Hystrix Brachyura

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Hystrix Brachyura ataupun di kenali sebagai  malayan porcupine memiliki jarum yang banyak di atas badannya. Jika anda rasa peluang untuk menculik dia maka berfikirlah lebih dari sepuluh kali.

Paling bagus sediakan trick yang terbaik untuk memastikan dia tidak mampu melukai anda.

Hystrix Brachyura menurut status pemuliharaan IUCM hidupan ini semakin berkurangan. Landak raya ini boleh di dapati India, Nepal, Malaysia dan Vietnam.

malayan porcupine

malayan porcupine

Diet makanan landak raya tidak seperti haiwan liar lain. Ia hanya boleh makan makanan seperti akar, ubi, kulit kayu dan buah-buahan.

Tahukah anda??

  • Landak raya boleh berjalan sejauh 15km setiap malam untuk mencari makanan.
  • Anak landak raya tidak dilahirkan dengan duri yang tajam!

Anda pernah menyentuh badan landak raya?

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

26 Responses to “Hystrix Brachyura”

  1. encikarman

    Jan 20. 2014

    daging landak sedak jugak, kecik2 dulu sekali sekala makan

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 20. 2014

      rasa sedap macam kita makan ayam ker? sekarang kalau nak makan mesti harga mahal ya..

      kalau suri tak rela nak makan uh…

      Reply to this comment
  2. fyna

    Jan 20. 2014

    comel kan binatang tue.

    Reply to this comment
  3. hafizmd

    Jan 20. 2014

    Belum prnh pegang dan mkn, tp ikut cerita abg ipar, sedap juga dagingnye…..

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 21. 2014

      kalau ada ilmu na delat landak sah boleh sandang jawatan penjaga haiwan liar 😉 ya orang pernah rasa akan berani akui ia sedap 😉

      Reply to this comment
  4. yumida

    Jan 20. 2014

    aaaaaaa…comel la kak!
    jauhnya dia berjln…

    Reply to this comment
  5. yumida

    Jan 20. 2014

    oh lupa..umah my fil ada bela landak..dah besar landak tu..comel!

    Reply to this comment
  6. Mizz Aiza

    Jan 20. 2014

    landak ni vegetarian la ya suri? tak dapat bayangkan kalau tercucuk duri dia tu..

    Reply to this comment
  7. raudzah

    Jan 20. 2014

    Yalah suri..entry kita sama…nway dia orang kata daging landak best..betul ke?

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 21. 2014

      soalan yang tak dapat saya nak jawab.mungkin kita boleh tunggu jawapan dari blogger atau trafik lain 😉

      Reply to this comment
  8. Norasikin

    Jan 20. 2014

    Dulu pernah makan tp skrg ni tak nak makan dah kecuali kalau ada yg diternak.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 21. 2014

      apa beza kalau makan yang di bela atau tidak? adakah ia boleh mempengaruhi rasa daging tu?

      Reply to this comment
  9. TehR

    Jan 20. 2014

    teringin nak makan daging landak
    bagaimana la agaknya rasa

    Reply to this comment
  10. zik

    Jan 21. 2014

    Satay landak pun ada… Kat kampung belakang rumah ada.. Tapi tak pernah nampak… Memang ada, cuma misteri pulak cerita dia

    Reply to this comment
  11. akubiomed

    Jan 21. 2014

    Teringat kepada kawan semasa kecil mengunakan duri landak sebagai tanda bacaan mengaji.

    Reply to this comment
  12. AUC

    Jan 23. 2014

    kalau balik kg biasa buru landak ni, best wehhh buat gulai lemak pedas2, kulit dia bakar
    krup,krup,krup je 🙂

    Reply to this comment
  13. Hafizul

    Jan 27. 2014

    Haha..berbelit lidah nak menyebutnya…

    Reply to this comment

Leave a Reply