah bawa keluar nanti kemaruk pula nak kerjakan itu ini haaa

    Reply to this comment
  31. rokiah

    Sep 19. 2014

    menarik…bermanfaat untuk dicuba

    Reply to this comment

Leave a Reply