Kenyit Mata Panduan Memberikan Anak Makan Ubat

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Pernahkah anda mengalami situasi agak sukar memberikan anak anda makan ubat. Tidak kiralah jenis ubat demam, ubat batuk, salesema, ubat punggung yang penting semasa anda ingin memberikannya ubat dia akan memberikan pelbagai alasan atau paling tidak dia anak cuba menjauhkan diri dari anda.

Kalau di imbas betapa sukarnya memberikan anak ubat pernah jugalah dia memberikan alasan:-

Ibu kejap eh umairah nak kencing atau berak- Wah padahal nak membuang air kecil bukannya lama tempohnya sekejap sahajakan. Sekali dia punya lama lebih dari tiga puluh  minit apa kehe?

Paling geram dia akan cuba matikan diri dalam bilik dia. Serius dia amat suka bab berselebung dalam selimut. Katanya bikin khemah pengakap! Cit!! ada ibunya kisah haaa..

  • Berikan ubat dalam bentuk cecair dengan menggunakan picagari. Cara ini lebih mudah untuk menebak ubat ke dalam mulutnya berbanding memberikan ubat menggunakan sudu.
  • Cuba pujuk anak anda dan katakan ubat ini sedap. Rasanya macam gula-gula. Kaitkan gula-gula kepada mereka sebab saya yakin kesemua anak-anak mengenali dan menyukai akan rasa gula-gula.
  • Anda makanlah sedikit ubat batuknya. Aksi begini memang amat melucukan tapi ia bertujuan menunjukkan kepada mereka yang ubat tersebut tidak rasa pahit. Cara ini bagi tujuan membuang rasa takut mereka terhadap ubat yang selama ini mereka pahat dalam otak “ubat itu pahit dan tak sedap

Panduan Persediaan Perkahwinan

  • Pada peringkat kanak-kanak selaunya ubat dan air amat di sarankan kepada mereka. Ingat jika anda cuba memberikannya ubat tanpa air kelak dia tidak akan mampu menelan ubat sebaiknya dia akan meluahkan apa yang di telannya kembali. Biasakan selepas dia menelan sedikit ubat berikan dia air supaya ubat itu membantu mengalir dengan baik. Ya, sungguhpun makan ubat tidak di galakkan minum bersama air tapi itulah salah satu cara untuk memberikan anda anda mudah makan ubat.
Kenyit Mata Panduan Memberikan Anak Makan Ubat

Lepas dia berjaya makan ubat!

  • Kaitkan kartun animasi anak anda dengan watak yang amat digemarinya. Contohnya dia amat meminati  karakter boboiboy katakan pada dia jika nak kuat, sihat macam boboiboy adik mestilah rajin makan ubat barulah cerdas, kuat dan berani seperti boboiboy.
  • Upah! Ia amat tidak di galakkan tapi janganlah upahnya setelah dia selesai makan ubat barang yangdi beli mahal ataupu janji yang di tabur sukar untuk anda lakukan. Buatlah upah atau janji sekadar mampu bukan pula untuk menipu anak anda.

Kahwini Gadis Jelita & Terjaga + Jejaka Tampan Maghribi (Info Lengkap)

Karakter dalam cerita upin dan ipin pula kaitkan tagline Mei Mei “saya suka, saya suka” di dalam pujukan anda untuk menyarankan kepadanya supaya makan ubat.

Anda buatlah ajukan suara anak-anak seperti Mei Mei yang comel dengan mengatakan saya suka makan ubat, Mei Mei pun suka makan ubat, saya suka, saya suka”

Belajar Grammar English Dalam Bahasa Malaysia

Nasihat dan berikan beberapa contoh yang mudah dia lihat pada persekitaran kerana tiada cara lain yang mudah untuk memberikan anak ubat selain dari sabar dan kuat semangat selalu.

Psst!jika anda bertanya pada doktor sekalipun bagaimana saya nak memberikan ubat kepada anak saya. Suri yakin doktor selalunya akan memberikan ja wapan wajib berikan dia makan ubat kerana tiada cara lain untuk sembuh.

Ini cara Suri, Cara anda bagaimana pula? Kongsikan.

http://shuth.ashadee.com/go/42/cinta2509/?b=1656

http://shuth.ashadee.com/go/11/cinta2509/?b=228

http://adminnetwork.ashadee.com/go/cinta2509/?b=1730

Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc? Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

Advertisement

39 Responses to “Kenyit Mata Panduan Memberikan Anak Makan Ubat”

  1. kakiblog

    Jan 07. 2014

    memang diakui memang sukar memberi ubat kepada anak-anak..kalau setakat demam ringan lebih baik jangan diberi ubat..suruh mereka tahan hadapi sakit tersebut.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      yalah ..sukar ibu bapa kenalah bijak kalau tak payah juga..demam biasa cepat rawat jangan di biar lama-lama terutama bayi sehinga berumur 7 tahun bukan apa takut sawan tarik. kalau orang dewasa boleh lagi bertahan takjadi hal huhu…

      Reply to this comment
  2. akubiomed

    Jan 07. 2014

    Dari anak sulung sehinggalah ke bongsu tidak ada masalah makan ubat. Siap peringat bila hendak makan ubat. 🙂

    Reply to this comment
  3. hafiz

    Jan 07. 2014

    Senangnya nak bagi anak suri ubat, anak saya siap nak wrestling bagai nak bagi makan ubat

    Reply to this comment
  4. mancai

    Jan 07. 2014

    Alhamdulillah anak2 aku senang nak makan ubat… bagi yang memerlukan cubalah teknik dari suri nie… insya Allah…

    Reply to this comment
  5. KY

    Jan 07. 2014

    anak KY pun dulu time kecik2 memang susah makan ubat, mcm2 cara dah buat…tetap mcm tu, sabo je le…hihih

    Reply to this comment
  6. AUC

    Jan 07. 2014

    anak AUC pulak pantang jumpa ubat, kena simpa betul takut minum habis semua…

    Reply to this comment
  7. ajumohit

    Jan 07. 2014

    macam-macam cara dilakukan untuk menarik perhatian anak nak makan ubat kan 😉

    Reply to this comment
  8. MK Kimi

    Jan 07. 2014

    Bila lah nak ada anak ni….

    EH, kahwin pon belum 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      haa, tapi mustahil kamu tak ada anak sedar tak pernah tengok gelagat dia ker haa. 😉 oklah

      Reply to this comment
  9. Vee Sandi

    Jan 07. 2014

    kekadang tu sampai naik angin akak saya dibuatnya . heheheee … done topup rhb .

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      saya pun sabar walau dalam hati cakap sornag sorang keh..keh..keh.. terima kasih, yahooo!

      Reply to this comment
  10. raudzah

    Jan 07. 2014

    Kenit mata sambil click apple & google for you!!!

    Reply to this comment
  11. puteri kasih

    Jan 08. 2014

    ada budak budak yang senang telan ubat ada yang payah kan.

    jom kita pergi beli perabot kat ikea 🙂

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      apa boleh buat budak2 tak sama sikapnya kena tahan sabar huhu…

      jom beli heee…terima kasih,yahooo! 😉

      Reply to this comment
  12. Mizz Aiza

    Jan 08. 2014

    tak dapat nak kongsikan dengan suri pengalaman itu sebab aiza takde anak lagi.. hihi.. aiza masa kecil dulu senang makan ubat..

    Reply to this comment
  13. Mak lagenda

    Jan 08. 2014

    Anak2 mak lak semuanya susah mkn ubat! Dgn mak2 ni sekali mmg x suka ubat..ahaha..so mcmana nak gunakan tips si ibu kena mkn sket ubat anak tu suri

    🙂

    Cara mak?? mak paksa je smbil buntang2kan mata..hihihi

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      buntang2kan mata tu haa.apa tu mak? apa maksud buntang2 haaa thnks mak tips sempor jer tu 😉

      Reply to this comment
  14. hafizmd

    Jan 08. 2014

    Klau anak masih kecil, mmg boleh jugaklah berlakon makan, tapi bila dah besar sikit, dah pandai buat trik…mmg mencabar jugaklah…macam2 teknik diguna utk pujuk…

    kakak mmg culas sikit makan ubat..alhamdulillah…dia jarang tak sihat.

    adik, rajin makan ubat…kerap sikit tak sihat dulu2..sekarang..alhamdulillah…sentiasa sihat…

    thanks suri berkongsi tip!

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 08. 2014

      ya bro anak saya kene trick sikit.walau cabar sabar kita tapi dalam kita duduk sendiri tu manis melaya karenah anak walau dalam hati geramlah bangat.

      ya, beza mengikut usia. saya masih belajar dna belajar lagi.memang semua ilmu kena timba sendiri dan cari sendiri best dapat tukar pengalaman.

      thnks bro atas komendi beri satu inspirasi buat saya dan pembaca blog ini juga

      Reply to this comment
  15. ema

    Jan 08. 2014

    Alhamdulilla. dua-dua anak sgt mudah makan ubat…siap mereka yg ingatkan

    Reply to this comment
  16. Hafizul

    Jan 09. 2014

    Haha..kemas keming punya alasan dia..emm anak saya mujur lah senang aje makan ubat..hehe

    Reply to this comment
  17. Nabilah Hanis Shaari

    Jan 09. 2014

    Tips best. Anak kecil lagi, baru 8 bulan. Nanti dah besar, harap-harap mudah makan ubat.

    Reply to this comment
  18. Firdaus Azizi

    Jan 09. 2014

    Banyak tips Puan… Mesti sebab anak susah sangat nak makan ubat 😛

    Saya biasanya kalau anak demam, saya dapatkan ubat Homeopati. Ada dalam bentuk pil untuk dihisap ataupun dalam bentuk cecair.

    Alhamdulillah anak suka sangat dengan yang Homeopati nih.

    Reply to this comment
    • Suri

      Jan 09. 2014

      alhamdulillah. ikut mana piliha ibu bapa asal anda sembuh hati ibu bapa gembir anak cari rezeki akan tambah bahagia.amin

      satu tips mudah ya.terima kasih atas panduan d berikan

      Reply to this comment
  19. aimannajmy

    Jan 14. 2014

    Masih segar dalam ingatan.. masa saya time kecik2 dulu.. nak makan pil panadol punyalah susah… pil panadol yang standard tu terpaksa dikerat 8 bahagian huhu.. mula kerat 2 bahagian.. tapi takut kang nanti tersekat kerongkong.. 4 bahagian pun takut.. last 8 bahagian.. pun still takut2.. satu bahagian pun minum air banyak2 takmo bagi sekat kerongkong haha

    Reply to this comment
  20. cik tom

    Jan 15. 2014

    susah nak bagi budak2 makan..tp kena pandai teknik br diorg nak makan ubat kan sis.. dulu ms kecik pn susah nak makan ubat..hehe

    Reply to this comment

Leave a Reply