Abelmoschus Esculentus

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Pernah atau tidak anda makan makanan yang  kaya dengan 90% air, 7% karbohidrat, 2% protein dan 1% serat, garam galian dan vitamin, terutamanya vitamin B dan kaya dengan kalsium.

Ya itulah dia Abelmoschus esculentus atau dalam terjemahan bahasa melayu sayur bendi, kacang lendir atau kacang bendir merupakan sejenis buah yang dimakan sebagai sayuran yang banyak ditanam di negara-negara ASEAN yang beriklim panas lembap.

Manfaat dan kegunaan sayuran bendi ini :-

  • Amat bagus untuk membina perkembangan memori dan kecerdasan otak.
  • Tahukah anda dalam perubatan tradisional biji, akar, bunga bendi ini direbus dan kemudian diminum bagi tujuan melawaskan pembungan air kecil.
Bendi Atau Abelmoschus Esculentus

Bendi Atau Abelmoschus Esculentus

  • Mengurangkan bengkak atau radang.
  • Mengurangkan masalah sukar untuk bersalin.
  • Mengubati penyakit gornea dan sifilis.
  • Di katakan juga air rebusan sayur bendi ini sesuai disapu  untuk mengubati jenis kudis dan bisul pada tubuh badan.
  • Air rebusa bendi juga boleh dicampurkan dengan gula bagi tujuan membuat ubat sirap serta merawatan sakit kerongkong.
  • Lendir yang terdapat pada bendi juga di katakan boleh di jadikan sebagai ubat untuk menyejukkan dan melembutkan kulit.
  • Biji bendi yang matang berpotensi untuk di proses bagi mendapatkan minyak sayuran yang bermutu tinggi dan boleh juga dijadikan sebagai bahan minuman kopi.

Saya lebih suka isi bendi dalam masak asam pedas black paper kalau tak paling simple rebuskan sahaja.  Korang suka makan bendi?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

40 Responses to “Abelmoschus Esculentus”

  1. puteri kasih

    Feb 08. 2014

    puteri pun suka bendi dalam asam pedas dalam kari pun sedap juga 🙂

    Reply to this comment
  2. puteri kasih

    Feb 08. 2014

    isi tabung untuk suri buat bekalan hujung minggu 🙂

    Reply to this comment
  3. kakiblog

    Feb 08. 2014

    kat tempat kerja hari-hari potong finger lady..atau sayur kacang lendir atau bedi..ia memang sedap juga

    Reply to this comment
  4. akubiomed

    Feb 08. 2014

    Suka makan bendi samada yang direbus dengan sambal belacan atau masak kari.

    Reply to this comment
  5. titan

    Feb 08. 2014

    bendi memang sedap. lagi-lagi kalau masak kari.

    Reply to this comment
  6. Raudzah

    Feb 08. 2014

    Kita suka makan bendir mentah..sedap crispy…

    Reply to this comment
  7. ajumohit

    Feb 08. 2014

    arini masak kari ikan merah, mmg wojib ada brendi ni hehehe

    Reply to this comment
  8. kaykillua

    Feb 08. 2014

    nama saintifik la tu? berbelit lidah nak baca. haha

    Reply to this comment
  9. Jamian Sarif

    Feb 09. 2014

    biasa buat masak kari ..memang sedap…

    Reply to this comment
  10. Adehh, ,mcm mana nak sebut perkataan tu ehhh? berbelit lidah kawe ni.. 😀

    Reply to this comment
  11. Azlan Vai

    Feb 09. 2014

    Tudia aih.. nak putus urat kentut bila sebut nama saintifik bendi.. haha

    Reply to this comment
  12. KesumaAngsana

    Feb 10. 2014

    KA mmg suka dan amalkan makan bendi rebus x kisahlah mkn kosg or cicah sambal waktu2 preggie.. ini adalah lendir bendir ni boleh membantu proses kita melahirkan.. mmg mudah & licin je waktu melahirkan.. (Pst.. petua ni diberi oleh isteri mantan PM kita Tun Jane, waktu KA kerja dgn Tun dan preggie anak kedua .. angah ! tpi memang berkesan petua ni tau ! so kalau preggie kena mkn byklah bendir rebus ni !

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 16. 2014

      ka baru tahu.kalau saya hamil mahu makan lah banyak – banyak.terima kasih atas petua berguna ni ya

      Reply to this comment
  13. Hafizul

    Feb 10. 2014

    Emm sedap ni..letak dalam ikan singgang…perghhhh…haha

    Reply to this comment
  14. Norasikin

    Feb 10. 2014

    Saya tabley makan bendir la. Kandungan purin tinggi. Tapi kalau asam pedas, mmg tak larat nak tolak

    Reply to this comment
  15. TehR

    Feb 11. 2014

    biasa gak makan bendi ni
    campur dalam kari pun sedap

    Reply to this comment
  16. ema

    Feb 11. 2014

    makan cicah dengan budu pun sedap…hehehe

    Reply to this comment
  17. mancai

    Feb 11. 2014

    balik nanti kena beli nie… lama dah tak makan bendi ni

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 16. 2014

      sesekali makan tak apa kalau selalu jemu pula.kalau ada angin makan je sesekali heeee

      Reply to this comment
  18. Mizz Aiza

    Feb 11. 2014

    kalau kacang bendi aiza suka makan yang dimasak asam pedas dan kari ikan je.. memang sedap rasanya.. tembak burung-burung di sini dan klik heartbeat..

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 16. 2014

      apa nak kata aiza kalau suka leburkan sahaja dalam masak kita suka hee…

      terima kasih

      Reply to this comment
  19. cik tom

    Feb 12. 2014

    kacang bendi… my fevret…sedapnya kalo dpt mkn time lunch ni..hehe

    Reply to this comment
  20. heliantuse

    Feb 12. 2014

    bendi cicah budu, best! selain itu suka makan bendi dalam asam pedas.

    Reply to this comment
  21. syukur

    Apr 05. 2014

    Sungguhkah?kalau ditempat saya namanya apa ya, sepertinya oyong deh

    Reply to this comment

Leave a Reply