Sayang Berhenti Merokok? Biar Benar

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Sayang Berhenti Merokok? Biar Benar. Apa yang tidak benar mestilah saya suka kalau si dia berhenti merokok. Mahu juga rasanya loncat atas katil. Sebab katanya jimat.

Hey yah.. kalau aku mahu kaya bukan setakat harus nyanyi lagu aku kaya tapi nak simpan duit hari-hari pun boleh jadi kaya meh.

Apa itu rokok?

Rokok adalah tembakau yang dibalut berbentuk silinder samada daripada kertas mahupun daripada berbagai jenis daun berukuran antara 70mm hingga 120mm dengan diameter 10mm. Rokok dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara supaya asapnya dapat dihirup melalui mulut pada ujung yang lain.

Kenapa mesti berhenti merokok ?

  • Kanser pundi kencing
  • Kanser perut
  • Kanser usus dan rahim
  • Kanser mulut
  • Kanser Esofagus
  • Kanser tekak
  • Kanser paru-paru
  • Penyakit saluran pernafasan
  • Strok
  • osteoporosis
  • Penyakit jantung
  • Kemandulan
  • Melahirkan bayi yang cacat
  • Keguguran bayi
  • Bronkitis
  • Batuk
  • Penyakit ulser
  • Otot lemah
  • Penyakit gusi

Adakah anda rasa ia hanya kesan yang tidak cukup kuat? ternyata anda silap. Mari selidik pada beberapa situasi bahaya merokok ni pada individu yang berbeza.

Sayang Berhenti Merokok

hidup lebih bermakna!

Kesan menghisap rokok yang anda alami sendiri:-

Merasa badan cepat letih kerana mengalami kesukaran bernafas terutama apabila melakukan aktiviti bersukan.

Kesan menghisap rokok kepada orang di sekeliling anda:-

Apabila asap rokok memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang didalam tubuh badan.

Kesan menghisap rokok kepada gologan  kanak-kanak:-

Mengganggu pertumbuhan paru-paru  dan asthma

Kesan menghisap rokok kepada gologan ibu hami dan bayi:-

Akan melahirkan bayi pra matang, tumbesaran bayi terencat, kematian janin dalam kandung.

..Jadi masihkan anda tegar untuk tidak meneruskan aktiviti berhenti merokok ini sepajang hayat. Sedarkah anda nilai wang semakin meningkat, kos rawatan untuk mengubati penyakit kronik silap-silap rate boleh beli sebuah rumah banglo atau kereta sebijik.

p/s:Beranikah anda membunuh diri sendiri dan tiada sekelumit rasa sayang pada mereka yang amat menghargai kehadiran anda.

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

50 Responses to “Sayang Berhenti Merokok? Biar Benar”

  1. Fadhil

    Jan 26. 2014

    Saya dah berhenti merokok selama 2 tahun. Alhamdulillah, terasa lebih sihat sekarang ni.

    Reply to this comment
  2. hafiz

    Jan 26. 2014

    kena kuatkan semangat kalau nak berhenti merokok

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 26. 2014

      mestilah panduan di berikan dapat berhenti tanpa sebarang tekanan. yeah!!!

      bebas dari masalah sakit dan kewangan_katanya

      Reply to this comment
  3. Cik Yaya

    Jan 26. 2014

    salam =)

    hmm..smpi skrng msh xtau n xfhm pe best sgt merokok tu..xnmpk kebaikan disitu.. hm

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 26. 2014

      wsalam..
      salah satu nak lihat macho, tension atauhok tengah cari idea keh..keh..keh..

      tapi kalaua da azam kuat nak berhenti mesti di teruskan, jangan cakap saja tapi buat tak mampu. saya yakin kalau mereka dapat sokongan dari orang terdekat, kawan bagi semangat tambah dengan dengan usaha sendiri nak berubah mesti boleh.pokok pangkal niat nak ubah betulkan 🙂

      Reply to this comment
  4. okje

    Jan 26. 2014

    Nasib my hubby tak merokok Suri…untunglah sikit okje tang situ…hehe

    Reply to this comment
  5. Berhenti merokok.Alhamdulillah
    Saya merupakan perokok tapi tidak tegar
    Dah berhenti sejak bulan Oktober 2013 lalu.
    Mula-mula berhenti ada terfikir hendak merokok.
    Tapi kena kuatkan semangat
    dan pikirkan hg rokok itu telah mahal.Membazir bakar wang kita

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 27. 2014

      alhamdulillah. tahniah kerana berjaya melayan nafsu rokok sendiri.bukan mudah nak berdisiplin dan lawan kata hati. mesti kuat dan cari satu perkara baru untuk melupakannya.

      semoga ia akan memberikan inspirasi pada rakan lain untuk berhenti merokok.

      terima kasih yang lain atas perkongsian peribadi anda amat saya hargai. 😉

      Reply to this comment
  6. AUC

    Jan 26. 2014

    dah tau mendatangkan mcm2 penyakit
    sayang lagi nak berhenti?
    tu lah hebatnya aura rokokni..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 27. 2014

      itu sedut masuk dalam pastu keluar balik sayang hoo satu kerja yang sia-sia..duit berhabis kat situ jer..memang tak nampak langsung..cuba pi kedai beli roti ke, setin air keyangjuga perot untuk makan. kalau tak hari2 lepas makan md heee

      Reply to this comment
  7. ajumohit

    Jan 26. 2014

    lebih banyak keburukan tp masih ramai yg susah nak brenti merokok

    Reply to this comment
  8. Kawe dah lama berhenti merokok. Sejak Form 4 lagi ehhh…

    Reply to this comment
  9. TehR

    Jan 26. 2014

    membahayakan kesihatan
    menghalang penjimatan
    menggalakkan pembaziran

    memang banyak yang tak baik

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 27. 2014

      sudah tahu bertanya pula
      lagi halang makin galak
      suruh berjimat tapi kelurkan duit juga.. membazir..membazir…sungguh membazir..

      Reply to this comment
  10. zik

    Jan 26. 2014

    susah nak berhenti bagi yang dah terjebak… kalau berhenti dalam range umur 30-40 umur memang dapat penyakit… terus..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 27. 2014

      masih belum terlewat kalau nak berhenti dari terus on jer sesak salur pernafasan kita. kita tak payah pikir diri sendri tapi cukup pikir keluarga yang memerlukan kita.

      tak sedih ker..kalau kita merupakan orang penting dalam keluarga..orang harap dalam family tiba-tiba kita tak ada di sisi mereka masa mereka susah kesian mereka.

      jadi pikir orang sayangkan kita kalau sungguh kita dah tak sayangkan diri sendri.membakar diri sendiri dalam diam.kita tahu tapi masih pekak mata hati dan perbuatan “tak kisah”

      yakin masa belum terlewat untuk berubah sebab setiap orang ada terget untuk stop bila lakukan suatu perkara tu. asal ada niat betul tanpa mengharapkan sebarang imbalan dari mana-mana pihak itu lebih baik akan kekal berhenti merokok selamanya. amin.

      Reply to this comment
  11. titan

    Jan 27. 2014

    selagi boleh hisap..hisap.

    haha..

    dah nak mati nanti. Sila menyesal.

    Reply to this comment
  12. Manan Qayyim

    Jan 27. 2014

    alhamdulillah sy memang tak suke rokok…
    dr dulu lg…. walau dlm keluarga ramai yg merokok…..

    #moge si die mampu terus benhenti merokok

    Reply to this comment
  13. Mizz Aiza

    Jan 27. 2014

    tak suka berkawan dengan perokok sebab bau busuk bila duduk di sebelahnya.. isi tabung suri.. semua burung biru je terbang hari ini.. tangkap 3 ekor untuk suri..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 29. 2014

      ya kalau orang duduk sebelah dia baju boleh terbau heee..sabar sahajalah.

      terima kasih

      Reply to this comment
  14. ema

    Jan 27. 2014

    tak tahu nak cakap apa..suami pernah cuba nak berhenti merokok…bertahan tak lama..kembali merokok…

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 08. 2014

      ema mesti ada caranya yang part dia lemah dan kuat cuba bantu dan bagi kata semangat pada dia ya 😉 kita kena kuat bago sokongan padu yakin kt depa ni heee.semoga berjaya ya 😉

      Reply to this comment
  15. Hafizul

    Jan 27. 2014

    Kalau rasa mampu hisap aje la…dah nasihat orang susah nak dgr…kan?haha

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 29. 2014

      apa nak kata duduk dan buat hal sendiri.masa sakit orang akan datang jeguk kita mungkin 2 ke 3 kali pastu sakit lagi lama2 orang tak akan jeguk kita sb tahi kita degil tak mahu berhenti tanggunglah sendiri

      Reply to this comment
  16. Strider

    Jan 27. 2014

    saya seorang perokok juga..insyallah saya juga sedang cuba untuk berhenti cuma masih belum berjaya…

    Regards,
    -Strider-

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 29. 2014

      boleh sahaja bro tak jadi masalah mesti boleh kalau kata boleh semangat nak lawan mesti ada.saya yakin rakan-rakan, keluarga akan bagi sokongan.sapa yang tak suka kalau kita nak buat benda yang baik ya tak. 😉

      Reply to this comment
  17. Raudzah

    Jan 27. 2014

    Kalau nak sihat kena hidup tanpa rokok…kalau tak kena fikir sendirilah…

    Reply to this comment
  18. Raudzah

    Jan 27. 2014

    Apply to America aje ada Suri..Hmm…click jugak..harap-harap masuk tabung suri…

    Reply to this comment
  19. hafizmd

    Jan 27. 2014

    Semuanya jelas dan terang, rokok mmg HARAM sbb memudaratkan.

    Maka, kenalah berusaha dgn apa cara sekalipun utk berhenti.

    Inilah salah satu jalannya.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 29. 2014

      benarlah sebab ia tak datangkan apa-apa manfaat. sudah kata tapi masih ada kurang jelas pula nak berhenti hu…

      Reply to this comment
  20. nazra

    Jan 28. 2014

    merokok ni takda kebaikan pun. tapi sekali terjebak, nak membuang nya tu memang kena ada semangat & sokongan yg tinggi

    Reply to this comment
  21. umiadamfaris

    Feb 07. 2014

    rugi jer idop klu isap rokok…
    ade kawan sy dia guna 1 suppliment tu…ok dah..
    eh dia citer kat sy dia bg asben dia mkn suppliment tu..lps tu asben dia asyik muntah jer bila isap rokok n tros berhenti…awesome la jugak hehehe…
    tapi kalau hati dah x mo berhenti…buat mcmne pon APTB

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 08. 2014

      wah apa benda makanan ..uabt di beri ayuh kongsikan.teruju sya anak tahu dan pembaca lain ketahui..

      hati kena kuat lawan kalau tak susahlah sampai bila kita tak ada kekuatankan. 😉

      tahniah di ucapkan pada sahabat anda sebab berjaya berhenti sb bukan perkara yang mudahkan.

      Reply to this comment
  22. Khairul Zamri

    Feb 16. 2014

    Memang sukar nak berhenti merokok walaupun saya tak hisap rokok hehe

    Reply to this comment
    • Suri

      Feb 16. 2014

      ha kelakar sungguh kenyataan di berikan…

      Reply to this comment
    • zara

      Mar 05. 2014

      Susahhh sgt nak sirih org tersayang berhenti merokok..thanks for sharing dear..mmg bahaya sgt kat kanak2 n kita wanita..as second hand smoker lg teruk kat kita sebab perokok dapat asap yg filtered..kita dpt direct..tp kalau berbuih ckp pun si perokok yg xde azam nk benti masuk telinge kanan kuar telinge kiri

      Reply to this comment
  23. Alynn

    Feb 26. 2014

    yer..benar…rokok membahayakan nyawa lah senang…heheh

    Reply to this comment
  24. Alynn

    Mar 13. 2014

    Alhamdulillah dah stop smoking…memang sangat bahaya kalau merokok..seram tengok penyakit..

    Reply to this comment
  25. faizal

    Apr 18. 2014

    sekarang ini ada banyak cara untuk berhenti merokok…kalau perokok bertekad insyaAllah boleh berhenti

    Reply to this comment

Leave a Reply