Panduan Merawat Anak Selsema Cara Alami

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Bagi anda yang pertama kali bergelar ibu bapa pasti situasi  bayi mengalami selsema agak merungsingkan fikiran. Keadaan lebih teruk lagi apabila selsema itu tiada berkurangan dan bayi akan sentiasa tidak berada dalam keadaan selesa.

Kemungkinan perkara yang  akan anda ambil untuk merawat selsema:

  • Kalangan ibu bapa akan segera mambawa anak mereka berjumpa dengan doktor untuk mendapat rawatan yang selanjutnya seperti mengambil ubat untuk mengurangkan genjala tersebut.
  • Ibu bapa berpendapat bayi ataupun kanak-kanak boleh melawan antibodinya dengan sendiri.
  • Ada juga bersedia menggunakan kaedah tradisional kampung kerana beranggapan cara tersebut mujarab dan cepat berkesan menjurus kepada pengalaman dari sekeliling.
  • Menggunakan teknik mengurangkan selsema cara alami.
uh sedapnya!

Jangan tiru saya!

Berikut Suri kongsikan Panduan Merawat Anak Selsema Cara Alami mempunyai tiga perkara yang perlu anda laksanakan:-

Rahsia Mendapatkan Anak Lelaki & Anak Perempuan

Minum

  • Bagi kanak-kanak yang tidak menyusu, galakkan mereka untuk minum air suam. Manakala bagi bayi pula cuba kurangkan bilangan senduk susunya kerana kepekatan air susu boleh mempengaruhi selsema.

Mandi

  • Mandikan mereka dengan air suam. Ini bertujuan  membantu mengekalkan suhu badan agar tidak sejuk. Cara ini juga salah satu untuk mengelakkan selsema berulang kembali.

Menepuk

  • Tepuk belakang badan anak atau bayi anda secara perlahan-lahan. Cara ini bertujuan untuk melonggarkan kahak dan ia jatuh dan akan keluar melalui najis ataupun muntah.

Psst: Persediaan di atas hanyalah panduan sahaja dapatakan rawatan selanjutnya dengan doktor anda. Anda ada pengalaman dan petua menarik jom kongsikannya 😉


Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

36 Responses to “Panduan Merawat Anak Selsema Cara Alami”

  1. hafizmd

    Jan 21. 2014

    Thanks suri berkongsi cara ni. Kdang2, ada byk benda yg kita boleh guna utk rawatan awal anak2.

    Nak kne tahu jugak.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 21. 2014

      sama-sama kembali.

      ya ada banyak cara moga cara ini sedikit sebanyak dapat membantu 😉

      Reply to this comment
  2. saimi

    Jan 21. 2014

    Boleh digunakan sebagai panduan pencegahan sebelum menjadi selsema lebih teruk.

    Reply to this comment
  3. akubiomed

    Jan 21. 2014

    Si kecil apabila mengalami selsema tidak selesa. Selalu perlu dibersihkan hingus yang meleleh.

    Reply to this comment
  4. hafiz

    Jan 21. 2014

    Saya buat ikut petua org tua je gunak kunyit hidup..

    Reply to this comment
  5. Mizz Aiza

    Jan 21. 2014

    bagus petua merawat selsema untuk anak-anak ini suri.. kalau orang dewasa senang, tapi kanak-kanak ni sensitif sikit..

    Reply to this comment
  6. Sop

    Jan 21. 2014

    kalau selsema ok lagi tp kalau demam mmg terus bawa jumpa doktor 🙂
    rendam kaki dengan air panas juga dikatakan bagus utk merawat selsema

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 22. 2014

      ya benar tu. sebagai ibu bapa tindak itu pantas. mesti ada ubat sampigan atau terdesak ubat punggung demam panas tinggi. syukur rendam kaki satu petua bagus juga. harap suhu badan akan dapat di kekal panas 😉

      terima kasih berkongsi bro sop petua mantap buat saya dan blogger lain.

      Reply to this comment
  7. Mohd Shubhi

    Jan 21. 2014

    Bagus juga anak selsema ini…itu proses kuatkan ketahanan badan.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 22. 2014

      ya kalau selalu sakit bahaya juga bro 😉 kalau serang memag pertahanan badan kurnag bagus.

      Reply to this comment
  8. Vee Sandi

    Jan 21. 2014

    kesian kat baby bila kena selsema …

    Reply to this comment
  9. Strider

    Jan 21. 2014

    thanks sebab sharing suri..info yang berguna nih…hehehe

    Regards,
    -Strider-

    Reply to this comment
  10. ema

    Jan 22. 2014

    thanks suri, berkongsi cara untuk merawat anak-anak selsema…Alhamdulillah, anak-anak akak susah nak kena demam,

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 23. 2014

      sykur antibodo mereka cukup kuat pemakanan juga salah satu faktor juga sebab anak kurang mendapat sakit

      Reply to this comment
  11. Amran

    Jan 22. 2014

    Erkkkk.. gambar tu buat saya nak terkeluar isi perut.. 🙂

    Reply to this comment
  12. kakiblog

    Jan 22. 2014

    memang tips ini baik untuk diamalkan..

    Reply to this comment
  13. KesumaAngsana

    Jan 23. 2014

    Tapi en hubby KA kalau anak2 kecil selesema ni dier siap sedut hingus tu dan kemudian diludah keluar hehehe.. takpun sapu kunyit kat btg hidung anak tu

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 23. 2014

      saya masih ingat dulu ayah saya dia berani sedut hingus cucu dia hee masa saya tengok naik loya tap lama biasa heee..

      terima kasih KA untuk tips beri kongsi pada kami semua saya aamat hargai

      Reply to this comment
  14. AUC

    Jan 23. 2014

    kena pulak cuaca sejuk sekarang ni… terima kasih berkongsi panduan ni

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 24. 2014

      apa boleh buat sejuk orang bising panas sangat orang bising.manusia banyak pertanyaankan he..
      syukurlah ater kalau turun salji wajib bersyukur sebab tertentu Allah datangkan sesuatu perkara itu

      Reply to this comment
  15. Hafizul

    Jan 27. 2014

    Bab menepuk tu tak pernah try lagi..terima kasih kongsikan..

    Reply to this comment
  16. faizal

    Apr 22. 2014

    anak saya baru sahaja kena selsema..terima kasih perkongsian ini

    Reply to this comment

Leave a Reply