Sendawa Berangin

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

CaK! berjumpa lagi di segmen masuk bilik doktor. Hari  ini Suri terpaksa update blog seringkas yang boleh kerana laptop sendiri ini, bila-bila masa sahaja boleh terpadam. Btw masih belum dapat hantar ke kedai komputer lagi huhu..

Baiklah apa itu ERUKTASI?

Eruktasi membawa istilah kepada sendawa. Perkara ini terjadi apabila seseorang itu selesai menjamu makanan, kurang mengambil air dalam badan ataupun makan terlalu cepat perkara seperti ini akan mudah berlaku. Malahan anak-anak kecil juga tidak terlepas dari mengalami sendawa. Orang kita mudah memaggil perilaku luar kawalan ini dengan kata buang angin dari mulut. Tahukah anda rima dengung ini tidak panjang akan tetapi kalau jika seseorang berada di sebelah atau berhampiran dengan kita mereka pasti akan dapat menangkap bunyinya.

Sendawa terjadi kerana terdapat sebilangan udara yang berlebihan semasa makanan masuk ke dalam mulut kita. Tahukah anda udara ini dikeluarkan ia tidak di perlukan (memasuki esofagus dan bukaan trakea).

 Bilakah kali terakhir anda sendawa?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

52 Responses to “Sendawa Berangin”

  1. Mohd Rasul Abu Hanipah

    Feb 19. 2014

    lepas makan kompem sendawa. paling best lepas minum air bergas 😀

    Reply to this comment
  2. ema

    Feb 19. 2014

    suami akak selalu paksa sedawa,,,perut keras.. tak selesa.

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    Feb 19. 2014

    Bayi kalau kembung melalak sahaja.

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 24. 2014

      itu bedung katanya ada daun boleh tekap kat perut tapi daun kena panaskan dulu.atau buta bunjut tekap kt perut dia heee 😉

      Reply to this comment
  4. Mizz Aiza

    Feb 19. 2014

    lepas makan atau minum air mesti akan sendawa.. info yang menarik..

    Reply to this comment
  5. hafizmd

    Feb 19. 2014

    Setiap hari sendawa…nak2 selepas minum minyak habbatussauda =)

    Reply to this comment
  6. Raudzah

    Feb 19. 2014

    Oooo camtu ya doctor..thanks doc…

    Reply to this comment
  7. Hafizul

    Feb 20. 2014

    Emm memang sakit la kalau kena sendawa tak henti-henti..saya pernah kena..makan masa sampai sehari baru lah hilang…

    Reply to this comment
  8. ajumohit

    Feb 20. 2014

    setiap kali makan memang sendawa, tersedu tu lain kan

    Reply to this comment
  9. puteri kasih

    Feb 20. 2014

    lepas makan atau minum selalunya akan sendawa..lebih lebih lagi kalau minum air bergas kan

    p/s hanya burung biru yang sedang menari..nanti puteri datang lagi 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 24. 2014

      apa kata kalau gas akan kelaur juga jangan bawa kamu keluar naik atas awan dan terbang sudahlah heee..hayaaa!

      Reply to this comment
  10. KesumaAngsana

    Feb 20. 2014

    selalu sgt sendawa KA Ni .. hehehe.. Nuffnag baru lepas sendawa gamaknyer x kuar ari ni!

    Reply to this comment
  11. nazra

    Feb 20. 2014

    saya memang suka sendawa. hehehe. dulu banyak angin dalam badan tapi sekarang ni dah setel!!! alhamdulillah ^_^

    Reply to this comment
  12. Norasikin

    Feb 20. 2014

    Kalau lepas makan durian, mesti sendawa rasa durian. hehhe

    Reply to this comment
  13. papa mifz

    Feb 20. 2014

    kalau budak2 sendawa tandanya mereka sudah kenyang kan…=)

    Reply to this comment
  14. hafiz

    Feb 20. 2014

    Jangan sendawa lps makan durian sudahlah

    Reply to this comment
  15. Pakar bagaimana

    Feb 20. 2014

    Kadang kadang sendawa akan mengeluarkan bau yang kurang enak

    Reply to this comment
  16. myliferia

    Feb 21. 2014

    kalau kat luar negara, orang yang sendawa kuat dipandang seperti orang yang kentut kuat kat sini…hehehe

    Reply to this comment
  17. Burrrrppppppp… pussssssssss…

    Reply to this comment
  18. azwan

    Feb 21. 2014

    mujur sendawa berangin. kalau berapi..bahaya tu..

    Reply to this comment
  19. TehR

    Feb 22. 2014

    alhamdulillah
    sendawa bila lepas makan

    Reply to this comment
  20. amirulfaiz

    Feb 23. 2014

    Sendawa jangan ikut sedap jer, jaga adab, jaga keselesaan orang sekeliling. 🙂

    Reply to this comment
  21. aishah

    Feb 23. 2014

    burppppp alhamdulillah heehe

    jemput singgah http://iluvtour.com

    Reply to this comment
  22. zik

    Feb 23. 2014

    sendawa, lepas makan durian..hehe

    Reply to this comment
  23. sop

    Feb 24. 2014

    ooo nice sharing
    baru tahu… hehehe

    Reply to this comment
  24. bukit gambang

    Mar 06. 2014

    sendawa tanda suruh berenti makan dah tu..hehe

    Reply to this comment
  25. hanari

    Mar 11. 2014

    apakah sendawa berbahaya?

    Reply to this comment
  26. belajar online

    Apr 15. 2014

    saye baru ja sendawah hihihihi sedap sangat..

    Reply to this comment
  27. faizal

    Apr 18. 2014

    ada orang kata mat saleh tidak suka kalau kita sendawa..

    Reply to this comment

Leave a Reply