Opps! Terlebih Garam.. Minta Rujuk Semula Dengan Kentang

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Opps! Terlebih Garam.. Minta Rujuk Semula Dengan Kentang. Tiada siapa nak mengaku atau ada yang bersikap jujur tak di sini pernah melalui saat terdesak, terlebih fokus perkara lain sehinggakan makanan yang di masak boleh jadi terlebih masuk garam dalam masakan.

Apa sudah jadi. Tentulah rasa masin yang bakal di hidangkan nanti. Keadaan lebih parah jika mak mertua ada di belakang haaaa…ataupun masakan yang anda masak itu sayang nak dibuang atas alasan ia dimasak dalam kuantiti yang banyak.

Nanti dulu!

Jangan sesekali lauk-pauk itu di campakkan ke dalam tong sampah. Sebaliknya cubalah mengikuti petua ini hanya dengan menggunakan sebiji kentang sahaja. Jom semak apa yang kentang ini boleh lakukan 😉

Opps Terlebih GaramMinta Rujuk Semula Dengan Kentang

Opps Terlebih GaramMinta Rujuk Semula Dengan Kentang

Bahan:

  1. Sebiji kentang di kupas kulitnya.

Cara:

  1. Masukkan sebiji kentang yang telah di kupas ke dalam masakan.
  2. Perlahankan api sehingga kentang benar-benar empuk.

Insyallah rasa masin akan hilang.

Jom kita jadikan minat ini sebagai punca pendapatan di rumah dengar-dengar pendapatan memang masyuk dan permintaannya sentiasa ada.


Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

23 Responses to “Opps! Terlebih Garam.. Minta Rujuk Semula Dengan Kentang”

  1. raudzah

    Feb 01. 2014

    Oooo macam tu ya suri…baru tau ni..selalunya kalau terlebih masin tuang air banyak-banyak..last-last perasa lain pun hilang..nway thanks suri & happy weekend ya!!!!

    Reply to this comment
  2. raudzah

    Feb 01. 2014

    iphone 5 and iq test for you..tak tau carry point or not..click aje…

    Reply to this comment
  3. TehR

    Feb 01. 2014

    boleh letak banyak kentang tu
    nanti tak perlu makan nasi
    kentang juga sedap dan mengenyangkan
    hehe

    Reply to this comment
  4. papa mifz

    Feb 01. 2014

    kentang antara bahan utama jika masak sup untuk Mifz…=)

    Reply to this comment
  5. Bro Zulkbo

    Feb 01. 2014

    Assalamualaikum..
    haha..teringat cara memasak mak saya bila gulai kami menjadi terlebih masin…

    Reply to this comment
  6. raudzah

    Feb 01. 2014

    Suri nanti jangan lupa singgah sini tau. I have someting for you!!!
    http://myblogsantai.blogspot.com/2014/02/tahniah-terima-kasih-sahabat-setia-blog.html

    Reply to this comment
  7. akubiomed

    Feb 01. 2014

    Menarik tips ini. Kalau yang pro main campak-campak sahaja ramuan. 🙂

    Reply to this comment
  8. kakiblog

    Feb 01. 2014

    ini petua yang popular..semoga bermanfaat kepada suri-suri rumah yang suka memasak!

    Reply to this comment
  9. Mohd Azrin Abu Bakar

    Feb 02. 2014

    Assalamualaikum..
    Kentang menyerap kemasinan lauk.Boleh cuba petua ini nanti.
    Terima kasih.

    Reply to this comment
  10. Hafizul

    Feb 02. 2014

    Wahhh menarik ni..tak pernah tahu pun,..insyaAllah..lepas ni leh la try..hahaha

    Reply to this comment
  11. Bahrain

    Feb 02. 2014

    owh, ada garam dalam kentang. Saya main masuk je. heheh. , ada tu siap rebus ngan air garam lagi sebab nak campur dengan tepung.

    Reply to this comment
  12. ohcikgu

    Feb 02. 2014

    ohh..macam itu rupanya ye..

    Reply to this comment
  13. Manan Qayyim

    Feb 02. 2014

    boleh share tips ni ngan akak aku… hihihi

    Reply to this comment
  14. okje

    Feb 02. 2014

    Tak ingat….mungkin ada kot…
    Pernah gak dengar pasal kentang boleh mengurangkan rasa masin dlm makanan…cuma belum cuba jer!

    Reply to this comment
  15. anif

    Feb 04. 2014

    Bagus petua ini. Sekurang-kurangnya taklah terbazir masakan tu nanti..

    Reply to this comment
  16. KesumaAngsana

    Feb 05. 2014

    yup tips ni mmg menjadi punyer…. done nuffnang yer

    Reply to this comment
  17. Mizz Aiza

    Feb 14. 2014

    aiza tengok mak aiza selalu buat macam tu.. memang betul menjadi..

    Reply to this comment
  18. terima kasih buat tipsnya …

    Reply to this comment

Leave a Reply